Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens huren voor Jumping (open air) - advies plz

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens huren voor Jumping (open air) - advies plz

Ik plan een shoot tijdens een amateur-jumping.

Hiervoor was ik van plan een lensje te gaan huren voor een weekend. Zaterdags uitgebreid spelen en testen om zondag aan het werk te beginnen.

Heeft er iemand ervaring met dit soort fotografie? En welke lens zouden jullie hiervoor gebruiken?

Qua huurbare lenzen vind ik deze (in de nabijere omgeving en betaalbaar

200/2.8 L USM
    300/2.8 L USM
    70-200/2.8 L IS USM
    100-400/4.5-5.6 L IS USM

en eventueel extenders 1.4 of 2

Ik neem aan dat focussnelheid boven lichtsterkte gaat in dit geval? Ik heb precies een lichte voorkeur voor de 100-400 omwille van de flexibiliteit en de IS. Hier is een monopod wel aangewezen neem ik aan?

Wie helpt me op weg?

Re: Lens huren voor Jumping (open air) - advies plz

Ervaring met die lenzen van Canon heb ik niet, maar ik zou volgende zaken huren:
    - 70-200 2.8
    - 300 2.8
    - 1.4 extender

mvg Sven

Comment

mag ik vragen waar jullie die huren?
      ook evt. prijzen en ne lijst...
      Fotogallery
      My Pictureblog

Comment

Ik zou gaan voor de 70-200/2.8. Die is imo zeker voldoende. Ik verstel dat je niet ver van de objecten zult staan, anders kun je er eventueel de TC bij nemen.
        Als het outdoor is en werkelijk een grote omloop, dan zou ik misschien voor de 100-400 gaan maar dan moet je zeker zijn dat er licht in overvloed is. Als het weer is als morgen of vorige week, zal dat wel geen probleem zijn.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

70-200 heeft wat te weinig bereik voor outdoor jumping. 't Is dan nog te zien waar het doorgaat en of het graspiste of zandpiste is is. Als het zandpiste is : geen schuifzoom gebruiken. Staar je niet blind op het feit dat het outdoor is, als het ietwat jumping is gaat dat dat door tot 's nachts, en het zal maar lukken dat je de barrage moeen laten schieten wegens gebrek aan licht. Hou er rekening mee dat wat een fotograaf goede shots vindt, daarom dat voor de ruiter niet zo is. Goede shots voor een springruiter zijn die waar de bovenste balk, de benen van het paard, het hoofd van het paard en het gezicht van de ruiter opstaan.
          Snelle lens en snelle sluitertijden zijn een must omwille van de dubbele beweging van ruiter en paard. De ruiter beweegt anders dan het paard en als je te traag zit heb je maar één van beiden scherp. Voor de rest : continue focus, dynamisch bereik, spotmeting op het paard voor het licht. Ik gebruik geen statief, maar dat is niet echt een referentie, ik gebruik quasi nooit een statief, probleem is de plaats en het feit dat je je moet verplaatsen om de diverse hindernissen te kunnen vastleggen.
          Vast branpunt is imo weinig bruikbaar vanwege de soms grote pistes en de diverse plaatsen waar de hindernissen staan. Als je de perfecte shot over de balk wil heb je flexibiliteit nodig. Laatste tip : de winnende ruiter geeft in de regel een vat : een lichtsterke 50mm voor de après levert altijd leuke plaatjes op in de tent of in de bar.
          Last edited by elsan; 18 juni 2006, 07:35.
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Laatste tip : de winnende ruiter geeft in de regel een vat
            Vooral dat laatste is een belangrijke tip

Hubert
            Hubert

Comment

@elsan:
              Wel, dat vind ik nu eens echt een heel bondige en toch complete "handleiding" . Er waren in elk geval een paar puntjes bij waaraan ik niet gedacht zou hebben (o.a. de laatste tip ook ).
              Bedankt !
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik heb ook eens foto's gemaakt op een jumping, en toen heb ik de Sigma 70-200 f2,8 gebruikt. Door dat zoombereik kon ik vanuit 1 plaats zelfs drie hindernissen fotograferen. Volgens mij maak je met de Canon 70-200 f2,8 IS zeker geen slechte keuze wat het zoombereik betreft.
                De 100-400 L IS heb ik ook, maar als er wat teveel stof opwaait (kan wel eens gebeuren op een jumping) dan gebruik ik liever de 70-200 die intern zoomt, en dus steeds dezelfde lengte behoudt tijdens het zoomen (daardoor krijg je geen luchtverplaatsing van binnen naar buiten en is de kans dat er stof binnenkomt ook veel kleiner).

En als je net niet toekomt met 200mm, dan is een 1,4x extender ook bruikbaar op die 70-200. Met die extender zal de scherpte ook nog wel meevallen, een 2x extender wordt niet echt aangeraden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

....spotmeting op het paard voor het licht...
                  spotmeting op een donker paard is gevaarlijk ...zeker bij redelijk hard zonlicht gaat de achtergrond en mogelijk een stuk van de ruiter enorm overbelichten.
                  Zeker bij mooi weer en veel zon een beetje onderbelichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bjokke
                    spotmeting op een donker paard is gevaarlijk ...zeker bij redelijk hard zonlicht gaat de achtergrond en mogelijk een stuk van de ruiter enorm overbelichten.
                    Zeker bij mooi weer en veel zon een beetje onderbelichten.
                    't Blijft hoe dan ook miserie met die kleuren van paarden, met zwarte gaat het mis, de witte zijn moeilijk, geef mij maar grijsschimmels Altijd scherp en vol detail met die vlekjes.
                    fotosite

Comment

't Blijft hoe dan ook miserie met die kleuren van paarden, met zwarte gaat het mis, de witte zijn moeilijk, geef mij maar grijsschimmels Altijd scherp en vol detail met die vlekjes.
                      Beter zijn zebra's goed kontrast maar die zijn gelijk nen ezel zeker

Hubert
                      Hubert

Comment

da's nou net waarom ik BD zo graag heb: to the point, duidelijk en de beste humor van 't land

de lenzen huur ik via pixto-f.nl.
                        goede ervaringen mee en niet te duur + heel flexibel qua brengen/afhalen.

edit - 't is wel 100% zeker overdag - het zijn de juniors die springen..
                        Last edited by Sjillie; 18 juni 2006, 20:02.

Comment

voorlopige conclusie - de 70-200 met 1.4 extender en de 100-400 als hij mij een prijsje maakt voor de set... (de 300 is de meest prijzige, bovendien wordt dat 480 mm op mijn 20d, is dat niet wat veel van het goede?)

@Elsan - super bedankt voor de uitgebreide tips. Maar als ik je goed begrijp zit jouw favoriete lens er niet tussen - wat gebruik jij dan voor outdoor/overdag/graspiste?
                          @ BlackBandit - 1.4 ext = hoeveel stops verlies?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie
                            voorlopige conclusie - de 70-200 met 1.4 extender en de 100-400 als hij mij een prijsje maakt voor de set... (de 300 is de meest prijzige, bovendien wordt dat 480 mm op mijn 20d, is dat niet wat veel van het goede?)

@Elsan - super bedankt voor de uitgebreide tips. Maar als ik je goed begrijp zit jouw favoriete lens er niet tussen - wat gebruik jij dan voor outdoor/overdag/graspiste?
                            @ BlackBandit - 1.4 ext = hoeveel stops verlies?
                            Als het niet te zanderig en te stoffig is : de Sigma 50-500
                            Anders de Sigma 70-200 2.8 EX al dan niet met convertor.
                            BTW : met converter 1.4wordt die F4 of F4.5 daar wil ik vanaf zijn.
                            met 2.0 converter wordt die F5.6
                            fotosite

Comment

Bigma zonder monopod? Heb jij een abonnementje op de fitness tijdens de winter?

Ik zal eens rondkijken of de bigma nergens (in de buurt) te huur is. Als er iemand een suggestie heeft...

Laatste tip : de winnende ruiter geeft in de regel een vat
                              Het zal hier toch eerder een vat fanta zijn met een bord frietjes...

Comment

Working...
                              X