Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus probleem - iemand nog suggesties

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focus probleem - iemand nog suggesties

Dat is nu al een week of 3 dat ik met de Nikkor 50mm f1,8 aan het sukkelen ben: lens gekocht, mee zitten experimenteren; tegenvallend resultaat. Eindconclusie was een frontfocus probleem; lens omgeruild; opnieuw geprobeerd, leek beter, dan weer niet, dan weer wel.

Stand van zaken is nu dat ik af en toe letterlijk haarscherpe foto's krijg op bvb f2,8 1/80s en 2 seconden later met exact dezelfde instellingen een imho serieus onscherpe foto heb. In beide gevallen ging het om testjes dus zorgvuldig scherpgesteld op het juiste AF veld, enz. In beide gevallen gaat het om een stilstaand onderwerp en had ikzelf een goede, stabiele houding.

Vb:
    Slechte scherpte

Goede scherpte:
    www.jurgengeys.be - www.apertura.be

Re: Focus probleem - iemand nog suggesties

die eerste foto is ook moeilijker voor je cam om scherp te stellen: op het effen vlak lukt het niet, je zou net de scheiding van muur en thermostaat op je AF-punt moeten hebben. een beetje ernaast, en 't is vermoedelijk al missing

Comment

IDD; ik had op de thermostaat gefocussed. Misschien ongelukkig voorbeeld maar ik heb een hele hoop voorbeelden waar het er echt compleet naast zit. Ik heb soms de indruk dat het met de andere AF velden beter is (ga dat nog 'ns proberen) en ik ga dit lensje ook 'ns op de D50 van m'n broer zetten... zie wat dat geeft...

Comment

Foto 2 is scherp, maar is dat iop het punt waarop je gefocused had, bij zo'n foto is altijd een deel scherp(als het niet al te fout zit natuurlijk)

Zet gewoon eens een rijtje batterije, luciferdoosjes of ga naar een weiland met prikkeldraad en ga scherpstellen op één van de onderwerpen(batterij, doosje, paaltje) en kijk waar de scherpte licht.

Bij een weiland kun je misschien aan het prikkeldraad zien waar de scherpte wel licht.

Een meetlint op de grond leggen en onder een hoek van 45 graden fotograferen gaat denk ik ook wel.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Wel, dat heb ik al uitgebreid gedaan: 3 medicijndoosjes op verschillende afstanden, focussen op de middelste, camera op statief, enz. Het frustrerende is dat het bij dat soort testshots bijna altijd behoorlijk ok is. Da's nu net het vervelende; anders had ik al lang met m'n lens of camera terug bij de winkel gestaan.

Zogauw ik echter foto's begin te maken van gewone onderwerpen zitten er regelmatig een aantal tussen die echt compleet ernaast gefocussed zijn (vaak veel erger dan m'n thermostaat hierboven) terwijl ik toch echt wel zelf heel stil stond, het een statisch onderwerp betrof, het juiste AF veld geselecteerd had en een voldoende snelle sluitertijd had.

Vanaf f4 is het allemaal retescherp maar daar koop je geen f1,8 voor...

'k zal vanavond nog 'ns zo'n voorbeeld proberen te posten

Comment

Via de link hieronder kan je een testkaart uitprinten en je toestel uittesten.
            Canon R3 en gLas
            http://www.torekefoto.be

Comment

Welke body gebruikt u?
              Test hem vanaf een statief met een testkaart (testbeeld)
              Test hem in de winkel eens met andere bodys. Het is mogelijk dat je body niet in orden is.
              Ik heb hetzelfde probleem gehad met een lang objectief, die heb ik uiteindelijk terug naar de leverancier gebracht omdat deze niet de scherpte gaf die je er van mocht verwachten.

Comment

Nog even een vraagje: hoe staat de auto focus ingesteld?

Testen bij één veld en geeen automatische dingen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Statief, en automatische ontspanner... onontbeerlijk voor zo'n test.

1/80, voor 50 mm, kan toch nog wel bewegingsonscherpte geven.

Heb je geen statief, zet de cam dan ergens neer, of ga in goede lichtomstandigheden testen, met sluitersnelheden van 1/500, of zo.

Groeten
                  JO
                  Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Working...
                  X