Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens gekocht... toch niet scherp!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe lens gekocht... toch niet scherp!

Ik fotografeer met een Canon EOS 300D. Ik heb er een Canon lens bij gekocht (EF 24-70mm 1:2,8). Dit dingetje kost toch al snel zo'n 1000 euro maar ik heb het idee dat, ondanks dat ik alles goed doe, e.e.a. niet scherp op de foto komt. Alsof de lens niet goed is afgestemd op de camera.

kent iemand dit probleem? Is dit zelf op te lossen of wordt het weer een eeuwige gang naar de Canon dealer?

Graag jullie tips...
    gr.
    J.
    Geld verdienen doe je via: http://verkoophierjefoto.web-log.nl/

Re: Nieuwe lens gekocht... toch niet scherp!

Test ze eens op een andere body als je kan...
    Doe eventueel een oproepje hier op BD ?

Daarna zal je in ieder geval weten of het aan je body of lens ligt...

Comment

Dit is een Toplens van Canon, als je niks fout deed moet er iets mis zijn met de Camera, als je wenst te testen op een andere body ben je welkom.

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Laat eens een voorbeeld zien, dan weten we waar we over praten.
        Groeten Omega.

www.digiwaart.nl

Comment

Scherpstellen op een 300D/350D met een lens met een maximale opening van F/2.8 of nog groter, vereist enige omzichtigheid. De AF sensoren zijn niet echt gemaakt om met zulke nauwe scherptediepte perfect te focussen.

Ik heb hetzelfde met de 70-200 en 17-55, beiden F/2.8. Ook met de 50 F/1.4 moet ik wat voorzichtig zijn.

De 20D/30D zouden veel minder last hebben van dit probleem, naar verluit.

Je kan er scherpe foto's mee maken, zelfs op AF, maar je moet soms eens na-focussen bv.

Dave
          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
            Scherpstellen op een 300D/350D met een lens met een maximale opening van F/2.8 of nog groter, vereist enige omzichtigheid. De AF sensoren zijn niet echt gemaakt om met zulke nauwe scherptediepte perfect te focussen.

Ik heb hetzelfde met de 70-200 en 17-55, beiden F/2.8. Ook met de 50 F/1.4 moet ik wat voorzichtig zijn.

Je kan er scherpe foto's mee maken, zelfs op AF, maar je moet soms eens na-focussen bv.

Dave
            Dat zou ik wel heeeeeeeeeeeeeeeel straf vinden.
            Ik kan moeilijk aannemen dat de 300d en de 350d enkel gemaakt is om met trage, goedkope lenzen te werken.
            Ol denk dat de Kevlar hier wel rap op zal springen

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Dave

Dit gaat IMHO tegen alle gangbare logica dat AF sensoren het gevoeligst zijn met een lens van F2.8 of beter. Trouwens zelfs indien je werkt op een F8 of hoger zal het focussen steeds gebeuren op volle opening.

MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Dave
                Ik heb een 300D gehad en met dezelfde lens maakte ik haaaaarscherpe foto's, ook in AF. Ik heb nooit enige moeilijkheid gehad om scherp te stellen, ook niet op f2.8. Idem op mijn 30D nu.

@Janneman2: je mag altijd op mijn body komen testen, alsook mijn lens op jouw body eens plaatsen. Kan je meteen beide testen en zien waar het fout gaat.
                Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                  Dit gaat IMHO tegen alle gangbare logica dat AF sensoren het gevoeligst zijn met een lens van F2.8 of beter. Trouwens zelfs indien je werkt op een F8 of hoger zal het focussen steeds gebeuren op volle opening.

MVG, Jeff
                  Natuurlijk gebeurt focussen altijd op volle opening! De DOF is dan ook kleiner als je je lens met volle opening gebruikt.

Dave
                  pixelpusher

Comment

Wat ik hier lees:

The EOS 20D provides full cross-type performance with maximum apertures as small as f5.6, yet it achieves up to 3 times the standard focusing precision when used with EF lenses featuring maximum apertures larger than or equal to f/2.8. The autofocus system of the Digital Rebel XT is inherited from the film Rebel XT body and has normal precision f5.6 sensors.
                    Ik hecht enig geloof aan deze quote.

Ook interessant:
                    http://www.night-ray.com/comments.php?id=82_0_5_0_C.

Dave
                    Last edited by GroovBird; 17 juni 2006, 23:31.
                    pixelpusher

Comment

Scherpstellen op een 300D/350D met een lens met een maximale opening van F/2.8 of nog groter, vereist enige omzichtigheid. De AF sensoren zijn niet echt gemaakt om met zulke nauwe scherptediepte perfect te focussen....

Dave
                      In mijn manual staat dat de 20D beter kan scherpstellen met lenzen vanaf 2.8, omdat de (AF) sensors dan gevoeliger worden....
                      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
                        In mijn manual staat dat de 20D beter kan scherpstellen met lenzen vanaf 2.8, omdat de (AF) sensors dan gevoeliger worden....
                        De sensoren worden helemaal niet gevoeliger, maar ze krijgen meer licht, zodat ze beter contrast kunnen onderscheiden. En hierdoor gaat dus bij lenzen met een groot maximaal diafragma het scherpstellen sneller en nauwkeuriger zijn.
                        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janneman2
                          [snip...] Alsof de lens niet goed is afgestemd op de camera.

kent iemand dit probleem? Is dit zelf op te lossen of wordt het weer een eeuwige gang naar de Canon dealer?
                          Dit had ik destijds met mijn 10D ook. Het is een probleem dat met deze lens wel vaker voorkomt. Mijn lens is toen gecalibreerd en dat was een hele verbetering, maar het is pas echt een toplens geworden toen ik mijn 1D kocht. De enige manier om op mijn 10D echt betrouwbare resultaten te krijgen, was AI servo gebruiken en de exposure lock button (sterretje) gebruiken om te focussen. Ik meen mij te herinneren dat beide nogal moeilijk uit te voeren zijn met een 300D omdat je geen echte continu-servo stand hebt en omdat je geen custom functions hebt om de focus op de exposure lock button te programmeren. Of heb je de firmware hack op je 300D draaien?

Naar mijn bescheiden mening komt dit probleem zo vaak voor om twee redenen:
                          1. de AF van de 10D en 300D is niet precies genoeg
                          2. deze lens is ontworpen met een zeer korte beweging van close focus naar oneindig; dat maakt de lens bijzonder snel, maar daardoor is AF-precisie ook zeer cruciaal (vergelijk eens met een 85L: die focusring kan je bijna 2x volledig ronddraaien, maar over precisie heb je daar geen klagen)

Je hebt in elk geval mijn sympathie. Je hebt veel geld uitgegeven aan een mooie lens, die op jouw toestel niet optimaal presteert. Een mens raakt van minder gefrustreerd. Als ik jou was, zou ik body en lens eens binnendoen voor calibratie, en zien of dat helpt. Ik heb destijds 1 goed focussende 24-70 gevonden voor mijn 10D, maar ze was helaas al van iemand anders. De andere 10 à 15 die ik getest heb, hadden allemaal hetzelfde gebrek aan precisie en consistentie. En op een 1D is er dus geen vuiltje aan de lucht...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB
                            De sensoren worden helemaal niet gevoeliger, maar ze krijgen meer licht, zodat ze beter contrast kunnen onderscheiden. En hierdoor gaat dus bij lenzen met een groot maximaal diafragma het scherpstellen sneller en nauwkeuriger zijn.
                            Ik stel voor dat je de link in mijn post eens volgt. Daar staat toch duidelijk uitgelegd dat de 20D en hoger extra AF sensoren inschakelen bij lenzen met een maximaal diafragma van F/2.8 en sneller.
                            pixelpusher

Comment

Mocht je de lens moe zijn, dan heb ik wellicht wel interesse
                              Met de groeten van Stanley !

Albumpies

Canon Stuff

Comment

Working...
                              X