Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vignettering van 36% gemeten op EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vignettering van 36% gemeten op EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM ??

In de laatste Chip Foto-Video is er een korte test van de EOS 30D te lezen met EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM objectief.
    Wat me verbaasde is de sterke vignettering van dit objectief van 36% (zal wel bij volle opening geweest zijn, maar toch...).
    Er staat wel bij vermeld dat dit normaal is bij macro-objectieven
    Voor een objectief met vaste brandpuntsafstand had ik evenwel beter verwacht.
    Ikzelf heb nog geen macro-objectief in mijn bezit, maar ben wel geïnteresseerd. Doch ik dacht dat dit dan ook als portretobjectief te kunnen inzetten (de 60mm lijkt me hiervoor een mooie brandpuntsafstand), maar nu ik dit gelezen heb, begin ik toch fameus te twijfelen
    En ik weet dat vignettering vrij eenvoudig via nabewerking op te lossen is, maar de basis moet ook goed blijven.
    Graag jullie commentaar...
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Re: Vignettering van 36% gemeten op EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM ??

Volgens photozone.de heeft deze lens op oneindig en f2.8 een lichtafval van 1,27 stop. Bij macroafstand en ook op 2.8 is de lichtafval echter minder dan 1/3 stop. Vanaf f5.6 is vignettering verwaarloosbaar op alle afstanden.

Comment

Photozone bevestigt de vignettering die Chip heeft vastgesteld, maar enkel bij niet-macro opnamen. Wil dit dan zeggen dat macro-objectieven eigenlijk enkel goed geschikt voor close-up opnames?
      Mijn wens om dit objectief ook als portretlens te gaan gebruiken is dus eigenlijk een slecht idee?
      Zal mijn zinnen dan maar op de EF 50mm F1.8 zetten als portretlens (is trouwens nog een pak goedkoper ook)
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
        Photozone bevestigt de vignettering die Chip heeft vastgesteld, maar enkel bij niet-macro opnamen. Wil dit dan zeggen dat macro-objectieven eigenlijk enkel goed geschikt voor close-up opnames?
        Mijn wens om dit objectief ook als portretlens te gaan gebruiken is dus eigenlijk een slecht idee?
        Zal mijn zinnen dan maar op de EF 50mm F1.8 zetten als portretlens (is trouwens nog een pak goedkoper ook)
        Dat wil zeggen dat dit objectief op zijn grootste opening enkel geschikt is voor macro, ja.
        't is dan ook een macro-lens niewaar?
        En die 50mm 1.8 vind ik overigens een heel goed idee als portretlens.

Comment

Ik vind het sowieso raar dat ze dat niet onder controle krijgen. Ik heb een FF sensor (1:1) en dat is helemaal een drama. Vooral met mijn 16-35. Die is dus op 16mm echt niet te gebruiken. Ook niet bij F11. Shame on Canon
          Groetjes, Jörgen
          www.beautyshoot.nl

Comment

blijkbaar heeft niet alleen canon daar last van
            maar ook tokina,sigma en tamron bij de extreme breedthoeklensen richting 12-24
            men kan beter opteren zo te horen voor een prime voor portretlens en breedthoeklens ipv een zoomlens

Comment

Working...
            X