Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk bericht
    Hallo Stef

De overdreven schrepte is vooral een probleem met iets oudere modellen. Je kan deze lens perfect gebruiken om je schoonmoeder te plagen .

Ik gebruik inderdaad ook de 85 1.4. Volgende week hoop ik beide lenzen te kunnen gebruiken tijdens de (indoor) shoot. Ik zal foto's posten (mits akkoord van het model, het is de eerste keer voor haar).

De 105 heeft mij nogal verrast: ik was de 85 1.4 gewoon en dacht dat dit het toppunt was voor portret. De langere brandpuntsafstand van de 105 en de ronde opening maken de 105 toch wel tot een speciale portretlens. En als macro is ze ook top!

Ik heb ondertussen ook de 200 2.0 VR besteld, maar die zal waarschijnlijk te laat komen voor de shoot volgende week.

In eerste instantie was ik bang voor lange lenzen op DX formaat voor portretten, maar ik vind ze steeds interessanter!

Hopelijk kan ik volgende week enkele voorbeelden tonen.
    Misschien kunnen we binnenkort samen eens een testje doen op bokeh/portretkwaliteiten van verschillende Nikkors. Ik heb nu de 85mm f1.4 en de ook zeer geroemde 105mm f2.5 Ais en ook nog iets anders in bestelling

MVG,

Comment

Hou me op de hoogte zou ik zeggen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Misschien kunnen we binnenkort samen eens een testje doen op bokeh/portretkwaliteiten van verschillende Nikkors. Ik heb nu de 85mm f1.4 en de ook zeer geroemde 105mm f2.5 Ais en ook nog iets anders in bestelling

MVG,
        Frank, dat lijkt me wel een goed idee. Ik ben benieuwd naar de 105 2.5 AIS.
        Hopelijk krijgen we deze week goed nieuws, ik zou de nieuwe graag hebben volgende week .
        We spreken in elk geval eens af voor een gezamelijke shoot!
        Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
          Hou me op de hoogte zou ik zeggen !
          Zal ik zeker doen. Ik heb alvast nog een snapshot met de 105 VR gepost voor jou:

Oeps! die pagina kan niet gevonden worden... We hebben geen pagina op het door u gevraagde adres. Sorry voor het ongemak! Gebruik het menu om naar andere pagina...
          Hans

Comment

Ja, die bokeh is toch wel pretty groovy !

Comment

Gisteren dit portret gemaakt.
              Camera Nikon D200
              Lens 105mm micro nikkor AFS VR
              Exif: diafragma f4 1/500 sec.
              Last edited by Guest42; 29 augustus 2008, 08:18.

Comment

Mooie foto

Wat de lens betreft :
                Mooie bokeh. Je ziet verder wel wat het porienvreters effect want op de kin en het voorhoofd zie je het wel. De ogen zijn evenwel heel scherp dus de scherpte heb je zeker mee. Onscherp maken kan je altijd. Scherp maken daarentegen...

Ik ben geen expert; het hangt mogelijks af van de omstandigheden en het scherpstelpunt op het gezicht maar ik vind de overgang van scherp naar onscherp heel hard. Het haar aan haar voorhoofd gaat bijna onmiddellijk van loeischerp naar onscherp.
                Of ligt dit typisch aan het feit dat het een 105mm is ? (vb tov een 50 mm of 85mm). Of hoe zit dit dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                  Mooie foto

Wat de lens betreft :
                  Mooie bokeh. Je ziet verder wel wat het porienvreters effect want op de kin en het voorhoofd zie je het wel. De ogen zijn evenwel heel scherp dus de scherpte heb je zeker mee. Onscherp maken kan je altijd. Scherp maken daarentegen...

Ik ben geen expert; het hangt mogelijks af van de omstandigheden en het scherpstelpunt op het gezicht maar ik vind de overgang van scherp naar onscherp heel hard. Het haar aan haar voorhoofd gaat bijna onmiddellijk van loeischerp naar onscherp.
                  Of ligt dit typisch aan het feit dat het een 105mm is ? (vb tov een 50 mm of 85mm). Of hoe zit dit dan?
                  Knap portret!

Stef, ik denk dat dit fenomeen gewoon voortkomt uit de zeer smalle scherpte-diepte: bij f/4 krijg je het ganse hoofd niet scherp met een 105mm. Wat je ziet is dat een deel van het kapsel al onscherp wordt, ondanks de scherpe ogen. Om dit te voorkomen kan je het diafragma kleiner maken en eventueel iets voorbij de ogen scherp stellen. 1/3 van de DOF ligt voor het scherpstelpunt, 2/3 erachter.
                  Ron Reznick gebruikt dit gegeven bij het maken van macro's: als je vooraan op het onderwerp scherp stelt, wordt de achterkant van het onderwerp al wazig. Hierdoor loopt je onderwerp door in de onscherpe achtergrond (zoals hier). Als je daarentegen iets voorbij de voorkant focust, dan is de achterkant van het onderwerp nog haarscherp. Dit steekt dan sterk af tegen de wazige achtergrond. Je moet dan wel een diafragma kiezen waarbij het volledige onderwerp scherp is.
                  De keuze ligt bij de fotograaf!
                  En zoals je terecht opmerkt: deze lens is een poriënvreter. Meestal is wat PS-werk nodig om op goede voet te blijven met het model
                  Hans

Comment

Ron Reznick gebruikt dit gegeven bij het maken van macro's: als je vooraan op het onderwerp scherp stelt, wordt de achterkant van het onderwerp al wazig. Hierdoor loopt je onderwerp door in de onscherpe achtergrond (zoals hier). Als je daarentegen iets voorbij de voorkant focust, dan is de achterkant van het onderwerp nog haarscherp. Dit steekt dan sterk af tegen de wazige achtergrond. Je moet dan wel een diafragma kiezen waarbij het volledige onderwerp scherp is.
                    Da's een super tip !

Stef, ik denk dat dit fenomeen gewoon voortkomt uit de zeer smalle scherpte-diepte: bij f/4 krijg je het ganse hoofd niet scherp met een 105mm. Wat je ziet is dat een deel van het kapsel al onscherp wordt, ondanks de scherpe ogen. Om dit te voorkomen kan je het diafragma kleiner maken en eventueel iets voorbij de ogen scherp stellen. 1/3 van de DOF ligt voor het scherpstelpunt, 2/3 erachter.
                    Zoals ik DOF begrijp, zegt het iets over het gebied dat we al scherp ervaren en hoe groot dit gebied dan is. Op een 105mm aan F4 heb je dan inderdaad een heel beperkte DOF. Maar hoe zit het dan met de manier/snelheid waarmee naar onscherp wordt gegaan? Dit vind je -volgens mij- niet terug in de DOF formule.

Neem vb deze foto (niet aan F4-125mm maar F2.8-50mm).

Daar is ook niet het volledige gezicht scherp (wat ik een heel mooi effect vind btw) maar de overgang is veel zachter. Vb het haar is nog redelijk scherp, het oor al vrij fuzzy en de rest is dan compleet wazig. Of zou dit een nabewerkingseffect zijn waarbij de ogen, neus en mond nog wat extra zijn bijgescherpt en de rest niet?

Comment

Stefken,
                      Ik heb deze foto speciaal voor jou op deze mannier gemaakt, ik dacht dat dit toch de bedoeling was waarom je deze deze topic hebt gestart
                      Daarom ben ik dan ook tot het uiterste gegaan, f2.8 was echt teveel, en je vraag was, of deze lens bruikbaar is als portretlens, en hoe de onscherpte er uitzag
                      Wat je ziet is dat een deel van het kapsel al onscherp wordt, ondanks de scherpe ogen. Om dit te voorkomen kan je het diafragma kleiner maken en eventueel iets voorbij de ogen scherp stellen. 1/3 van de DOF ligt voor het scherpstelpunt, 2/3 erachter.
                      Ook de afstand tegenover het model speelt hierin een rol, bij deze voorbeeldfoto stond ik zo dicht mogelijk bij het model, deze foto is beeldvullend gemaakt, moest ik tweemaal verder hebben gestaan, dan had ik ook tweemaal zoveel scherptediepte gehad
                      Bovenstaande foto kwam uit een NEF(RAW) bestand, onderstaande komt zo als jpeg uit de camera, minder scherp dus, voor portretfotografie mischien wel beter, maar bij macro is het net die scherpte die we nodig hebben.
                      Last edited by Guest42; 17 september 2006, 08:52.

Comment

Volgens de berekening met DOF master zou de scherptediepte op een afstand van 1,5m met f4 met een 105mm objectief maar 4 cm bedragen
                        Zie onderstaande link, (als comma moet een punt worden ingevuld)
                        Depth of field and hyperfocal distance calculator

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Stefken,
                          Ik heb deze foto speciaal voor jou op deze mannier gemaakt, ik dacht dat dit toch de bedoeling was waarom je deze deze topic hebt gestart
                          Daarom ben ik dan ook tot het uiterste gegaan, f2.8 was echt teveel, en je vraag was, of deze lens bruikbaar is als portretlens, en hoe de onscherpte er uitzag
                          Dank u wel voor deze mooie foto! Dit is zeker geen kritiek.
                          Ik vind het trouwens een heel mooi effect als slechts het gelaat scherp is en de onscherpte begint af te lopen langs de rest van het hoofd.

Ik ben alleen voor mezelf nog op zoek hoe onscherpte precies werkt en hier specifiek op welke manier scherpte overgaat nr onscherpte (dat aflopen dus) (zie eens de post hierboven en de voorbeeldfoto die ik meegaf).

Wat hier wellicht ook een rol speelt is de frontale positie tov het model.
                          Je staat er in een rechte hoek op en dan is diepte wellicht moeilijker in te schatten. Vb de onscherpe lok linksonder is wellicht wel een 20tal cm dieper dan de scherpe lok erboven. Door de frontale hoek is dat wat moeilijker in te schatten.
                          Terwijl de voorbeeldfoto die ik hierboven gaf met een schuine hoek tov het model is getrokken en daar zie je een zachte afloop van scherp nr onscherp.

Ik lees nu net dat je blijkbaar op 1.5 meter stond (ja, dan heb je een heel kleine dof he).

Bedankt voor uw foto. Een heel mooie foto en een heel mooi model by the way.
                          uw 2e (softere) versie vind ik voor portret inderdaad beter.
                          Last edited by PSG; 17 september 2006, 11:36.

Comment

Ik sta voor de aankoop van een macrolens. Vroeger had ik bij canon een sigma 150mm waar ik zeer tevreden over was. Is de nikon 105vr van kwaliteit (beeld, bouw) even goed of beter dan de sigma?

Ik lees op internet verdeelde meeningen over deze lens.

Gr

Comment

Ik ben alvast heel tevreden over deze lens.
                              Bouw: stevig objectief, alle bewegingen gebeuren inwendig.
                              Beeldkwalliteit:
                              Sigma kan ik niet beoordelen, daar ik sinds enkele jaren alleen nog merkeigen materiaal koop, dat geeft de meeste zekerheid op volledige compatibiliteit, bij Bv het uitkomen van een nieuw toestel, ik heb reeds meer dan eens gelezen dat een Sigma/Tamron binnen moet voor een compatibiliteitsprobleem dezer soort.
                              Nikon/Canon enz.gebruikers die voor Sigma/Tamron kiezen, doen dat over het algemeen hoofdzakelijk om het prijsverschil.
                              Last edited by Guest42; 2 oktober 2006, 16:24.

Comment

Ik vond dit een zeer prettige discussie. Als Portretlens gebruik ik tot op heden de 85 mm van Nikon. De makro 105 (zonder VR) heb ik ook in bezit. Ga het ook eens uitproberen als portretlens.

Fried

Comment

Working...
                                X