Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50 en fisheyelens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D50 en fisheyelens

Binnenkort wil ik graag voor een Nikon D50 (?) gaan, of een beter model indien de prijs zakt. Hebben jullie misschien negatieve opmerkingen wat betreft die D50, of aanbevelingen qua betere, niet zo dure camera's?
    Maar oke, dat was mijn vraag niet echt. Graag zou ik ook gebruik willen maken van een fisheyelens, maar ik heb prijsvariaties tussen 50 en 800 € gezien. Dus nu, welk vrij goedkoop model is goed voor een D50?
    http://www.flickr.com/photos/sarahhermans/
    http://www.sarahhermans.com

Re: Nikon D50 en fisheyelens

Oorspronkelijk geplaatst door SAAR Bekijk bericht
    Binnenkort wil ik graag voor een Nikon D50 (?) gaan, of een beter model indien de prijs zakt. Hebben jullie misschien negatieve opmerkingen wat betreft die D50, of aanbevelingen qua betere, niet zo dure camera's?
    Maar oke, dat was mijn vraag niet echt. Graag zou ik ook gebruik willen maken van een fisheyelens, maar ik heb prijsvariaties tussen 50 en 800 € gezien. Dus nu, welk vrij goedkoop model is goed voor een D50?
    Aan de D50 moet je niet veel twijfelen, veel camera voor weinig geld en goede kwaliteit.
    Een goekoper fisheye dat is wat anders ik vrees dat als je wat kwaliteit wil uw lens duurder zal zijn dan de camera.
    Tamron SP AF 11-18MM F/4.5-5.6 Di II LD Aspherical (IF) lijkt mij niet slecht maar die kost wel iets.

Groeten
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

die tamron is niet een echte fisheye
      dat is een groothoeklens
      je kan bv via ebay een zenitar of een peling fisheye kopen
      deze zitten tussen de 120 en de 230€
      dit zijn wel manuele lensen,dit wil zeggen dat je geen autofocus hebt,geen automatische diafragma,geen automatische lichtmeting ....
      dus alles lekker ouderwets met de hand in te stellen

Comment

Een echte fish-eye is de Nikkor 10.5 maar dan ben je inderdaad wel 645€ kwijt, meer dus dan wat je camera kostte vermoed ik : http://www.cornevaniperen.nl/proddetail.php?prod=nik064
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Zoals Gert het al aanhaalde is de Zenitar 16/2.8 een vrij goede fisheye met manuele focus. Zoek maar ne keer op ebay.de, daar vind je ze regelmatig aan 80 EUR occasie of de fabrikant verkoopt ze ook via ebay online voor ca 150 EUR.
          De manuele focus moet je je niet te fel aantrekken, want je gaat met zulke lens toch al gauw infinite instellen (allez, ik toch )
          Ik heb hem getest om mijn D50 en de lens was top... Zo'n Zenitar geeft je 178° gezichtsveld. Probeer da maar ne keer te doen met zo'n Tamron...

T.
          Nikon stuff rocks :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tbotten Bekijk bericht
            Zoals Gert het al aanhaalde is de Zenitar 16/2.8 een vrij goede fisheye met manuele focus. Zoek maar ne keer op ebay.de, daar vind je ze regelmatig aan 80 EUR occasie of de fabrikant verkoopt ze ook via ebay online voor ca 150 EUR.
            De manuele focus moet je je niet te fel aantrekken, want je gaat met zulke lens toch al gauw infinite instellen (allez, ik toch )
            Ik heb hem getest om mijn D50 en de lens was top... Zo'n Zenitar geeft je 178° gezichtsveld. Probeer da maar ne keer te doen met zo'n Tamron...

T.

maar bij het kopen van een tweedehandslens, is dan de hoofdreden voor de verkoop van die lens, niet omdat er krassen of andere schade aanzit ?

Comment

Vaak wordt een lens verkocht omdat iemand een beter exemplaar heeft gekocht, het niet was wat verwacht werd, vrijwel nooit gebruikt wordt ed..

Ik heb een prachtige Nikkor 80-200 2.8 2de hands gekocht waarvan de vorige eigenaar een VR exemplaar had aangeschaft
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

neen,dikwijls wil de koper betere (lees duurdere) lensen
                bv als je tijdje met een zenitar gewerkt heb dan wil je soms de nikon versie hebben omdat deze iets beter is
                of einde hobby (geen tijd meer ...)
                als je iets 2dehands koopt moet je vooral foto's vragen van de lens en foto's die ermee gemaakt zijn
                zodat je krassen enzo kunt uitsluiten
                ikzelf heb al 2 lensen 2dehands gekocht,zonder krassen en goede staat

Comment

idd, ik heb ook het merendeel van mijn lenzen 2de hands gekocht. Niet omdat ik dat wil, maar gewoon om de hobby financieel een beetje dragelijker te maken.

En dat is nu net wat de verkoper ook wil doen, om zo zijn nieuwe verovering (deels) te kunnen bekostigen...

T.
                  Nikon stuff rocks :-)

Comment

voor canon: wat verkiezen jullie peleng of zenitar?

Peleng is iets duurder dacht ik..

grrtz
                    Mijn werkjes

Comment

peleng is duurder ,maar deze is nog meer fisheye (korter brandpuntafstand)
                      is wel minder lichtgevoelig
                      even de dingen op een rijtje
                      peleng 8mm 1:3.5 lichtgevoelig prijs rond de 220€ ongeveer
                      zenitar 16mm 1:2.8 lichtgevoelig prijs rond de 120€
                      bij de zenitar is door de brandpuntsverlenging minder te zien van de effectieve fisheye bij een canon 350D en bv de Nikon D50 (1.6 repectievelijk 1.5 verlenging)
                      bij de peleng zie de alles meer "rond" zoals de zenitar eigenlijk ook is bij een fullframe

Comment

Dankuwel ! Ik denk dat ik eens ga kijken voor een zenitar, aangezien die prijs nog goed meevalt..
                        En dan nog een vraagje, is de Nikon D50 geschikt voor auto/rally-fotografie (dus bij snelheden van 150km/u en meer?

Comment

Erg duidelijk is het in deze topic nog niet geworden.

De Peleng 8mm en de Sigma 8mm zijn ECHTE fisheye lenzen, dwz ze geven een ronde weergave met een doorsnede van 22 mm van een hoek van 180 graden.
                          Op een crop 1.5 camera betekent dat een GEDEELTELIJK rondje, want de sensor is niet hoog genoeg om alles weer te geven.

De Sigma 15mm en Zenitar 16mm alsmede de Nikon 16mm geven een weergave van ongeveer 178 graden gemeten over de diagonaal van een 24x36 oppervlakte.
                          Een uitsnede uit een denkbeeldige cirkel die een doorsnede heeft van ongeveer 45mm.
                          Dit worden ook wel full frame fisheye lenzen genoemd.
                          De beeldhoek is dus groter dan bij een lens die niet vervormd, de zijkanten worden echter vrij gedrongen weergegeven, met een nadruk op het (grotere) midden van de foto.
                          Op crop 1.5 benadruk je dus wel het midden maar valt de zeer grote beeldhoek weg.

De 10,5 fisheye van Nikon is "afgeleid" van de 16mm en geeft op het crop 1.5 formaat ongeveer dezelfde weergave als de 16mm op kleinbeeldfilm.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Working...
                          X