Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Canon concertfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens Canon concertfotografie

Ik heb al een tijdje een Canon 300D (met standaard kitlens 18-55mm) en ik had me graag wat verdiept in concertfotografie. Ik wil me dan ook een betere lens kopen om me daarmee bezig te houden. Kunnen jullie lenzen aanraden (want ik ben nog beginner)? Algemene tips zijn ook steeds welkom. Mijn budget gaat wel maar tot 250 euro (tenzij er daar echt geen lenzen zijn waarmee ik me kan verbeteren).

Alvast bedankt!

Re: Lens Canon concertfotografie

De enige lens die binnen je budget zit is de 50mm f1,8 (89 euro). Maar dan moet je wel heel dicht bij het podium kunnen geraken.

In de meeste gevallen wordt er gebruik gemaakt van 70-200 f2,8 zoomlenzen. De goedkoopste is de Sigma 70-200 f2,8 EX, gevolgd door de Canon 70-200 f2,8 zonder beeldstabilisatie, de beste is de Canon 70-200 f2,8 IS, maar die kost 7 keer meer dan je vooropgestelde budget .

Zelfs tweedehands zal je toch op 600 euro moeten rekenen voor een Sigma 70-200 f2,8.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

welkom daysleeper.
      probeer sowieso maximaal f2.8 te halen.
      zelf gebruik ik sigma 28-70 f2.8 en sigma 70-210 f2.8
      beiden moet je 2dehands binnen je budget kunnen vinden, mits wat zoekwerk ...
      als dat niet lukt, probeer dan de 85 f1.8 of tegen de 135mm te geraken.
      1 belangrijke tip: zoek 2dehands.
      zeker voor een student is dit de beste manier om betaalbaar materiaal te vinden.
      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Zoals al gezegd, 2.8 is een minimum, maar goed verlichte zalen zijn te doen met minder lichtsterke objectieven, maar je kans op deftige foto's is er wel wat kleiner door. Tot op heden heb ik altijd mijn 70-300 4,5/5,6 gebruikt, maar omwille van de lichtsterkte (hoewel ik er toch redelijk wat bruikbaars mee geschoten heb) heb ik onlangs een sigma 70-200 2.8 aangeschaft. Een 28-70 2.8 heb ik ook, maar ik merk dat ik deze range eigenlijk heel weinig gebruikt. Volgens mij moet je die wel kunnen vinden voor een 250-300€ tweedehands, maar dan moet je wel héél dicht staan, en dan nog zal het moeilijk zijn om een closeup te maken. De richtprijs die mm aanhaalt is wat ik ervoor betaalt heb 2dehands

Comment

Weet niet wat voor concerten je gaat doen, maar ik werk vrijwel uitsluitend met mijn 24-70mm f2.8...mijn concertomgeving bereikt de middelgrote tot grote zalen à la Cactusclub, de AB, ...
          In tijde ben ik beginnen met mijn 50mm f1.8, superfantastische lens, maar ik fotografeerde toen vooral in donkere cafeetjes, waar die 50mm eigenlijk véél te lang was (vergeet niet dat ik met mijn 10D een 1.6crop heb) ... de 24-70mm f2.8 is dan weer te weinig lichtgevoelig om in die donkere cafeets te gaan fotograferen.
          Festivals en dergelijke zijn ook mogelijk met een 24-70mm, ik weet niet op wat voor concerten yowan-kenobi en Black Bandit staan en of ze vanuit de befaamde 'frontstage' of vanuit het publiek fotograferen, maar in principe heb je zéker genoeg aan een 24-70mm als je nét voor het podium kan fotograferen.

Maar goed, die 50mm f1.8 is dus echt een fantastische en goedkope lens :-)
          Wannabes: http://www.wannabes.be

Comment

@ Bagie, nu met de festivals in de zomer zit ik atlijd tussen de 120-200mm, ik werk wel graag close up. In kleinere zalen gebruik ik ook wel meer 24-70 toestanden. Ik ga ook graag kortbij het podium staan of voor de hekken, maar als je tegen de hekken gaat staan en dan nog met een 24-70 gaat beginnen krijg je meer neusgaten fotografie dan wat anders. Dus ik ga dan liever een paar stappen achteruit en dan heb ik liever iets meer tele.

Comment

Om een idee te geven:

Hooverphonic in Gent: met de sigma 28-70 2.8, ik stond vlak voor het podium, op de eerste rij. Voor close-ups te kort, en voor de zaal (handelsbeurs) niet lichtsterk genoeg De 50mm 1.8 had het beter kunnen doen, maar dan was die dan weer niet breed genoeg om de gitaren erbij te krijgen zie: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=110187

Ideaal zou zijn: 2 bodys, 1 met iets ala 24-70 2.8, en de andere met een 70-200 2.8. ofzo... maar dan zit je wel serieus over je budget.

Comment

Working...
              X