Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
beste ik heb een 24-70 lens met canonvatting te koop staan nl een sigma 24-70 ex dg f2.8 macro met alle accessoires zoals lenstas zonnekap en uv filter voor de prijs van 300€
Je hebt al een 17-70mm f2.8-4.5 DC Macro van Sigma te koop voor 329 euro.
Die is alleen f2,8 op 17mm. Als je de zoom gebruikt, dan wordt ze minder lichtsterk (zelfs f4,5 op 70mm).
Dergelijke lenzen zijn goedkoper te bouwen omdat de lenselementen niet zo groot moeten zijn. Voor een 70mm f2,8 heb je al een flinke lens nodig.
maar wat is scherp? voor 10*15 is ze op F/2.8 goed. voor A4's lijkt me het nog net scherp genoeg (zonder USM dan!)
Is dat geen reden om de lens te ruilen voor een ander exemplaar ?
Je koopt toch een lens met een constant diafragma van 2.8, omdat je ze wil gebruiken op 2.8.
Je koopt toch een lens met een constant diafragma van 2.8, omdat je ze wil gebruiken op 2.8.
JePe, ik zou zeggen, ja maar ook nee . . . eerlijk gezegd kan ik geen enkele zoomlens die haarscherp is helemaal wijd open, meestal is 1 stopje dicht draaien al voldoende om de volledige scherpte van de lens te kunnen benutten, dus als je vertrekt van 2.8 zit je bijna zeker haarscherp bij de volgende stop, heb je een lens die pas beging bij f/3.5 dan is pas bij de volgende stop de scherpte beschikbaar. Je doet dus altijd voordeel met een lens die meer lichtsterkte heeft, zelfs al is ze nog niet op haar scherpst bij volledige opening.
Euh . . . da's mijn gedacht maar he, kan er ook volledig naast zitten
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
bekijk u lenzen arsenaal maar eens
vanaf een bepaalde F wordt't steeds maar scherper en dit tot een bepaalde waarde, en dat is normaal ook.
had ik een nikon 1400 euro lens gekocht dan moest 2.8 idd haarscherp zijn. een sigmake van 400 euro dat op 2.8 gewoon scherp is...das al goe voor mij :]
Ik heb de SIgma 18-50 f/2.8 gehad en ik kan niets anders dan goeds vertellen over deze lens, ...
De Tamron SP AF 17-50MM F/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF] zou ook goed presteren maar ik ken die lens persoonlijk niet, ik heb ze trouwens ook nog nooit "in levende lijve" gezien
Ik heb momenteel een nikon 18-70/3.5-4.5 en een nikon 50/1.8.
Ik ben -op mijn gemak - enerzijds op zoek naar een scherpere breedhoek en
een zoom voor toekomstig studiowerk die meer flexibiliteit geeft dan de 50mm prime.
Ik had daarbij gedacht aan de Nikon 17-55/2.8. Die is wel heel duur.
Zou de tamron SP AF 17-50MM F/2.8 kunnen gebruikt als zowel landschap lens als portret/studio lens en dus als goedkopere vervanger van de Nikon 17-55/2.8 (aan pakweg 1/4e van de prijs)?
Als ik op photozone.de de sigma 18-50/2.8, tamron 17-50/2.8 en tamron 28-75/2.8 naar MTF naast elkaar leg (wel alle getest op een canon!), zijn het alle drie serieuse performers maar doet de tamron 17-50 het vaak net iets beter. Vb aan 50mm/F2.8 doet hij het wel een stuk beter dan beide lenzen.
Aan 17mm is hij ook een pak scherper dan de Nikon 18-70/3.5-4.5.
Ik vraag me ook af of ik het stuk 50-75 (tov van de tamron 28-75) ga missen op een cropcamera?
50 is dan toch al 75.
Anderzijds kijk ik ook uit naar een fuji S4 (waarop ik die lens dan zou gebruiken). Ik ga er vanuit dat dit ook een crop camera zal zijn ?
Ik weet, veel vraagtekens ...
Graag jullie mening.
Comment