Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk materiaal voor kledingzaak fotoshoot ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk materiaal voor kledingzaak fotoshoot ?

Hoi,

Ik ben gevraagd om foto's te nemen van een 10-tal winkels van dezelfde keten in mijn regio. Zelf beschik ik over een EOS350d (met BG-3) + EF-S 17/85 + Speedlite 580 EX (met omni-bounce) ... alhoewel er heel wat minder goede commentaar over dit lensje geschreven is heb ik er al veel plezier aan beleefd en denk ik dat het hier ook wel dienst zou kunnen doen.
    Ik had nog gedacht aan een goedkoop lensje bij te kopen zoals de EF 50/1.8 welke hier uitermate geschikt voor zou zijn ...

Zijn er nog alternatieven ?
    Wat raden jullie aan ?
    Op wat moet ik letten ?

Thanx,
    k.

Re: Welk materiaal voor kledingzaak fotoshoot ?

Vorig jaar moesten we in ons avondopleiding fotograaf interieurfoto's nemen voor een opdracht.
    Toen werd ons het advies gegeven om een 50mm te gebruiken, let wel, op analoog kleinbeeld. Dit omdat deze lens exact overeen komt met hetgeen je ziet.

Voor een 350D met 1.6 cropfactor kom je hier aan ongeveer 30mm. Sigma heeft er zo een, anders een klassieke 28mm komt hier ook aardig in de buurt.

Verder gaf de leeraar ons de tip om het standpunt goed te kiezen, dat je geen "omvallende" muren, kasten of wanden krijgt door de perspectiefvervorming.
    Hij raadde ons af om een ultra groothoek te gebruiken...
    SKurt.be
    www.SKurt.be

Comment

ok bedankt voor je reactie ... de EF 35 F2.0 lijkt voor mij (en mijn portefeuille) het meest geschikt

Comment

Vergeet die lens, en schaf jezelf een statief aan. neem je tijd voor de compositie. Zet je diafragma klein genoeg voor goede scherptediepte (f1/11 of zo) en gebruik een lage ISO

Evt vervorming van de lens kan je in PS wegwerken (met PT Lens)
        De flits zou ik dan ook gewoon thuis laten

sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ahja, idd, voor mij leek het logisch maar ik vergat het te vermelden.
          Je moet idd werken vanaf statief en zonder flits, en met veel scherptediepte (groot diafragmagetal f11 of groter).

Hierdoor kom je al gauw aan lange sluitertijden.

Wat ook leuk is met die lange sluitertijden dat je een persoon kan laten figureren in je foto en die wordt dan als een schim weergegeven.

Eigenlijk heb je toch met je 17-85 voldoende bereik? En een hoge lichtgevoeligheid heb je toch niet nodig.
          SKurt.be
          www.SKurt.be

Comment

sugar
            Zet je diafragma klein genoeg voor goede scherptediepte (f1/11 of zo) en gebruik een lage ISO
            SKurt
            groot diafragmagetal f11 of groter
            is het nu groot of klein ?

bedankt voor de reacties, ga al een beetje oefenen

//edit

ff moeten spieken in mijn boekjes : groot diafragma, klein getal <=> klein diafragma, groot getal
            ik veronderstel dat jullie aanraden een klein(er) diafragma met lange(re) sluitertijd te kiezen

thanx,
            k
            Last edited by kanchke; 28 juli 2006, 11:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kanchke
              sugar

SKurt

is het nu groot of klein ?

bedankt voor de reacties, ga al een beetje oefenen

ze zeggen allebei hetzelfde, maar omdat het diafragma een breuk is, is het soms verwarrend:

f/11 is een kleinere opening dan f/2.8, maar vaak wordt gezegd diafragme 11 en 2.8, in dat geval is 11 een groter getal.

maar het eerste is dus correcter

Comment

Boeiend onderwerp hier omdat ik zelf ook beroepshalve van plan ben om interieurs te fotograferen. (voor eigen portfolio aan te vullen)

Zelf heb ik een Canon 400D met 17-85mm USM. Een beetje hetzelfde als kanchke in huis heeft
                Omdat dit niet zo'n lichtsterke lens is dacht ik ook een 50mm 1.8 bij te kopen om de klus te klaren. (en ook nog te kunnen gebruiken voor portret)

Met hetgeen ik hier boven lees lijkt het me niet noodzakelijk van deze bij te kopen. Ik heb een statief en binnenkort ook een afstandsbediening waarmee ik de sluitertijd kan vasthouden.

Moet het hiermee ook lukken denken jullie? En hoe ga ik dan best te werk?
                Diafragma zo laag mogelijk zetten (met mijn lens tot 4.5) ? en de sluitertijd zelf bepalen met de afstandsbediening? of op automatisch zetten?

Iemand ervaring om nog wat technische bijstand te geven over het onderwerp?
                kanchke heeft er zeker ook iets aan omdat hij met dezelfde vragen zit.

alle tips rond het onderwerp zijn welkom.
                don't drink from the mainstream

Comment

[sorry als dit hard aankomt, didge en kanchke,
                  maar ik snap niet dat een professioneel fotograaf
                  met een dergelijke vraag afkomt ...]

[edit: zie 2 posts hieronder ... can happen ]

sorry, mm
                  Last edited by mm; 24 november 2006, 11:24. Reden: > te vroeg gesproken ...
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

het is niet omdat je beroepshalve interieurs wil fotograferen dat je een beroepsfotograaf bent. Je kan evengoed security consultant, binnenhuisarchitect of etalagist zijn die zijn werk wil documenteren met foto's.

Comment

juist, dat had ik even niet door.
                      sorry voor de stomme opmerking

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"

Comment

Inderdaad. Ik ben ver van profi als fotograaf.
                        Als interieurarchitect is het interessant van goede foto's te maken na een opdracht om je portfolio up to date te houden.

Het is echter de beste reclame en referentie naar volgende potentiële klanten.

Het is daarom dat ik mij tussen deze vraag smeet omdat ik nog veel kan bijleren. Ik ben behoorlijk behendig met Photoshop maar een goede foto om mee te vertrekken spaart een pak tijd achteraf.

Dus, als er iemand mij (ons) nog kan helpen met technische info rond dit thema..... graag !

alvast bedankt.
                        don't drink from the mainstream

Comment

tip: (zeker om profi portfolio bij te houden)
                          uitbesteden aan profi fotograaf.
                          zal je werk des te beter laten uitkomen.
                          er zit iemand op 't forum die daar héél goed weg mee kan,
                          maar z'n naam ontsnap me even ...

mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
                            ze zeggen allebei hetzelfde, maar omdat het diafragma een breuk is, is het soms verwarrend:

f/11 is een kleinere opening dan f/2.8, maar vaak wordt gezegd diafragme 11 en 2.8, in dat geval is 11 een groter getal.

maar het eerste is dus correcter
                            Het eerste is juist, het tweede is fout. Dus ja het eerste is correcter, of anders gezegd 'juist'
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ik moet morgen ook foto's gaan nemen voor een website van een interieurzaak.

Dus het best is om geen externe lichtbronnen (flash) te gebruiken?

Zijn foto's zoals deze (http://www.stevencrabbe.be/Architecture/index.html) ook allemaal zonder extern licht gemaakt?

Ga ik de beste resultaten overdag kunnen maken of maakt het niet uit of het al donder is buiten (geen licht via ramen). Want ik heb afgesproken om 's avonds langs te komen.

Comment

Working...
                              X