Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens

In welke mate zou men de Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro
    kunnen aanraden als portretlens.
    Heeft een heel goede beeldkwaliteit, 9 diafragma blades en daardoor een mooie bokeh.

En je hebt meteen een heel goede macro lens met VR er bovenop.

Of toch maar niet?
    Last edited by PSG; 9 september 2006, 20:12.

Re: Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens

Ik gebruik de tegenhanger ervan van Sigma : de 105mm 2.8 macro, en die doet het uitstekend als portretlens, alleen moet je niet teveel gaan verscherpen achteraf omdat dit soort lenzen idd uiterst scherp tekent.
    fotosite

Comment

Een Nikon macro objectief presteerd optimaal in het I:1 bereik. Geen vertekening. Alle andere objectieven geven zo min mogelijk vertekening op oneindig. In de gewone fotografie zijn dat de grote verschillen. Nu heb ik zelf wel een 85 voor portretten een een 105 voor macro. En gebruik ze per doel. Wel eens wat gedaan met tussenringen op m'n 85, maar dat is niet zo handig als met het macro objectief.

Ik denk dat je met het macro objectief prima portretten kan maken. De vraag wordt vaker gesteld en ik heb nooit gelezen dat het afgeraden wordt.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

misschien is 105mm x1.5 toch een beetje lang en kun je beter kiezen voor 90mm.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Zelf vind ik het een van de prachtigste lenzen die ik momenteel in mijn bezit heb, ook als portretlens is deze heel goed te gebruiken, hoewel de meesten toch liever een wat korter brandpunt gebruiken, dat hangt natuurlijk ook af waar je deze als portretlens wil gaan gebruiken, in een kleine studio kan je het wel vergeten, maar bij Bv. een buitenlocatie
          Zelf gebruik ik eerlijk gezegd het meest mijn 70-200 AFS VR voor portretten,en dan nog vind ik die 70mm in sommige gevallen te lang, maar de Micro 105 AFS Vr zal ongetwijfelt nog een ietsje beter aflijnen, en een wat mooiere onscherpte hebben, op het eind van deze week heb ik een reportage, ik zal toch eens een paar testen doen, en daarna eens wat posten
          Het liefste zou ik een nieuwe 60mm f1.4 met cristalcoatings (zoals de 105mm) hebben, spijtig genoeg bestaat deze niet

Lees ook eens onderstaande test met wat voorbeelden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Het liefste zou ik een nieuwe 60mm f1.4 met cristalcoatings (zoals de 105mm) hebben, spijtig genoeg bestaat deze niet
            Wat zijn die cristalcoatings precies en wat is het effect ervan op de lens/foto?

Comment

Wat zijn die cristalcoatings precies en wat is het effect ervan op de lens/foto?
              Nano Crystal Coat, dat overstraling sterk vermindert, en een glaselement uit ED-glas, dat chromatische aberratie vermindert, voor beelden met een hoog scheidend vermogen en contrast.

Deze coating zit op het achterste lenselement, en wordt tegenwoordig ook gebruikt in de nieuwe 300mm f 2.8 AFS VR
              De nieuwe 105mm macro tekent heel scherp, of dat nu ligt aan deze coating of niet, wie zal het zeggen , maar de R&D mannen bij Nikon zullen wel hun redenen hebben, beroepsmatig ben ik zelf heel nauw betrokken bij opdamptechnieken, zo ken ik iemand die de ganse wereld rondtrekt om glascoaters te repareren en op te starten, en ik moet zeggen dat deze mensen nog iedere dan nieuwe dingen en bepaalde eigenschappen bij coatings ontdekken, zo hebben ze in Japan een nieuwe coating ontdekt voor gewoon glas dat vuilwerende eigenschappen heeft, vensters voorzien van dit soort glas worden eigenlijk niet meer vuil, DE oplossing voor torengebouwen waar het kuisen van ramen een heel karwei is, prijs van dat glas maar voor wat hoort wat
              Neem alle coatings uit de lenzen van tegenwoordig weg, en je hebt een lens met allerlei interne reflexies die zoals geweten, op digitaal nog extra negatieve invloed hebben, zie de resultaten van de 50mm f1.4, prachtige lens op een analoge camera, op een digitale nog niet half zo goed

Comment

Lees ook eens onderstaande test met wat voorbeelden.
                http://hackyourtoys.blogspot.com/200...-vr-micro.html
                In het vermelde artikel is er sprake dat de VR functie van deze lens tevens geactiveerd kan worden met de focus-lock button ( bedoelt hij mss "focus-on").

Ik dacht dat de VR ENKEL met de ontspanner half ingedrukt geactiveerd kon worden of is dit bij dit objectief hierbij anders... ?

Groeten,

Silent M.

Comment

In het vermelde artikel is er sprake dat de VR functie van deze lens tevens geactiveerd kan worden met de focus-lock button ( bedoelt hij mss "focus-on").

Ik dacht dat de VR ENKEL met de ontspanner half ingedrukt geactiveerd kon worden of is dit bij dit objectief hierbij anders... ?

Groeten,

Silent M.
                  Daarmee bedoelen ze het knopje AFL dat op je camera staat, zelf gebruik ik dat knopje heel weinig, daar ik deze ingestelt heb op AEL, ik vind het veel nuttiger om via dit knopje de belichting te kunnen vasthouden, dan de AF, daar je de AF ook kan vasthouden met je ontspanknop half ingedrukt.

Comment

Ik heb hier, denk ik een nuttige opmerking gekregen Via PM van Silent M.

Citaat:
                    Oorspronkelijk geplaatst door Silent M.
                    Dank voor uw respons in de discussie over bovenstaande lens.

Ikzelf gebruik de AE lock ook enkel voor het vasthouden van de belichting.

Wat ik mij echter afvroeg n.a.v. de test is of je de VR functie ook kan activeren met de naastliggende AF-on knop ? Volgens de meeste verslagen die ik tot nu toe las kan je deze enkel activeren met de ontspanknop.

Mischien kan jij voor opheldering zorgen ???

Bye

Silent M.
                    Je hebt gelijk Silent M,je kan dus enkel de VR activeren door de ontspanknop half in te drukken, zelf wist ik dat eigenlijk ook niet, maar ik heb het net getest, maar ik zou ook niet weten of dat enige zin heeft, daar je de VR funktie toch maar nodig hebt om te fotograferen , en niet om scherp te stellen, naar energieverbruik is het zelfs beter om te kunnen scherpstellen zonder steeds de VR te moeten activeren.
                    Hetzelfde is trouwens ook geldig voor de 70-200 AFS VR, en zal dus waarschijnlijk voor alle VR lenzen gelden.
                    Bedankt Silent M. we leren hier nog elke dag bij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                      In welke mate zou men de Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro
                      kunnen aanraden als portretlens.
                      Heeft een heel goede beeldkwaliteit, 9 diafragma blades en daardoor een mooie bokeh.

En je hebt meteen een heel goede macro lens met VR er bovenop.

Of toch maar niet?
                      Ik had de 105 VR aangeschaft voor macro maar uiteindelijk is het nu ook een favoriete portretlens geworden voor mij, momenteel zelfs meer dan de 85 1.4. De scherpte en het bokeh van de 105 moeten volgens mij niet onder doen voor de 85 1.4. Wanneer het resultaat te scherp is, moet je wel wat PS toepassen om ruzie met het model te vermijden!

De brandpuntsafstand is zeer geschikt voor nauwe close-ups in de studio en voor grotere portrettten buiten. Bij dit laatste komt VR trouwens ook goed van pas.

Volgende week hoop ik wat studiowerk te doen en ik zal de 105 ook gebruiken. Momenteel heb ik vooral macro-opnamen van de 105 op het web, maar misschien kan deze al een idee geven van de portretkwaliteiten van de lens:

Nog even toevoegen: bij buitenopnamen is de langere brandpuntsafstand eerder een voordeel: je neemt minder achtergrond op in het beeld en kan zo dus gemakkelijker ongewenste elementen buiten beeld houden. Het nadeel is dat je wat verder van het model moet staan, maar dit valt alles bij elkaar nog heel goed mee.
                      Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

Momenteel heb ik vooral macro-opnamen van de 105 op het web
                        Amai Hans,
                        Ik ben eens op je website gaan kijken, stuk voor stuk juweeltjes

Comment

Amai Hans,
                          Ik ben eens op je website gaan kijken, stuk voor stuk juweeltjes

Bedankt! Ik dacht zelf dat het eerder middelmatig werk is. Ik zou graag het niveau wat optrekken.
                          Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk bericht
                            Ik had de 105 VR aangeschaft voor macro maar uiteindelijk is het nu ook een favoriete portretlens geworden voor mij, momenteel zelfs meer dan de 85 1.4. De scherpte en het bokeh van de 105 moeten volgens mij niet onder doen voor de 85 1.4. Wanneer het resultaat te scherp is, moet je wel wat PS toepassen om ruzie met het model te vermijden!

De brandpuntsafstand is zeer geschikt voor nauwe close-ups in de studio en voor grotere portrettten buiten. Bij dit laatste komt VR trouwens ook goed van pas.

Volgende week hoop ik wat studiowerk te doen en ik zal de 105 ook gebruiken. Momenteel heb ik vooral macro-opnamen van de 105 op het web, maar misschien kan deze al een idee geven van de portretkwaliteiten van de lens:

Nog even toevoegen: bij buitenopnamen is de langere brandpuntsafstand eerder een voordeel: je neemt minder achtergrond op in het beeld en kan zo dus gemakkelijker ongewenste elementen buiten beeld houden. Het nadeel is dat je wat verder van het model moet staan, maar dit valt alles bij elkaar nog heel goed mee.
                            Interessant !

Die bokeh ziet er inderdaad heel goed uit evenals de scherpte.
                            Ik ben nogal een PS man en bewerk zowiezo elke foto dus mogelijks is die overdreven scherpte geen probleem.

Heb je dan ook effectief de 85 1.4 omdat je de vergelijking maakt ?

Ik ben benieuwd naar uw shoot van volgende week.
                            Is het mogelijk om dan wat foto's te posten (liefst op een degelijke grootte) of anders die naar mij te mailen?
                            Dank u !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                              Interessant !

Die bokeh ziet er inderdaad heel goed uit evenals de scherpte.
                              Ik ben nogal een PS man en bewerk zowiezo elke foto dus mogelijks is die overdreven scherpte geen probleem.

Heb je dan ook effectief de 85 1.4 omdat je de vergelijking maakt ?

Ik ben benieuwd naar uw shoot van volgende week.
                              Is het mogelijk om dan wat foto's te posten (liefst op een degelijke grootte) of anders die naar mij te mailen?
                              Dank u !
                              Hallo Stef

De overdreven schrepte is vooral een probleem met iets oudere modellen. Je kan deze lens perfect gebruiken om je schoonmoeder te plagen .

Ik gebruik inderdaad ook de 85 1.4. Volgende week hoop ik beide lenzen te kunnen gebruiken tijdens de (indoor) shoot. Ik zal foto's posten (mits akkoord van het model, het is de eerste keer voor haar).

De 105 heeft mij nogal verrast: ik was de 85 1.4 gewoon en dacht dat dit het toppunt was voor portret. De langere brandpuntsafstand van de 105 en de ronde opening maken de 105 toch wel tot een speciale portretlens. En als macro is ze ook top!

Ik heb ondertussen ook de 200 2.0 VR besteld, maar die zal waarschijnlijk te laat komen voor de shoot volgende week.

In eerste instantie was ik bang voor lange lenzen op DX formaat voor portretten, maar ik vind ze steeds interessanter!

Hopelijk kan ik volgende week enkele voorbeelden tonen.
                              Hans

Comment

Working...
                              X