Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Domme vraag): neutral density filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• (Domme vraag): neutral density filter

Als beginnend fotograaf vraag ik me het volgende af. Een neutral density filter zorgt ervoor dat het hoofdonderwerp correct belicht is terwijl details van bijvoorbeeld de achtergrond/wolken bijvoorbeeld behouden blijft.

Mijn vraag is nu de volgende. Hoe zorg je precies voor de correcte belichting? Als de camera de belichting meet doort het donkere ghedeelte van de filter, vermoed ik dat de opname niet geslaagd zal zijn. Met mijn beperkte kennis van fotografie, vermoed ik dat spot meterng moet gebruikt worden en NIET de matrix metering.

Kan iemand hier meer uitleg over geven of weet iemand waar er hier meer uitleg kan over gevonden worden.

Alvast bedankt bij voorbaat

Re: (Domme vraag): neutral density filter

Een ND filter is een gewoon een grijsfilter, dat wat licht wegneemt. Gebruik: als het telicht is voor dekeuze sluitertijd/diafragma, die jij wil ivm beweging, scherptediepte of wat anders.

De camera merkt dit niet, of het nu echt of nep donker maakt niet uit.

Ik denk dat jij een half gekleurd filter bedoeld.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

dat is inderdaad wat ik bedoel. de half gekleurde filter

Comment

Je moet een neutraal gegradeerde filter hebben (dus geen Cokin die een paarse zweem geeft) die je kan verschuiven in een houdertje. Dan gewoon licht meten met matrixmeting of integraalmeting; spotmeting gebruik ik voor zo'n dingen niet.
        Zo'n filter is handig om het licht binnen het dynamisch bereik van de sensor te krijgen op een snelle manier (ik gebruik dat graag uit de hand). Tegenwoordig maak ik ook soms dubbele conversies vanuit raw ipv zo'n filter te gebruiken, maar daar win je geen 2 of 3 stops mee... (als je een statief bijhebt en je onderwerp beweegt niet, kan je best verschillend belichte foto's maken en die achteraf kombineren - dat is m.i. veruit het beste).
        Kris

Comment

Working...
        X