Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op reis en ik neem mee...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Op reis en ik neem mee...

Hey,

ik ga voor een jaartje naar Argentinië, Bolivia en Chili en ik neem een Nikon d50 met mij mee. Nu is mijn vraag, welke lens laat ik met mij meereizen? Het is natuurlijk de bedoeling dat ik zowel landschappen als bevolking zal fotograferen. Rekening houdend met mijn budget had ik gedacht om de Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G mee te zeulen, is dit een goede keus? En heeft deze een groot kwaliteitsverschil tgo de Nikon d50 kitlens (in mijn omstandigheden)?

Andere voorstellen?

Re: Op reis en ik neem mee...

Ik zou nog een tele meenemen 70-300 of zoiets. Beter voor portretten en dieren.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

ideaal zou de nikon 18-200 VR zijn, maar die is natuurlijk wel 650 euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
        ideaal zou de nikon 18-200 VR zijn, maar die is natuurlijk wel 650 euro
        En dan het tweede probleem: waar koop ik hem.....

Ik ben vorig najaar met een Sigma 18-200 en 70-300 naar Argentinië geweest(BsAs, Mendoza & het noorden) en heb bijna alleen mijn 18-200 gebruikt. Waar ik de 70-300 gebruikt heb je zeker door het kleine diafragma toch gauw last van bewegingsonscherpte. Voor portretten in de stad voldoet de 200mm goed. Zeker een polarisatie filter meenemen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

nou ja:
          50mm 1.8 voor portretten, gegarandeerd scherp (zeker van f4) voor de scherpste prijs die je je kan inbeelden
          17-80 voor landschappen en portretten en allround of een occasie 24-120VR of een 18-200VR maar VR heeft natuurlijk zijn prijs...
          70-300 is ook een andere aanvuloptie, mocht je voor een 17-80 gaan.
          Al de niet-VR-oplossingen gaan je ook al gauw wat geld kosten (in occasie ca75 EUR (50mm), ca200 EUR (17-80) of ca350 EUR (24-120VR), dus stel ik mij de vraag of je niet gewoon beter afbent met een 18-200VR van 690EUR (top-foto.de) die is dan nieuw met wereldwijde garantie voor je ganse jaar en je moet niet constant van lens wisselen en je hebt wat minder kilo's mee te zeulen...
          Nikon stuff rocks :-)

Comment

Een (tokina) 12-24 / 24-120 is een prachtige combinatie voor 80% van je foto's . Voeg daar nog een 77mm polar bij voor de landschappen.
            Als je een 50mm hebt zou ik die ook in mijn zakken (weegt niks, scherp en lichtsterk)

Dat zou mijn travel kit zijn.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Hangt ook van je benadering af, als je de mensen echt wil benaderen volstaat zelfs een groothoek, begrijp je
              Als je met 300 mm mensen gaat vastleggen is dit waarschijnlijk van op redelijke afstand, en vaak voyeuristisch. Let op, IK doe dat ook, maar wil het je even zeggen, er zijn mensen die in groothoek heel mooie portretten maken.

Comment

Als je 1 lens mee wilt nemen is de 18-70 best een handige keuze gezien de kwaliteit, prijs en gewicht.
                Als je al de 18-55 hebt, zit je natuurlijk met het probleem dat daar weinig kopers voor te vinden zijn. En slecht is het lensje zeker in het groothoekbereik niet. Je zou er een 55-200 lensje bij kunnen zoeken. Die van Nikon is echt heel goed voor zo'n licht en goedkoop (120-130) dingetje, die van Sigma vind je nog goedkoper (vaak al vanaf 60-90 euro als je geluk hebt).
                Dan houd je nog budget over om een lichtsterke prime te zoeken. De 50mm is heel betaalbaar te vinden, en mocht je het geluk hebben van een goedkope 2.0 35mm dan is dat zeker ook een aanrader.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Mensen en landschappen zijn zeer fraai in de landen die je wil bezoeken, maar vergeet zeker de dieren niet: vicunas, huanaco's, condors en vooral flamingo's. Je zal zeker een 300 mm lens nodig hebben, geloof me. Ik was in Bolivië/Chili eind 2004. En dit kan met een tragere zoom zoals de 70-300 ook; het licht is er namelijk vrij intens.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                    Hangt ook van je benadering af, als je de mensen echt wil benaderen volstaat zelfs een groothoek, begrijp je
                    Als je met 300 mm mensen gaat vastleggen is dit waarschijnlijk van op redelijke afstand, en vaak voyeuristisch. Let op, IK doe dat ook, maar wil het je even zeggen, er zijn mensen die in groothoek heel mooie portretten maken.
                    Hier ben ik het nu eens 100% mee eens. 'Candids' met een 200 of 300 mm op een APS camera zijn gewoon voyeuristisch.

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Neem je overal je fototas (of rugzak) mee ?

Indien niet, dan vind ik een 18-200 een bijzonder handige lens om in bijna alle omstandigheden het gepaste bereik bij de hand te hebben terwijl je toch niet meer moet meenemen dan de kleinste fototas (of zelfs een ruime jaszak kan eventueel lukken ).

Indien het iets meer mag wegen, dan zou ik ofwel een 18-50 of 18-70 (of zoiets) in combinatie met een Sigma 70-300 DG meenemen. Deze laatste heeft ondertussen ook haar pluimen verdient en is voor een €200 splinternieuw te vinden.

(ps: als ik een kitlens zou vervangen, dan zou ik ze persoonlijk meteen vervangen door iets met vaste f2.8. Daar ga je meer plezier van hebben volgens mij.)
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Working...
                      X