Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk objectief macro vs micro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welk objectief macro vs micro

Hallo allemaal,

Ik ben pas nieuw hier op de site en ben een beetje verdwaald tussen alle discuties... zelfs met mijn zoekopdracht kom ik niet echt tegen wat ik wilde weten...

Heb zelf een d70 met een sigma dx 50 2,8 macro

Nu zie ik hier vele voorbeelden staan waar er bij macro/micro? opnames er een heleboel details inkomen... bv de beenhaartjes van een bij... gewoonweg details die ik mis...
    Doe ik wat mis of is dit niet het geschikte objectief wat ik heb?
    Of worden jullie fotos vergroot op pc en ze dan herkaderd? croppen geloof ik dat jullie dit noemen?
    ik ben echt een noob op het vlak... heb mijn toestel nu 1 jaar maar wilde toch eens afgaan van dat 'auto' wieltje linksboven op mijn toestel..

ik hoop enige leerbare reacties te krijgen...
    en een klein woordje aan de mod's.... geweldige site!!!! boordevol informatie
    een vééél te zware rugzak

Re: welk objectief macro vs micro

Voor macrofotografie gebruik je meestal de diafragmavoorkeuze, omdat je het diafragma in veel gevallen een heel stuk moet dichtzetten om genoeg scherptediepte te krijgen.

Voor de macro's van heel kleine dingen zal je een macrolens moeten combineren met tussenbussen, extenders of voorzetlenzen. Soms wordt er ook een andere lens omgekeerd op de eerste gemonteerd, om de kleinste details te kunnen fotograferen. Maar ik denk niet dat het gemakkelijk is om zo'n foto's te maken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Wat vinden jullie van de vergroot voorzetlenzen? ik dacht hier aan Cockin die vergrootlenzen aanbieden...

Of beter investeren in een nikkor micro...?

Comment

jouw macrolens van sigma heeft 1:1
        een macrolens van nikon noemt "micro" (vb:AF Micro 60 f/2.8D)

beide zijn 1:1!
        foto als spiegel of als venster?

Comment

bv de beenhaartjes van een bij

Bij 1:1 kun je toch wel 10 bijen op één foto krijgen. Bij 10:1 krijg je wel de beenhaartjes te zien.

Met alleen een macro objectief lukt dat niet. Zet er eens een converter tussen, dan kom je al dichterbij.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

hoe klein zijn bijen niet in nederland?

met een macrolens (1:1) op dslr met cropfactor haal je wreed leuke macro's

10 bijen moet je al persen om ze 1:1 op 1 foto te krijgen.

een bij is dikker als deze zweefvlieg en deze foto is niet 1:1

deze vlieg is ong even groot als een bij. wél 1:1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet

deze vlieg is ong even groot als een bij. wél 1:1
              deze foto spreekt mij enorm aan.. het is dan ook een beetje in deze richting dat ik wilde gaan..
              Deze heb je dus gewoon getrokken met een macro 1:1 en deze photo heb je dan gecropt? zodat ze automatisch uitvergroot word? of zie ik dit verkeerd?

aan welk soort converter zou ik moeten denken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis
                [I]
                Met alleen een macro objectief lukt dat niet. Zet er eens een converter tussen, dan kom je al dichterbij.
                Ik heb zojuist je internet site bezocht en ik heb heel veel kunnen halen uit je pdf over micro, makro.. hartelijk dank voor de boeiende uitleg... mag ik deze voormezelf afdrukken?

Mvg Jacques

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heraut18
                  deze foto spreekt mij enorm aan.. het is dan ook een beetje in deze richting dat ik wilde gaan..
                  Deze heb je dus gewoon getrokken met een macro 1:1 en deze photo heb je dan gecropt? zodat ze automatisch uitvergroot word? of zie ik dit verkeerd?

aan welk soort converter zou ik moeten denken?
                  beide foto's zijn alleen geresized met ps door "image size" te veranderen
                  hier heb je een andere resize. van origineel formaat naar 1500*1004

ik heb dus geen delen uitgesneden en uitvergroot
                  1:1 aanduiding bij macrolenzen staat voor: 1cm onderwerp geeft 1cm op 35mm film.
                  als je het echt in een schaal wil uitdrukken kom je wel eerder op 3:1, 5:1 of meer (x aantal keer vergroot in vergelijking met het onderwerp)

je kan mooie macro's nemen met een macrolens.
                  hansbraakhuis heeft heel wat bij elkaar geschreven. het ene al relevanter als het andere. er staat goede technische informatie maar langs de andere kant durft hans wel eens kort door de bocht gaan. met alle respect maar de voorbeeldfoto's in zijn macrotekst trekken amper op iets.

wil je meer weten ivm macrofotografie dan moet je eens een PM sturen naar volgende members:
                  (random volgorde)
                  hvr_oosterzele
                  Perrush
                  Black B@ndit
                  Macroshopper
                  Hexagon
                  frans_vdm
                  (lijst aan te vullen!)
                  IMHO zijn dat de top van macro/close up fotografen op BD, die dan ook zeer veel foto's posten. daar kan ik belange niet aan tippen

om terug naar jou te gaan:
                  je lens focust min op ong 19cm.
                  zet je lens/body op MF
                  zoek iets vlak (meetlat/mm-papier, muntstuk,postzegel) leg dit in goed licht
                  gebruik een diafragma tussen F/4-F/8
                  breng je camera heel dicht bij het onderwerp, beweeg nu je camera stilletje naar achter totdat je het onderwerp scherp hebt.
                  neem een foto
                  (als je als onderwerp een meetlat hebt genomen dan zie je onmiddelijk wat je vergroting is)

Comment

idd de photos van macroshopper had ik reeds gezien... neem hier dan ook een groot voorbeeld aan prachtig zodra ik tijd heb ga ik je tips eens uitproberen... trouwens een prachtige foto van die spin zo mooi in de details ik ga hier gek worden lol

Comment

Voor deze foto heb ik gebruik gemaakt van de maximale vergroting van de Sigma 150mm Macrolens:

Dichterbij kon er niet meer scherpgesteld worden, het zal dus ongeveer een 1:1 vergroting zijn. De foto is niet bijgesneden, alleen verkleind en dan terug iets verscherpt (dat moet altijd na het resizen).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

wel die details kun je ook vastleggen hoor!
                        je hebt een dslr
                        je hebt een macro objectief
                        heb je een flits? (kan soms handig zijn, soms nodig en soms verprutst het alles!)

't is een foto dus: licht licht licht!
                        je zit dicht op je onderwerp, je zou't met een tele kunnen vergelijken. sluitertijden moeten kort gehouden worden OF je moet je toestel stabiliseren door statief, zakje met bonen,...
                        diafragma moet vrij dicht gehouden worden (ook afhankelijk van je onderwerp) opdat je genoeg scherptediepte zou overhouden.

maar't blijft proberen en uittesten

Comment

voor een beginnende amateur ben ik volgens mijn insziens reeds vrij goed uitgerust..
                          Heb idd een flash nl sb-800
                          maar als macro heb ik enkel de sigma 50 dx 2.8
                          misschien naar een 105 of een 150 overstappen?

kan je met een vergrootlens ook korterbij scherper stellen... heb er eentje liggen van cockin die 2x vergroot heb alleen geen houder voor de filter ... stom hé..
                          Last edited by heraut18; 19 juli 2006, 12:35.

Comment

begin maar met je 50mm macro. je maakt foto's met het materiaal dat je hebt...niet met dat dat ergens in een winkel licht

diafragma toe tot F/8 - F/16 (manueel stand of aperature voorkeur), sluitertijd niet trager dan 1/60ste (kortere sluitertijd => minder bewegingsonscherpte). sb800 erop
                            duik je tuin in en zoek wat tussen 1cm en 5 cm groot. probeer maar. alles wat stil blijft zitten en niet beweegt krijgt voorlopig prioriteit

een 105/150/180mm macro geeft je een iets verdere werkafstand en nauwere beeldhoek.

de vraag is of je plots wel leuke macro's schiet na een investering van 500 euro...

Comment

hierbij dan een ander klein dom vraagje... met of zonder die zonnekap erop? ik veronderstel zonder voor macro? om nog meer licht te laten invallen...?

Comment

Working...
                              X