Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tuinfoto's: Sigma 15mm Fish of 10-20mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tuinfoto's: Sigma 15mm Fish of 10-20mm?

Voor een tuinarchitecte (m'n zus ) zou ik een aantal foto's moeten maken van haar projecten. Een groothoeklens ontbreekt nog in mijn fototas en is onmisbaar voor dergelijke foto's.
    De Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM staat bovenaan op m'n verlanglijstje maar ik begin toch te twijfelen of ik niet beter de Sigma 15 mm f2,8 EX diagonal fish-eye HF kan aanschaffen en de foto's eventueel defishen.
    Ter info, het enige dat in de buurt van een groothoek komt en in mijn bezit is, is de 28-135mm van Canon.

Iemand met ervaringen en/of goede raad? Beide lenzen worden in verschillende reviews zoals fredmiranda zeer goed aangeschreven.

Bedankt alvast!
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Re: Tuinfoto's: Sigma 15mm Fish of 10-20mm?

De 10-20 is een geweldige lens, waarmee je meest onwaarschijnlijke effecten mee kunt maken bij architectuur door je camera gewoon wat te kantelen. De lens wel even testen in de winkel en daar de foto's op een computer bekijken, de eerste die ik teste was niet scherp en had veel CA.

Ik heb geen ervaring met de fish-eye, maar die staat op ijn lijst, maar ik weet nog niet welke.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb de Sigma 15-30 en ben daar toch tevreden over. Denk dat die minder vertekening geeft dan zo'n 10-20 en ze is ook op fullframe bruikbaar...

Comment

Als het iets minder groothoek dan de sigma 10-20 mag zijn, zou ik zeker ook eens kijken naar de Tokina 12-24 f4.
        Zelf gebruik ik deze op de D200 en ben daar heel tevreden over.
        Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Een gedefishte 15mm fisheye foto vanaf 1.6 crop gaat zeker geen grotere beeldhoek opleveren van een 10mm.
          Alleen heeft die 10mm ook nogal wat vertekening dus wil je een echt grote beeldhoek hebben dan zal je moeten kijken naar toestellen met een grotere sensor.
          Gaat het om een relatief klein aantal opnamen dan valt zeker de Sigma 12-24, 14mm en 15-30 op normaal kleinbeeldfilm te overwegen als daarvoor een digitare slr camera te weinig toegevoegde warde bied. Persoonlijk zweer ik voor deze doeleinden bij de Kodak SLR/n die natuurlijk ook als /c voor een gunstige prijs te vinden is.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Ik ben zeer tevreden over de Tokina 12-24 ATX PRO. Prachtlens, tekent scherp en zeer mooie kleurweergave op de D200. Absolute aanrader en nog prijselijk ook.
            fotosite

Comment

Bedankt voor de info en tips, ondertussen heb ik een aantal fullsize foto's bekeken van de Sigma 10-20mm en die zal het dan wel worden.
              De Tokina 12-24mm is zeker geen slechte lens, maar moet qua CA toch wat onderdoen voor de Sigma.
              Hombre

Comment

Succes met de nieuwe Sigma!
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Niemand gedacht aan de Canon 10-22 mm?

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                    De aankoopprijs zal hier ook wel een rol spelen, daarom heb ik zelf ook voor de Sigma 10-20 gekozen. De Canon krijgt ook overal heel positieve reviews, die zou nog net iets beter moeten zijn dan de Sigma.

@Hombre, als je breedste lens nu 28mm is, dan zal je snel merken dat 10mm héél breeeed is .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku

seppuku.
                      De Canon 10-22mm is een EF-S vatting en dus onbruikbaar op m'n 10D. Toch bedankt voor de tip, Thomas!
                      Hombre

Comment

Working...
                      X