Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-70 kapot...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18-70 kapot...

    Mijn Nikkor 18-70 DX heeft een vreemd probleempje...

    Vroeger werkte alles perfect. Van de ene op de andere dag blokkeerde hij vaak tijdens het uitzoomen op de 24mm. Na een paar pogingen ging hij dan toch door tot 18mm. Niet zo leuk, maar opzich mee te leven.

    Sinds een paar dagen kom ik in 90% van de gevallen niet buiten 35-45mm, voordat het hele zoom-mechanisme blokkeerd. Hier is niet mee te leven...

    Herkent iemand dit probleem? Kan ik deze lens bij elke erkende fotowinkel inleveren ter reparatie? Hoe lang kan dit duren? Hoeveel kan dit gaan kosten? (Ik heb geen garantie meer). Ik hoop niet dat een nieuwe lens goedkoper is

    PS. AF werkt nog naar behoren...
    One day, I would like to make nice pictures :-)
    www.lucaskoijen.nl

  • #2
    Re: 18-70 kapot...

    Meestal is het gewoon een schroefje dat losgekomen is en de boel blokkeert.

    Het zullen dus vooral de werkuren zijn die aangerekend worden, als er geen vast (forfetair) bedrag geldt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 18-70 kapot...

      Een maand nadien, mijn verhaal:

      Omdat er geen garantie meer op de lens zat heeft de fotograaf de lens eerst zelf aan een onderzoek onderworpen. Hij dacht zelf ook dat er gewoon een schroefje los zat ofzo. Om daarvoor nou super veel verzend- en onderzoekskosten te betalen was overbodig.

      Nu, een maand later, blijkt dat het hem niet gelukt is. (hij rekent gelukkig geen kosten hiervoor ). Nu sta ik dus weer voor een keuze. Als ik 'm alsnog naar Nikon stuur ben ik standaard al een euro of 80 kwijt aan verzend- en onderzoekskosten. Met wat pech komt datzelfde bedrag er nog eens bij door de eigenlijke reparatie. Daarnaast ben ik 'm nog minstens een maand kwijt

      Toen was ik aan het denken geslagen Als ik dan toch al geld moet uitgeven, dan kan ik net zo goed een nieuwe lens kopen, eentje die beter bij mijn wensen aansluit. De 18-70 (die nu kapot is dus) was mijn eerste lens toen ik nog niet goed wist wat ik met fotografie wou. Ondertussen heb ik daar een iets beter beeld van. In het kort komt het er op neer dat ik groothoek interessanter vind dan tele. Ook besef ik het nut van f/2.8

      Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat zouden jullie doen voor < 500 euro?
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

      Comment


      • #4
        Re: 18-70 kapot...

        Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
        Een maand nadien, mijn verhaal:

        Omdat er geen garantie meer op de lens zat heeft de fotograaf de lens eerst zelf aan een onderzoek onderworpen. Hij dacht zelf ook dat er gewoon een schroefje los zat ofzo. Om daarvoor nou super veel verzend- en onderzoekskosten te betalen was overbodig.

        Nu, een maand later, blijkt dat het hem niet gelukt is. (hij rekent gelukkig geen kosten hiervoor ). Nu sta ik dus weer voor een keuze. Als ik 'm alsnog naar Nikon stuur ben ik standaard al een euro of 80 kwijt aan verzend- en onderzoekskosten. Met wat pech komt datzelfde bedrag er nog eens bij door de eigenlijke reparatie. Daarnaast ben ik 'm nog minstens een maand kwijt

        Toen was ik aan het denken geslagen Als ik dan toch al geld moet uitgeven, dan kan ik net zo goed een nieuwe lens kopen, eentje die beter bij mijn wensen aansluit. De 18-70 (die nu kapot is dus) was mijn eerste lens toen ik nog niet goed wist wat ik met fotografie wou. Ondertussen heb ik daar een iets beter beeld van. In het kort komt het er op neer dat ik groothoek interessanter vind dan tele. Ook besef ik het nut van f/2.8

        Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat zouden jullie doen voor < 500 euro?

        Al eens naar de Sigma 18-50 F2,8 gekeken? +/- € 400 Is in een aantal forums al aan bod gekomen, alsook de hieropvolgende lens, de 50-150 F2,8. Ik heb over beide lenzen vrij positieve commentaren gelezen. Ook de tamron 17-50 en de Tokina 16-50 (moet nog op de markt komen) worden vrij goed bevonden...
        HerDes

        Comment


        • #5
          Re: 18-70 kapot...

          ik zou zeker kijken naar de Tamron 17-50 f/2.8 Bij breedhoek kan dat 1 milimetertje echt wel veel uitmaken. Prijs is ook rond de 440€ dacht ik.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: 18-70 kapot...

            Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
            Mijn Nikkor 18-70 DX heeft een vreemd probleempje...

            Vroeger werkte alles perfect. Van de ene op de andere dag blokkeerde hij vaak tijdens het uitzoomen op de 24mm. Na een paar pogingen ging hij dan toch door tot 18mm. Niet zo leuk, maar opzich mee te leven.

            Sinds een paar dagen kom ik in 90% van de gevallen niet buiten 35-45mm, voordat het hele zoom-mechanisme blokkeerd. Hier is niet mee te leven...

            Herkent iemand dit probleem? Kan ik deze lens bij elke erkende fotowinkel inleveren ter reparatie? Hoe lang kan dit duren? Hoeveel kan dit gaan kosten? (Ik heb geen garantie meer). Ik hoop niet dat een nieuwe lens goedkoper is

            PS. AF werkt nog naar behoren...
            Mij overkomt vandaag hetzelfde met de 18-70 DX. De scherpstelling werkte niet meer en de zoom blokkeerde. Ik schud wat met het objectief om te luisteren of er een los schroefje in zit, omdat ik dit 10 jaar geleden ook al eens meegemaakt heb met een nikor objectief dat kon toen nog door een vriend hersteld worden. De binnenste lens ligt er helemaal los in. Het is nu te zien dat dit deel niet met schroeven vast zat maar met lijm die losgelaten is. Dit lensdeel ligt nu op zijn kop in het objectief en lijkt onherstelbaar en zeker de kosten niet waard voor reparatie. De garantie is na 30 maanden al lang verlopen. Mechanisch blijkt dit Nikon kit-objectief dus een prul te zijn.
            Gelukkig heb ik nog wat oude korte zoom-objectieven maar moet ik zeker voor de groothoek aan een nieuwe.
            Last edited by Binnenuit; 29 september 2006, 23:27.

            Comment


            • #7
              Re: 18-70 kapot...

              Waar ik bang voor ben, is dat ik straks enorm veel geld kwijt ben aan een reparatie, of als ik hem niet laat repareren, dat ik dan 80 euro heb weggegooid...

              Heeft er iemand een idee rond welke orde van grote de reparatie-kosten kunnen komen te liggen? (ik zal je er niet op aanrekenen als het anders blijkt te zijn )
              One day, I would like to make nice pictures :-)
              www.lucaskoijen.nl

              Comment


              • #8
                Re: 18-70 kapot...

                Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
                Waar ik bang voor ben, is dat ik straks enorm veel geld kwijt ben aan een reparatie, of als ik hem niet laat repareren, dat ik dan 80 euro heb weggegooid...

                Heeft er iemand een idee rond welke orde van grote de reparatie-kosten kunnen komen te liggen? (ik zal je er niet op aanrekenen als het anders blijkt te zijn )
                Ik raad u aan een nieuwe te kopen, en dan niet zo'n inelkaar gelijmd plastic prul van Nikon.

                Comment


                • #9
                  Re: 18-70 kapot...

                  Ik neig momenteel naar de Sigma 18-50 f/2.8 EX. Deze sluit lekker aan bij een super-groothoek lens die er zeker nog een keer gaat komen, en bij de 50-150 2.8 die me zeker ook interessant lijkt. Bijkomend voordeel is dat ik de 67mm filters die ik had voor m'n 18-70 DX kan blijven gebruiken.

                  Ik zoek eigenlijk iemand die ervaring heeft met zowel de Nikkor 18-70 DX als de Sigma 18-50 f/2.8 EX. Ik ben wel benieuwd naar een directe vergelijking over o.a. AF-snelheid enzo

                  /update:
                  Of toch de Tamron? Die komt over het algemeen iets beter uit de tests, maar heeft wel erg last van CA

                  /nog_een_update:
                  Sigma komt met een nieuwe versie van de 18-50, volgens dpreview. Eerst daar maar 's op wachten

                  /nog_een_update2:
                  Tokina komt eind dit jaar met een 16-50 f/2.8 Dit vind ik misschien ook wel de moeite waard om op te wachten...

                  IK WIL EEN 10-1000mm f/1.0 LENS!!!
                  Last edited by Luckyluke; 30 september 2006, 20:59.
                  One day, I would like to make nice pictures :-)
                  www.lucaskoijen.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: 18-70 kapot...

                    IK WIL EEN 10-1000mm f/1.0 LENS!!!
                    Vergeet niet een aanhanger erbij te kopen dan.

                    On Topic: Ben zelf ooit van de 18-70 overgestapt naar de sigma 18-50/2.8.
                    Vind dit een heerlijke lens. Lekker compact gebouwd en scherp. Hij heeft geen HSM maar voor mijn doeleinden (ben niet zo'n groothoekmens) is hij snel zat. Lees af en toe dat er ook mindere exemplaren op de markt zijn gekomen maar kan daar zelf niets over zeggen gelukkig.
                    Wat die vernieuwde 18-50 betreft, denk dat dat de volgende marketingstunt is van sigma. Eerst hadden ze hun DG-coating waar ikzelf al geen verschil in zag en nu zetten ze macro op de lens en verkopen ze hem als een nieuw model. Ze hebben dit al bij verschillende lenzen gedaan op die manier, bv de 120-300, zonder dat de lens is veranderd in z'n kortste focus afstand.
                    Als de prijs hetzelfde is niet erg natuurlijk maar als je voor die 5 letters opeens 100 euro duurder uit bent bijvoorbeeld dan net zo lief een oude van de plank...
                    Groetjes Edwin
                    Mijn Foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: 18-70 kapot...

                      Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
                      ....Wat die vernieuwde 18-50 betreft, denk dat dat de volgende marketingstunt is van sigma.....
                      De vergrotingsfactor gaat van 1:5 naar 1:3.
                      De filtermaat is 72 mm terwijl de niet-macro versie 67mm draad had.
                      Eén van de lenselementen is nu uigevoerd in ELD glas, om CA te minimaliseren.
                      De lens is een tikje langer, wat breder en 5 grammekes zwaarder.

                      Gigantische veranderingen zullen er wel niet zijn maar om dit nu te omschrijven als een marketingstunt?
                      Last edited by Laurens; 3 oktober 2006, 06:39.
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                      Comment


                      • #12
                        Re: 18-70 kapot...

                        Ik zou zoeken naar een goede 2e hands Nikon 18-70. Voor minder dan 200,00 Euro kun je die vinden. De AFS van deze lens is prettig snel, wat de Sigma 18-50 niet heeft. Verder kun je hier op BD lezen hoe goed het objectief is.

                        Ik heb het zelf aangeschaft als tussenoplossing naar een 17-55 2.8, maar doe hem nooit meer weg. (Hopelijk blijft 'ie wel heel dan natuurlijk )

                        'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                        Comment


                        • #13
                          Re: 18-70 kapot...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Mij overkomt vandaag hetzelfde met de 18-70 DX. De scherpstelling werkte niet meer en de zoom blokkeerde. Ik schud wat met het objectief om te luisteren of er een los schroefje in zit, omdat ik dit 10 jaar geleden ook al eens meegemaakt heb met een nikor objectief dat kon toen nog door een vriend hersteld worden. De binnenste lens ligt er helemaal los in. Het is nu te zien dat dit deel niet met schroeven vast zat maar met lijm die losgelaten is. Dit lensdeel ligt nu op zijn kop in het objectief en lijkt onherstelbaar en zeker de kosten niet waard voor reparatie. De garantie is na 30 maanden al lang verlopen. Mechanisch blijkt dit Nikon kit-objectief dus een prul te zijn.
                          Gelukkig heb ik nog wat oude korte zoom-objectieven maar moet ik zeker voor de groothoek aan een nieuwe.
                          Komt mij zeer bekend voor.
                          Oorzaak?
                          Volgens mij het afdraaien en opzetten van de zonnekap zonder het voorste gedeelte van de lens vast te houden zodat dit niet wringt tov het resterende gedeelte van de lens bij het losdraaien of vastzetten.
                          Kostprijs toen (één jaar geleden) +/- 200 euro.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 18-70 kapot...

                            had ook een probleempje met mijn 18-70 kitlens.
                            Toen nog De Beukelaer (invoerder) vroeg 120 € pus BTW forfetaire herstelprijs. Met Nikon Belux betwijfel ik of het goedkoperzal zijn??

                            Koop een nieuwe lens of een occasie.

                            Ik ben gegaan voor de 18 - 200 van Nikon zelf. SUPER!!!!!!!!
                            Sleur nu niet meer met de hele troep, zelfs mijn goede trouwe 80-200 f/2,8 blijft thuis. enkel de 18-200 van Nikon gaat mee en soms de 10-20 van Sigma.

                            En de kwaliteit van de foto's? Inderdaad, de 80-200 is wel iets scherper, als ik in de studio werk zie ik het verschil amper. Maar te velde? geef me maar de 18-200, het verlies aan kwaliteit door de zogenaamde minder goede lens en minder lichtsterke lens win je terug door de VR.



                            Groetjes



                            Luc

                            Comment


                            • #15
                              Re: 18-70 kapot...

                              Ik had hetzelfde probleem 9 weken terug. Ik heb mijn lens nog niet terug uit garantie.
                              Lees even dit : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=130524
                              SHARPimages.be

                              Comment

                              Working...
                              X