Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens 500mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• telelens 500mm

kan er iemand mij vertellen of ik er goed aan zou doen om volgende lens (2de hands) te kopen:
    Nikon 500mm 1:8 reflex-Nikkor C lens
    ik bezit een Nikon D50 en ken niet echt veel van fotografie maar zou graag een serieuze tele(zoom)lens kopen.
    Heeft er iemand ervaring met dit soort (vaste) lenzen? Ik vermoed dat deze lens ook geen AF heeft...

mvg,
    Olivier

Re: telelens 500mm

Hallo,

De verleiding is inderdaad soms groot om een mega telelens te kopen.
    De teleurstelling is echter groot bij het zien van de resultaten ervan. Je spreekt hier over 500mm, wat wil zeggen dat je minstens op 1/500 ste foto's gaat moeten nemen. 1:8 is niet bepaald lichtsterk, dus 't hang er een beetje van af wat je eigenlijk gaat doen met zo'n lens. Kan je wat meer info geven? Zou het moeten dienen voor outdoor fotografie of indoor? optredens, sport, natuur, ... ?

J.
    Argentinië album: http://users.pandora.be/jokkepics/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jokke2003
      ... dat je minstens op 1/500 ste foto's gaat moeten nemen.
      Dan vergeet je de cropfaktor van de sensor nog! Dus ga maar naar 1/1000e bij f8, het zonnetje zal dus stevig mogen schijnen. Denk dat je eerder aan meer statische onderwerpen moet denken, en vergeet alvast je statief niet!
      Optredens zou ik maar snel vergeten met zo'n ding...
      Maar 't is wel een prime, dat kan de kwaliteit alleen maar ten goede komen. Maar verwacht geen mirakels, behalve als je duizenden euros neertelt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door staf4president
        kan er iemand mij vertellen of ik er goed aan zou doen om volgende lens (2de hands) te kopen:
        Nikon 500mm 1:8 reflex-Nikkor C lens
        ik bezit een Nikon D50 en ken niet echt veel van fotografie maar zou graag een serieuze tele(zoom)lens kopen.
        Heeft er iemand ervaring met dit soort (vaste) lenzen? Ik vermoed dat deze lens ook geen AF heeft...

mvg,
        Olivier
        Spiegelobjectieven zoals deze zijn niet populair omwille van hun bijzonder geringe lichtsterkte (1:8) en geen mogelijkheid van diafragmasturing.
        Ze zijn wel bijzonder compact, maar werken enkel manueel. Dus niet direct aan te bevelen voor een beginnende fotograaf.
        Idd. ook geen AF.

Comment

Vergeet het volgende:
          - Indoor
          - Sport
          - Optredens
          - Natuur, zowat alles behalve een schildpad of zo
          - Mooie bokeh(onscherpe achtergrond. Hij bestaat met zulke lens niet uit schijven maar uit ringen wat vrij mottig is)

Voor de rest, valt de lens wel mee.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Naar het schijnt zijn die spiegelobjectieven ook moeilijk juist te focussen en hebben ze een veel lager contrast dan gewone lenzen. CA zou wel afwezig blijven heb ik dan weeral gelezen.

Comment

Maar 1 goede raad: afblijven ! Dan ben je veel beter dat je doorspaart voor de 'Bigma' (Sigma 50-500mm).

Groetjes,
              DVdB
              Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

Comment

Inderdaad.. ik was nog voorzichtig gebleven, maar je zou ze alleen kunnen gebruiken om statische dingen te fotograferen... als't zonneke schijnt
                vergeet absoluut sport fotografie al maar.
                Aangezien je zelf vertelt dat je een beginner bent, zou het niet slecht zijn te beginnen met een goedkoper alternatief (bv. de vroegere kitlens 70-300 van nikkor, niet duur, en vrij goed in goeie lichtomstandigheden)
                Argentinië album: http://users.pandora.be/jokkepics/

Comment

Ik heb een Tamron 500mm f8 spiegel met daarbovenop een 2X convertor, ooit voor een prikje 2de hands gekocht. De Tamron Adaptall2 ring was bijna duurder dan de lens. En inderdaad, alleen maar bruikbaar op statief, en dan nog, zééééér nauwkeurig scherpstellen is noodzakelijk. Vergeet bewegende onderwerpen...

Comment

Van spiegelobjectieven blijf je beter af, tenzij je ze voor een spotprijs kan kopen om eens met te experimenteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                      Spiegelobjectieven zoals deze zijn niet populair omwille van hun bijzonder geringe lichtsterkte (1:8) en geen mogelijkheid van diafragmasturing.
                      Ze zijn wel bijzonder compact, maar werken enkel manueel. Dus niet direct aan te bevelen voor een beginnende fotograaf.
                      Idd. ook geen AF.
                      Uitzondering: Minolta 500/8.0 AF Reflex.
                      Bij gebruik op KM7D (idd. met AS in de body) een zeer bruikbare combinatie.

Nadelen: vast diafragma, niet echt lichtsterk, en ringvormige onscherpe zones (bokeh), alhoewel dat soms mooie effecten geeft
                      Voordelen: compact, en (in combinatie met AS) heel bruikbaar als loop-rond-in-de-natuur-lens.

Qua pure beeldkwaliteit is een Bigma (of beter nog een 400mm prime) beter. Maar de draagbaarheid van zo'n lens is niet echt geweldig.

Over het gebruik bij actie: ik heb de lens recent gebruikt om een voetbalwedstrijd te verslaan, en dat ging meer dan behoorlijk. Op zijn best is hij in de natuur (bv. voor vogels in hun normale omgeving).
                      BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul V
                        Uitzondering: Minolta 500/8.0 AF Reflex.
                        Bij gebruik op KM7D (idd. met AS in de body) een zeer bruikbare combinatie.

Nadelen: vast diafragma, niet echt lichtsterk, en ringvormige onscherpe zones (bokeh), alhoewel dat soms mooie effecten geeft
                        Voordelen: compact, en (in combinatie met AS) heel bruikbaar als loop-rond-in-de-natuur-lens.

Qua pure beeldkwaliteit is een Bigma (of beter nog een 400mm prime) beter. Maar de draagbaarheid van zo'n lens is niet echt geweldig.

Over het gebruik bij actie: ik heb de lens recent gebruikt om een voetbalwedstrijd te verslaan, en dat ging meer dan behoorlijk. Op zijn best is hij in de natuur (bv. voor vogels in hun normale omgeving).
                        Sorry, maar het Minolta assortiment is mij niet zo goed bekend. Seffens stappen we met z'n allen over op Minolta (als Nikon zulke lousy vertegenwoordiging blijft hebben in BE)...
                        Maar je spreekt de hierboven vermelde typische problemen toch niet tegen...
                        BTW, ik héb de Bigma en begrijp wat je bedoelt, maar qua draagbaarheid heb ik geen probleem hoor!
                        Zo zie je maar, alles is relatief he!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                          Seffens stappen we met z'n allen over op Minolta (als Nikon zulke lousy vertegenwoordiging blijft hebben in BE)...
                          Wacht misschien nog een maand of zes. Tegen dan weten we hopelijk zelf wat we precies aan de dienstverlening van Sony hebben ...
                          Met wat geluk kan je dan je nieuwe Sony uitrusting bestellen tegen de kerstperiode .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Je kunt ook bij fotobeurzen gana kijken naar de echte telelenzen van 500mm. Vaak voor een spotprijs te koop (zo 20-30 Euro). Juiste T2 adapter erbij en je zet 'm zo op je D50. Wel heb je het Nikon-specifieke probleem dat je dan met een handmatige belichtingsmeter moet werken.
                            Voor wat betreft de hoeveelheid licht, ik vind het nog best meevallen. M'n 8.0/500 gebruik ik regelmatig uit de losse hand. Werkt nog altijd prima. Als het licht wat minder wordt gebruik ik een schouderstatief. Het enige nadeel is dan dat je op sommige plekken niet moet komen, in de Wetstraat bijvoorbeeld

Comment

Working...
                            X