Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reinigen Nikkor lens VR 18-200mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reinigen Nikkor lens VR 18-200mm

Hallo,

vraagje:

hoe kan ik best mijn lensoppervlak reinigen: gewoon vochtig doekje of bestaan er speciale vloeistoffen hiervoor?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Jeroen
    Nikon D200 (Nikkor DX 18-200mm VR & SB-800)
    Kodak DX6490 (Schneider 38-380 mm)

Re: Reinigen Nikkor lens VR 18-200mm

Gewoon met een micro fiber lensdoekje, hoeft niet eens nat.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Tip : als je frontlens opnieuw netjes is, schroef er dan 'n Nikon UV-filtertje op, liever 'n krasje of vuil plekje op dit ding dan op de lens zelf ...
      Black & White Photography : www.bertvanpaepegem.be

Comment

hama heeft daar een leuke "lenspen" voor: aan een kant heb je een fijn borsteltje om stof weg te vegen, aan de andere kant een microvezel dopje om vingerafdrukken weg te doen.

verder heb ik ook in de fototas altijd een boekje "optical paper" liggen, en een microvezel-vodje voor lenzen

voor grove gevallen (genre: je ex heeft een confituurpot in de lenzenkast gesmeten om je te vertellen hoe graag ze je niet meer ziet ) kan je ook van die vochtige doekjes kopen voor brilglazen .. als er het symbool van een fototoestel op zit, tenminste, anders kan het zijn dat je coating van je lens er niet tegen zou kunnen, maar deze vochtige doekjes beperk ik tot die gevallen dat het niet anders kan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
          hama heeft daar een leuke "lenspen" voor: aan een kant heb je een fijn borsteltje om stof weg te vegen, aan de andere kant een microvezel dopje om vingerafdrukken weg te doen.

verder heb ik ook in de fototas altijd een boekje "optical paper" liggen, en een microvezel-vodje voor lenzen

voor grove gevallen (genre: je ex heeft een confituurpot in de lenzenkast gesmeten om je te vertellen hoe graag ze je niet meer ziet ) kan je ook van die vochtige doekjes kopen voor brilglazen .. als er het symbool van een fototoestel op zit, tenminste, anders kan het zijn dat je coating van je lens er niet tegen zou kunnen, maar deze vochtige doekjes beperk ik tot die gevallen dat het niet anders kan
          Dat borsteltje van die lenspen is misschien wel goed maar dat vilten dopje langs de andere kant vond ik toch maar niks.

Als het front element vuil is (of het filter) blaas ik eerst krachtig met een blaaspeer zodat alles wat krassen kan maken eraf zou moeten zijn.

Daarna met een lensdoekje erover in draaiende beweging van het midden naar buiten.

Als het echt vettig is (of hardnekkige vingerafdrukken) eerst met een pecpad met een paar druppeltjes Eclipse. (of direct op het doekje)

Nu, is het verkeerd om gewoon op het glas te ademen en af te kuisen lensdoekje (liefst niet na een friet/ stoofvlees)
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
            Dat borsteltje van die lenspen is misschien wel goed maar dat vilten dopje langs de andere kant vond ik toch maar niks.
            heb je de handleiding gelezen??

"... return the cap AND TWIST ONCE, this ensures the magical success of the lenspen..."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
              Nu, is het verkeerd om gewoon op het glas te ademen en af te kuisen lensdoekje (liefst niet na een friet/ stoofvlees)
              Rudi,

die vraag heb ik ondertussen al aan verschillende beroepsfotografen ( en ik heb er toch enkele in mijn kennissenkring ) gesteld, en iedere keer hetzelfde antwoord, het kan absoluut geen kwaad, deze methode gebruiken zij zelfs het meest beweren sommigen.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                heb je de handleiding gelezen??

"... return the cap AND TWIST ONCE, this ensures the magical success of the lenspen..."
                Ik moet nu wel zeggen dat ik het enkel gebruikt heb op het lenske van de Cp5700.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                X