Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Creatieve filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Creatieve filters

Ok, ik hoop dat ik hier geen ongelooflijk domme vraag stel, maar ik wilde graag wat meer weten over creatieve filters.
    Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar kon niets vinden. Ofwel gebruik ik de verkeerde trefwoorden, ofwel is dit nog niet ter sprake gekomen, en heeft mijn thread wel zin.

Ik zou nl. graag een "graduated gray" (= gedraded grijs) filter kopen, en na wat rondzoeken, vond ik dit:

Nu heb ik een lichtblauw vermoeden dat lenzen toch rond zijn en niet vierkant.
    En blijkbaar hebben de meeste creatieve filters deze vorm.
    Ik had deze vierkante filtervormen al eerder opgemerkt, maar nu pas zie ik dat deze heel veel voorkomen...

Deze filter kan op verschillende soorten diameter worden geplaatst, maar hoe gaat dat dan praktisch in zijn werk? Ik las iets over een filterdrager, maar ik werd er zelfs met Google niets wijzer over...

Alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie mij hier helpen.

Groeten!

Jürgen

Re: Creatieve filters

Dit filter is van Cokin, of ander merk met zoortgelijk systeem. Je kocht voor iedere lensmaat een schroefdraad, waarop je filterhouder vast kon zetten en hierin gingen de 4kante filters. Je kan de filterhouder ook draaien voor pola oid.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Lee of de goedkopere Cokin maken deze filterhouders

Comment

Ah, nu begrijp ik het, ik heb de filter houders nu wel gevonden, op de site van Lee staat uitleg.

Bedankt!

Comment

Working...
        X