Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro, Canon of Sigma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro, Canon of Sigma?

Ik wil dus een macrolens kopen. De bedoeling is vooral kleine beestje te fotograferen. Heb hierover al veel info gevonden. Ben nu aan het twijfelen tussen een "Sigma 150mm f2.8 EX DG HSM APO" of een "Canon EF 100mm f2.8 USM".
    Heb ondertussen hier op het forum al gelezen dat het beter is 150 mm omwille van de grotere werkafstand. De echte Canon liefhebbers zeggen dat de canon lenzen heel wat beter zijn.
    De prijs van de twee bij sdcard.be zijn Canon 539 euro en Sigma 598 euro.
    De Canon EF 180mm f3.5 L USM is te duur voor mij(1498 euro)

Tenslotte, is de kwaliteit van de foto's echt zo verschillend?

Re: Macro, Canon of Sigma?

Misschien niet geheel onbelangrijk: de sigma is groter en zwaarder, dat kan ook meespelen in je beslissing. Ik heb zelf de sigma en ben daar uiterst tevreden over, maar het is wel een stevige lens om mee op stap te gaan.
    (by the way, mijn collega die hier naast me zit heeft de canon, en is daar zeker even tevreden over als ik over mijn sigma)
    http://www.flickr.com/photos/frederiklerouge

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mowgli
      De Canon EF 180mm f3.5 L USM is te duur voor mij(1498 euro)
      zeg, ze hebben die ook bij sigma hoor... voor véél lagere prijs....
      -=- Light is the key...

Comment

Als je kleine beestjes wil fotograferen, dan ben je beter af met een 150mm (of 180mm) dan met de 100mm. De Sigma 150mm macro is een heel goede lens, die is echt heel scherp . De autofocus is vrij traag, maar dat is een eigenschap die je bij alle macrolenzen aantreft.

De Canon 180mm f3,5L zou ook heel goed zijn, maar omdat die zo duur is zijn er hier op het forum niet veel gebruikers van die lens te vinden. De meesten werken hier met een Sigma 150mm of een Sigma (of Tamron) 180mm macrolens als ze beestjes willen fotograferen.

Voor de macro's gebruik ik zelf de Sigma 150mm met een 1,4x extender ertussen (voor wat meer werkafstand).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
          Als je kleine beestjes wil fotograferen, dan ben je beter af met een 150mm (of 180mm) dan met de 100mm.
          Ik ben niet helemaal akkoord. Je stelling gaat wel op als het over SCHUWE beestjes gaat. Beide lenzen gaan immers tot 1:1. Met de 150mm heb je wel een iets langere werkafstand, waardoor je schuwe beestjes minder snel zult wegjagen. Aan de andere kant, er zijn nog truukjes om schuwe beestjes te verschalken, zoals vroeg in de ochtend gaan, als de temperaturen nog wat lager zijn en de beestjes nog niet graag vliegen, beestjes van zo laag mogelijk benaderen etc.

Naast gewicht, dimensies en werkafstand is een ander belangrijk verschil dat je achtergrond nog iets egaler zal zijn met een 150mm i.v.m. de 100 mm. In essentie zijn het beide zeer goede lenzen van eenzelfde prijscategorie. Je moet de pro's en con's gewoon even afwegen.

Comment

Bedankt voor de reacties. Het blijft een moeilijke keuze! Ik denk dat ik toch maar bij mijn eerste idee blijf, de sigma 150mm.
            Toch nog een bijkomende vraag. Bij de sigma 105mm macro is het zo dat de lens heelwat uitschuift.(geen interne focus) Is dit ook zo bij de canon 100 mm macro?

Comment

De 180L is erg goed, maar ik weet niet of ik er nog opnieuw zo veel zou voor dokken. De 150mm/2.8 zou dan mijn eerste keuze zijn...

sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Bedankt voor de reacties. Het blijft een moeilijke keuze! Ik denk dat ik toch maar bij mijn eerste idee blijf, de sigma 150mm.
                Toch nog een bijkomende vraag. Bij de sigma 105mm macro is het zo dat de lens heelwat uitschuift.(geen interne focus) Is dit ook zo bij de canon 100 mm macro?
                Nee. Dat is één van de erg aantrekkelijke aspecten aan deze lens.

Comment

en de sigma 180f3.5?? die schuift ook niet uit...
                  -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                    en de sigma 180f3.5?? die schuift ook niet uit...
                    Ik weet het, en bij sdcard.be is het prijsverschil slechts 1euro of zou dat een fout zijn op de site. Ik moet zeggen dat ik nog niet zoveel info gelezen heb over de sigma 180mm. Die is blijkbaar niet zo populair. De 150mm is wel 2.8 tegenover de 180mm 3.5

Comment

super tevreden met men 180mm!
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik moet zeggen dat ik nog niet zoveel info gelezen heb over de sigma 180mm. Die is blijkbaar niet zo populair. De 150mm is wel 2.8 tegenover de 180mm 3.5
                        Niet populair..?? doe maar eens een search hier... je zal verschieten van deze beruchte 180!!
                        -=- Light is the key...

Comment

Ik weet het, en bij sdcard.be is het prijsverschil slechts 1euro of zou dat een fout zijn op de site. Ik moet zeggen dat ik nog niet zoveel info gelezen heb over de sigma 180mm. Die is blijkbaar niet zo populair. De 150mm is wel 2.8 tegenover de 180mm 3.5
                          dan moet je wel vreselijk slecht gezocht hebben.

de 180mm 3,5 is al langer op de markt dan de 150mm. je zou dus minstens evenveel info moeten vinden. meeste reviews zullen natuurlijk wel wat ouder zijn!
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
                          X