Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelle AF minolta

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Snelle AF minolta

Afgelopen week ben ik langs een fotozaak gegaan om te kijken naar verschillende objecten voor de minolta D5D.

Er werd mij verteld dat geen enkel objectief voor Minolta een snellere AF heeft dan de kit-lens, omdat er geen HSM in de objectieven zit. Dat laatste weet ik, maar is de kitlens écht de snelste??? (of even snel als alle andere objectieven...) Hoe maken professionals dan actiefoto's, want mij lukt het niet met de kitlens... Ik ben altijd te laat óf ik heb de sluitertijd te langzaam (dat is een ander probleem natuurlijk )

Ook werd mijn verteld dat Minolta niet sneller of langzamer is in de AF dan Nikon en Canon, behalve als er een HSM-objectief op gezet wordt. Klopt dit?

Als er nu wél objectieven zijn voor Minolta die sneller scherp stellen dan de kitlens, welke zijn dat dan?
    Groetjes, Linda

Re: Snelle AF minolta

Wat een snelle AF lens is, zou ik zo niet weten. Er is een 80-200mm of zo met SSM. Dat is Minolta's versie van een ingebouwde motor.
    Focussen gaat op zich beter (=sneller) met lichtsterkere lenzen en kortere brandpunten.
    Maar waarom ben je te laat, zoals je schreef? Omdat je de camera te laat richt?
    Als je naar de fotografen bij sportwedstrijden kijkt, zul je zien dat die het grootste deel van de wedstrijd (en zeker de spannende momenten) door de camera bekijken.
    Dus als je een actiefoto wilt nemen, zul je moeten zorgen dat alles klaar is op het moment van de actie. Dat betekent dus door de zoeker de actie volgen.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Heb ook een KM 5D en 'k heb mijn kitlens gauw vervangen, was er ook niet content van. Nu gebruik ik een Sigma 18-50 als standaard, en een Sigma 70-200 tele, beide superlenzen, lichtsterk over heel de lijn en zeker niet traag alhoewel deze versies voor Minolta geen HSM hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK
        Als je naar de fotografen bij sportwedstrijden kijkt, zul je zien dat die het grootste deel van de wedstrijd (en zeker de spannende momenten) door de camera bekijken.
        Dus als je een actiefoto wilt nemen, zul je moeten zorgen dat alles klaar is op het moment van de actie. Dat betekent dus door de zoeker de actie volgen.
        Inderdaad, bijna permanent door de lens kijken, AF op continu en AF knop constant half ingedrukt om op de juiste moment af te drukken of ingedrukt te houden voor een serie.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Dus de ssm is voor Minolta, maar daar zijn maar enkele (tele)objectieven van en die zijn vrij prijzig, jammer genoeg

Ik volg mijn onderwerp door de zoeker, maar ik heb 'm niet op continu AF staan. Ik probeer scherp te stellen vlak vóór de actie en dan af te drukken, maar dat werkt niet echt Het onderwerp is dan óf onscherp óf bewogen. Bij mijn compactje werkte dat aardig, trouwens Ik zal het nog eens proberen met continu AF.

Nadeel is ook dat ik het onderwerp (zijnde mijn hond ) zelf in beweging moet houden door balletjes ed weg te gooien. Het "richten", scherp stellen, kadreren en afdrukken neemt dan inderdaad te veel tijd in beslag. Maar ook als hij recht op me af komt rennen, kan de AF het niet bijhouden. Zijwaarts lukt meestal wat beter, maar ook niet overtuigend

En anders moet ik naar lichtsterkere objectieven, begrijp ik, maar dan moet ik even doorsparen.
          Groetjes, Linda

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lin
            Er werd mij verteld dat geen enkel objectief voor Minolta een snellere AF heeft dan de kit-lens, omdat er geen HSM in de objectieven zit. Dat laatste weet ik, maar is de kitlens écht de snelste??? (of even snel als alle andere objectieven...) ...
            Als er nu wél objectieven zijn voor Minolta die sneller scherp stellen dan de kitlens, welke zijn dat dan?
            Natuurlijk zit er wel verschil in de AF-snelheid van objectieven zonder dat SSM meespeelt.
            De kitlens is niet traag, maar ook niet de snelste. Minolta 28-75/2.8 en 17-35 D zijn bv. sneller, de Minolta 18-200 DT is trager. Daarnaast is mijn Sigma 70-200 sneller, en de Tokina 80-400 is trager. Die 18-200 en 80-400 gebruik ik dus ook niet voor het type "actiefoto's"...

Probeer zelf eens een paar verschillende lenzen, en je zal het verschil zo merken...

En voor actiefoto's permanent klaar zijn om af te drukken van belang, wat hierboven al ruim aan bod is gekomen. Voor de foto's met de hond, kan de kitlens best OK zijn want op zich is ze niet zo traag.
            Hangt er meer van af of er voldoende licht is zodat je de sluitersnelheid voldoende kan opvoeren, én of je iemand anders dus dat balletje kan laten gooien .

(Als je reviews van Minolta-lenzen wil bekijken, ga dan een keer naar www.dyxum.com. Je zal merken dat er regelmatig informatie wordt gegeven m.b.t. AF snelheid van specifieke lenzen.)
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Enkele tips, dewelke echter niet alle in alle situaties mogelijk zijn:

- Oefenen
              - Probeer eens met AF-C (continue scherpstelling) en "luister" naar je lens, net na scherpstel aanpassing afdrukken.
              - Zet je diafragma van je lens niet volledig open, maar sluit het diafragma wat meer (geeft meer scherptediepte en dus meer foutenmarge). Let wel dat je sluitertijd hoog genoeg blijft.
              - indien mogelijk gebruik het spot-AF veld (snellere AF) of kies zelf een ander veld (om zeker te zijn dat de scherpstelling op het goede is). zie p57

- selecteren van foto's, maw maak er voldoende.

Alain

Comment

Het experiment is hier te bekijken: http://forum.belgiumdigital.com/show...07#post1046107
                Groetjes, Linda

Comment

[QUOTE=Lin]Er werd mij verteld dat geen enkel objectief voor Minolta een snellere AF heeft dan de kit-lens, omdat er geen HSM in de objectieven zit. [\QUOTE]

Onmiddelijk een andere fotozaak zoeken. Kijk eens naar de vatting van de lens, draai aan de scherpstelring en daar zie je een dingetje draaien. Vuistregel is dat hoe minder omwentelingen dit gevalletje hoeft te maken voor één complete 'scherpstelslag' (of hoe dat ook moge weten), hoe sneller deze zal focussen (lét wel, vuistregel! niet altijd het geval dus). Zelf heb ik te weinig ervaring met de 18-70 kitlens. Ik ben er echter wel van overtuigd dat er veel snellere lenzen zijn. Ik heb eens een 28-105 f3,5-4,5 getest en die was sneller als al mijn lenzen die ik nu heb. (28-135/4-4.5, 35-70/4, 17-35/2.8-4, 50/1.7, sigma brolgeval). Ik vond hem echter bij lange na niet scherp genoeg

Conclusie, kwestie van proberen...

Comment

Ik heb het ringetje gevonden. Weer wat geleerd

Nu heb ik ondertussen ook op dyxum.com gekeken en daar worden de Tokina ATX 28-70 2.8 (of 2.6-2.8) en de Minolta 28-75 2.8 (D) aangeduid als objectieven met snelle AF in dit bereik. Ik ga maar eens uitkijken voor een leuke (voor mij) betaalbare aanbieding Wie weet als ik mijn twee andere objectieven kan verkopen (kitlens en Sigma 28-70 2.8-4) dat ik dan wat sneller een nieuw obejctief kan halen (als ze dan tenminste nog verkrijgbaar zijn )
                    Groetjes, Linda

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lin
                      Ik heb het ringetje gevonden. Weer wat geleerd

Nu heb ik ondertussen ook op dyxum.com gekeken en daar worden de Tokina ATX 28-70 2.8 (of 2.6-2.8) en de Minolta 28-75 2.8 (D) aangeduid als objectieven met snelle AF in dit bereik. Ik ga maar eens uitkijken voor een leuke (voor mij) betaalbare aanbieding Wie weet als ik mijn twee andere objectieven kan verkopen (kitlens en Sigma 28-70 2.8-4) dat ik dan wat sneller een nieuw obejctief kan halen (als ze dan tenminste nog verkrijgbaar zijn )
                      Ter info de Konica Minolta 28-75 2.8 (D) is volgens mij optisch gelijk aan de Tamron 28-75 2.8 en die laatste is nog verkrijgbaar.

Comment

De KM versie heb ik ook nog zien staan voor een leuke prijs.

Op Dyxum.com ontlopen de KM en de Tamron elkaar niet veel. Zijn hier nog mensen die absoluut voor het één of het ander zouden gaan?
                        Groetjes, Linda

Comment

Working...
                        X