Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens kopen bij Canon EOS 350D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lens kopen bij Canon EOS 350D?

Hallo,
    Ik zit in discussie met mijzelf. Ik zou graag een nieuwe reflexcamera kopen, maar dan digitaal.
    Ik heb nog een oude analoge EOS 300 QD met EF 28-70 en EF 75-300 lenzen toen als kit gekocht.
    Ik denk dat ik de 75-300 lens wel nog op de nieuwe EOS 350D zou kunnen gebruiken, maar de andere beter niet? Want de berekeningen met die maal 1,5moet ik ook nog doen zeker?

Welke lens neem ik er dan best bij? Ik wil liefst niet te duur gaan en zou hem graag gemakkelijk willen meenemen zonder al te veel gesleur. Welke winkel is goed in prijs dan in Belgie? Ik had gehoord dat de standaard lens 18-55 niet super is, ik hecht wel veel belang aan scherpte en klaarheid.

Zou de 28-105 mm lens van Canon ook geschikt zijn?
    Of misschien de 17-85? Ja, ik stel hier veel vragen, maar ik weet dat jullie dat wel gaan weten en ik koop liever niet blind.

Groetjes, Rosita
    Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

Re: welke lens kopen bij Canon EOS 350D?

Je moet de lengte's inderdaad vermenigvuldigen met 1,6.

Ik zou eerst eens kijken of je huidige lenzen op een 350D voldoende zijn naar jouw normen (op vlak van scherpte..). Daarna moet je voor jezelf uitmaken of je buiten het bereik van die twee lenzen nog iets mist (vb een breedhoek).

mvg,
    Michiel
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

Comment

Als je een 350 koopt met de kitlens ben je goed begonnen en dan zie je wel wat er bij jou past en wat niet . mvg duindistel

Comment

Ik wil vooral landschappen, steden en gebouwen trekken, ook vakantie in de bergen met ev. panorama's. Voor feestjes heb ik nog altijd mijn Powerschot, gewoon handig van formaat..

Soms kan ik de Body nogal goedkoop vinden heb ik gezien en met de lens maakt dat al gauw 150 euro verschil uit.

Als blijkt dat die voor mij niet goed genoeg is, is dat dan niet weggesmeten geld? En is het dan niet beter dat ik direct het goeie materiaal koop?
        Is het niet zo dat de lens het belangrijkste van je camera is?

Besparen ze niet op die Kit's qua qualiteit?

Groetjes, Rosita
        Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

Comment

Easygirl,
          Ik zit met hetzelfde dilemma.
          Ik had de kitlens 18-55, de 28-105usm van een analoog toestel, en een 75-300 usm van het analoog toestel. Kitlens en 75-300 zijn ondertussen verkocht en een 17-40 in de plaats gekomen.
          Nu is er natuurlijk een overlapping van de 28-105 met de 17-40, maar de kwaliteit van de 17-40 ligt pakken hoger. De 70-200 2.8 spreekt me erg aan, maar dan zit er weer een gat tussen 40 en 70..
          De superzooms leveren geen goede kwaliteit, dus daar zou ik niet voor gaan.
          Als ik de 24-105 aanschaf, zit ik weer met een overlapping van 24 tot 40...
          Eventueel gaat die 17-40 er dan terug uit voor een 24-105..

't Is allemaal niet gemakkelijk. Maar... kwaliteit en compactheid gaan niet samen.
          Als je kiest voor een DSLR, kies je eigenlijk voor een grotere fototas waar allerlei inzit, of een compactere superzoom met verlies aan kwaliteit.
          Daar een gulden middenweg in vinden, is geen makkelijke zaak.

Algemeen, spreekt de 24-105 USM F4 L mij het meest aan als all-rounder...
          Maar die is niet bepaald goedkoop...
          Pffffffffff....zucht...
          Als je wil, ik bied binnenkort mijn 28-105 te koop aan. Om allicht de 24-105 aan te kopen...
          Succes !!
          5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
          Fuji Finepix F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door easygirl
            Ik wil vooral landschappen, steden en gebouwen trekken, ook vakantie in de bergen met ev. panorama's.
            De kitlens is inderdaad niet de beste, kan die al kopen bij goedkopere online-shops voor 75euro.. dat zegt al veel denk ik.

Voor de zaken die je opnoemt, denk ik dat de Canon EF 17-40 F4 L USM een goeie lens zal zijn. Het is een L, dat altijd garant staat voor kwaliteit, snelheid en scherpte. Hij is behoorlijk wijd, wat altijd leuk is voor gebouwen en landschappen.

Het is geen goedkope lens, maar tot eind dit jaar krijg je er 100Euro cashback op. (Je krijgt 100euro terug van Canon, na aankoop van deze lens) Dus dat maakt hem ook iets interessanter.

Ik wil je echter zeker niet opdringen om zo een dure lens te kopen, maar het lijkt me wel iets voor wat je ermee wil doen.

mvg,
            Michiel
            Canon R | Leica Q
            [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge
              De kitlens is inderdaad niet de beste, kan die al kopen bij goedkopere online-shops voor 75euro.. dat zegt al veel denk ik.
              mvg Michiel
              Nou, zoveel zegt dat nu ook weer niet. Ik heb al platen gezien gemaakt met de kitlens waar je U tegen zegt.
              En als we dan toch prijstechnisch willen oordelen wat dacht je dan van de Canon 50 mm.1.8, die is ook al te koop voor rond de 80 euro en daar zijn heel wat mensen - ik ook - erg blij mee.
              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Begrijp me niet verkeerd; voor 75euro is die kitlens best goed. Maar zowel optisch als op vlak van constructie is het geen topper.. Tussen de kitlens en de 50/1.8 zou ik inderdaad liever die prime nemen.

Er zijn trouwens mensen die met een schoendoos, een speelgoed lensje en wat lichtgevoelig spul prachtige foto's maken. Een goeie fotograaf heeft geen topkwaliteit nodig.. kdenk dat we daaral uit zijn.

Maar volgens mij is er geen enkele fotograaf die een wegwerptoestel verkiest boven een dSLR met wat L-lenzen.

Michiel.

Maar je punt is terecht hoor, met de prijs in het achterhoofd is het inderdaad geen slechte lens.. die prime daarintegen is een 'batje'.
                Canon R | Leica Q
                [/COLOR]

Comment

Oei, dat begint hier wel ingewikkeld te worden....Jullie spreken in bepaalde termen die ik nog niet ken zoals "Prime"?

Het is inderdaad zo dat men met goedkope lenzen ook goeie dingen kan trekken, want veel kan ik inderdaad niet uitgeven.
                  Ik heb berekend voor mijn oude lenzen x 1.6 = dat dus 44.8-144mm en 120-480 mm......Klopt dat?
                  Is het dan niet gemakkelijk om die kitlens te nemen van 18-55mm in combinatie met de rest?
                  Overlapt elkaar mooi en ik wil echt geen 600 euro aan een lens geven eigenlijk.

Maar het gaat mij vooral om de kwaliteit van die kitlens, dus jullie mening graag voor een leek....misschien neem ik er dan wel een rugzak bij voor trekking, gemakkelijk mee te nemen op reis in de bergen.

Zou voor mij een andere lens mischien nog beter zijn die betaalbaar blijft met wat breedhoek, want ik denk dat mijn lenzen nu toch niet slecht zijn?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties, Rosita

Comment

Hallo easygirl,

Die kitlens 18-55 , moet je ook x 1.6 doen , dus dat wordt
                    ongeveer een 29-88 objectief.
                    Verder succes
                    Leo
                    lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

Je hebt zoomlenzen en prime's. Met een zoomlens kan je tussen twee lengtes zoomen, zoals jouw twee lenzen. Een prime heeft een vaste lengte (net alsof je 75-300 vast op 75mm zou staan). Dan moet je dus met je dus jezelf verplaatsen om iets groter of kleiner in beeld te krijgen, of van lens veranderen.

Het grote voordeel aan een prime is dat ze op optisch vlak heel goed zijn, ze zijn over het algemeen heel lichtsterk waardoor ze geschikt zijn voor fotografie in slechtere lichtomstandigheden. Meestal zijn ze ook een stuk goedkoper dan zoomlenzen.

Als ik jouw was zou ik eerst een body kopen en verderdoen met je huidige lenzen. Je lenzen overlapen elkaar netjes, maar ze beginnen wel wat "hoog". Je kan dan later zien of je voor jouw fotografie nog een breedbeeld nodig hebt/wilt. Je kan dan de alternatieven eens bekijken, afhankelijk van je budget.

Lenzen van hoge kwaliteit kosten spijtig genoeg al snel 400-500 euro.

Hopelijk helpt dit je,
                      Als je de kitlens goedkoop kan vinden, kun je die ook al nemen, om toch wat meer breedhoek te hebben..
                      Canon R | Leica Q
                      [/COLOR]

Comment

Ik twijfelde in het begin ook erg aan de kwaliteit van de kitlens en ging uit van de comments die ik op diverse forums had gelezen. Omdat ik dus op dat moment alleen de kitlens bezat heb ik wat platen gemaakt van een roofvogelshow en toen 2 platen hier gepost, kijk zelf eens :http://forum.belgiumdigital.com/show...ghlight=dieren
                        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Ik zou kiezen voor de SIGMA 17-70mm / 2,8-4,5 DC Macro (macro tot tegen het glas bij volledige zoom!) en dan eventueel later eens een Canon EF 70-200mm f4.0L USM erbij kopen voor het tele bereik. Dat geeft je in totaal een naadloze 27-320mm met 2 lenzen.

In totaal ben je dan 299+798=1097 euro kwijt.

Zoek maar eens reviews over beide lenzen, ook de sigma komt er overal zeer goed uit...

Als je voornamelijk gebouwen/steden/landschappen fotografeert zou ik je aanraden om eerder een Sony DSC-R1 te kopen, deze heeft een heel goede 24-120mm groothoeklens (vast, niet verwisselbaar, maar zeer weinig vervorming dus ideaal voor gebouwen).

"Superb 24 - 120 mm F2.8 - F4.8 lens is worth the $999 alone" "Good resolution, a slight advantage over the EOS 350D (not as much as we would like)"
                          Last edited by Wim; 25 augustus 2006, 11:21.
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Wim, ze heeft al twee bruikbare Canon lenzen. Is het niet verstandiger om dan een Canon Body te kopen om die lenzen nog verder te kunnen gebruiken?

Canon R | Leica Q
                            [/COLOR]

Comment

Hoi,
                              Jan,

Je hebt wel mooie foto's gemaakt met de kitlens, dat is inderdaad nog zo slecht niet.

En voor de anderen, het is heel interessant wat jullie hier allemaal opschrijven, het is inderdaad zo dat ik al 2 lenzen heb en dus zou ik beter bij Canon blijven, dat zou anders stom zijn denk ik.
                              Mijn conclusie is ; dat ik best de EOS 350D Kit koop en mij nu momenteel niet te blind staar op al die objectieven, en later als ik wat meer geld heb en wat de cursus eerst eens gevolgd heb, ik dan nog kan zien wat een lens ik specifiek wil, zonder nu als een kip zonder kop een bepaalde lens te kopen.

Nu nog zien waar ik dit het goedkoopste kan kopen, fnac is ook nog zo duur niet in Leuven.
                              Bedankt voor jullie reacties, Rosita

Comment

Working...
                              X