Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TAMRON 18 - 200 vs 28 - 300 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• TAMRON 18 - 200 vs 28 - 300 mm

Hallo,

Is er iemand die mij de ( volgens mij toch ) wat eigenaardige uitleg van een verkoper van " KONIJNENBERG.NL " kan uitleggen aub.

Ik wil voor iemand een geschenk kopen en weet dat die persoon een zoomlens wil aankopen van Tamron , maar niet kan beslissen tussen de 2 volgende zoomlenzen van Tamron :

1. Tamron AF 28-200/3,8-5,6 XR DI II Nikon - prijs = € 239,00

2. Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di Nikon - prijs = € 319,00

Ik nam kontakt op met de firma " KONIJNENBERG " in Nederland en vroeg de verkoper waarom een 28 - 300 mm , goedkoper is dan de 18 - 200 mm ( en niet andersom ) en wat het verschil was . Uitraard zit er op de 300 een zoombereik van 300 mm tegenover de ander een bereik van 200 mm , maar wat die " XR DI II " wide zeggen . Ik kreeg voor antwoord dat die " II " een nieuwere versie is , en voor de rest ( buiten zoombereik ) alles hetzelfde was . En waarom de 200 mm duurder is dan de 300 mm , was omdat de kwaliteit van de 200 mm lens beter is en zuiverder . Dat was wat ik aan uitleg kreeg van een ( deskundig advies bij KONIJNENBERG ) van de verkoper , over het verschl tussen de hierboven vermelde TAMRON- lenzen .

Nu had ik toch weleens , vernomen wat er percies van waar is en wat het exacte vrschil is , en is er zoveel verschil tussen een 200mm en een 300 mm ( ja 100 mm weet ik ook wel hihihi ) maar ik bedoel als voor op reisgaande amateur en foto's wil maken van waar hij op reis gaat . En als tomaatje vond ik deze nog : Tamron AF 28-200/3,8-5,6 XR IF , welke lens is deze dan met nog en ander achternaam ( hihihihi )

Graag een eerlijk en exacte uitleg aub.
    Dank u vn harte.

flashy .
    Last edited by flashy; 17 augustus 2006, 16:55.

Re: TAMRON 18 - 200 vs 28 - 300 mm

Heel eenvoudig een Dll lens kan op alleen een DX, APS cq digitale camera met een sensor van ongeveer 50% van de grootte van een kleinbeeld film gebruikt worden.

En een Dl lens kan op een fullFrame en kleinbeeld film fotocamera gebruikt worden en op bovengenoemde digitale camera's.

Dat wil zeggen dat de beeldcirkel van een Dl lens vele malen groter is als van een Dll lens.

Dit heeft verder niets met de brandpunten van beide lenzen te maken, maar de Dl moet gewoon mer glas erin hebben om die grotere beeldcirkel te kunnen maken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Wat betreft de DI en DI II lenzen van Tamron is het als volgt. De DI lenzen zijn geschikt voor digitale camera's als ook voor analoge camera's of full frame DSLR's. Terwijl de DI II lenzen van Tamron gebouwd zijn, uitsluitend voor DSLR met sensorformaat van maximum 24mmx16mm. Een DI lens is dus zeker bruikbaar voor DSLR's.
      Welke van deze lenzen optisch de beste is, daar kan ik niet veel over zeggen, want de lenzen die hier genoemd zijn heb ik zelf nooit gebruikt. Wel is het over het algemeen zo dat hoe meer je lens zoomt, hoe meer compromissen gemaakt moeten worden, wat ten koste gaat van de optische kwaliteit. Wat betreft het bereik 18-200 of 28-300, is de eerste 18-200 voor mij meer bruikbaar op een DSLR dan 28-300, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76
        Wat betreft de DI en DI II lenzen van Tamron is het als volgt. De DI lenzen zijn geschikt voor digitale camera's als ook voor analoge camera's of full frame DSLR's. Terwijl de DI II lenzen van Tamron gebouwd zijn, uitsluitend voor DSLR met sensorformaat van maximum 24mmx16mm. Een DI lens is dus zeker bruikbaar voor DSLR's.
        Welke van deze lenzen optisch de beste is, daar kan ik niet veel over zeggen, want de lenzen die hier genoemd zijn heb ik zelf nooit gebruikt. Wel is het over het algemeen zo dat hoe meer je lens zoomt, hoe meer compromissen gemaakt moeten worden, wat ten koste gaat van de optische kwaliteit. Wat betreft het bereik 18-200 of 28-300, is de eerste 18-200 voor mij meer bruikbaar op een DSLR dan 28-300, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

OK , Bedankt allebei voor de goede uitleg , weet nu al meer nu nog enkel het verschil achterhalen tussen SIGMA en TAMRON, maar ook daar ga je TAMRON en SIGMA - fan's vinden

Het liefst zo een eerlijk mogelijk atwoord aub tussen de TAMRON en de SIGMA lens ( optisch gezien ) of bestaat er reeds daarover een topic ???????????????

bedankt

flahy.

Comment

Volgens mij kwamen er uit testen minimale vershillen. Ik heb een Sigma gehad(verkocht met D70) en hier vind je wat foto's ervan: http://gallery.zoom.nl/album.php?id=11536 niet alle foto's(2004 foto's zeker niet) maar de meeste uit 2005 wel. Data kun je checken in de exif.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
          X