Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar groothoeklens met weinig vervorming

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Op zoek naar groothoeklens met weinig vervorming

Ik ben van plan om een groothoeklens aan te schaffen omdat ik aan 18 mm soms te kort kom, zowel in huis, maar ook buiten in de natuur of de stad.

Wat me opvalt is de grote mate van vervorming die deze lenzen geven.
    Ondank het fijt dat ze niet goedkoop zijn....

Bij 18 mm heb ik geen last van scheve muren en bomen, als ik deze fotografeer. Ik zie vele groothoekfoto's voorbij komen waar muren en bomen vervormd (scheef) opstaan. Nu je erop let valt het je natuurlijk nog meer op.
    Maar ik vind dat geen mooi effect, als ik dat wil koop ik wel een fisheye .

Vanaf welk brandpuntsafstand begint dit op te treden?
    Heeft het dan wel zin op zo'n lens aan te schaffen als de vervorming zo groot is. Ik heb al gezocht naar foto's die op meerdere brandspunt afstanden genomen waren, zodat je het verschil ziet, maar kan deze nergens vinden.

O.a. sigma heeft een tool op hun site die laat zien bij elke brandpuntsaftand wat er daadwerkelijk op de foto komt. Maar daar laten ze de vertekening niet zien

Ik wil wel 450 euro voor een groothoeklens uitgeven, maar als dan alles scheef op een foto komt .....

Wie heeft er een goede raad of hier ervaring mee?

Alle advies is welkom

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: Op zoek naar groothoeklens met weinig vervorming

Scheef heeft niet te maken met de lens maar met de manier waarop je je lens op het onderwerp richt. Deze perspectivische vertekening is eerder zichtbaar bij groothoek dan bij normale brandpuntafstanden. Lees ook eens dit artikel op Wikipedia:

Maar misschien bedoel je dat je geen objectief wilt hebben met een al te sterke bol- of ton-vormige vervorming? Hoewel ook dat tegenwoordig heel aardig te corrigeren valt met bijvoorbeeld Photoshop.

Groeten, Miriam
    Last edited by mvdh; 12 juni 2006, 18:46.

Comment

tilt en shift lens, canon heeft er eentje van 24mm.
      Maar met 400 euro zal je er niet komen.

En 24mm, is ook geen 18mm.

Als het budget er niet toe doet.
      5D kopen, en TS....

Groeten
      JO
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Hoe je de vervorming ook noemt....
        Wat me opvalt bij foto's binnenshuis is dat de muren vaak 'scheef' lijken op een foto genomen met een groothoeklens.
        Dat is iets wat mij stoort, in werkelijkheid zijn deze muren recht .
        Bij een landschap zal het niet zo snel opvallen.. maar in de stad....
        Vele foto's van zo'n 10 - 12 mm brandpuntsafstand hebben last van dit 'verschijnsel'. Ik zoek dus een lens die dat in mindere mate heeft.
        Dat mag je toch ook verwachten van een lens

Storen de mensen die deze lens zich daar niet aan?
        Ik neem aan dat het niet alleen mij opvalt.

Corrigeren jullie iedere foto dan in photoshop?

Peter.

Comment

Hallo,
          Op onderstaande url vind je een vergelijk tussen Tokina, Sigma en Tamron
          waar de Tokina blijkbaar als best uitkomt en bij Konijnenberg Turnhout heb je hem voor 409€. Deze lens krijgt vrij goede reactie's ook in andere previeu's.

En ik zit bij hetzelfde probleem maar aanstaande zaterdag hoop ik hem kunnen af te halen, dit wilde ik jullie mededelen
          m.vr.gr.
          350D+grip, Tamron 28-75 f2.8, ef 70-210 f3.5-4.5, Tokina 12-24/f4, sigma 135-400 apo, 430ex

Comment

Wat me opvalt bij foto's binnenshuis is dat de muren vaak 'scheef' lijken op een foto genomen met een groothoeklens.
            Dat is iets wat mij stoort, in werkelijkheid zijn deze muren recht
            OK, dat is dus perspectivische vertekening. Dat is geen bug maar een feature (om Bill Gates te citeren).

Ik ben vandaag een beetje sjaggo omdat er steeds meer mensen hier komen die geen fluit verstand hebben van fotografie (dat is niet erg) en die het ook verdommen om iets te doen met de aangeboden informatie (dat is wel erg).

A) heb je de informatie op wikipedia gelezen?

B) heb je al op hier of via google gezocht wat een tilt & shift lens is?

Als dat het geval is en je nog niet tevreden bent moet je gewoon een technische camera kopen en verder niet zeuren.

Perspectivische vertekening komt voor uit natuurwetten. Als je het daar niet mee eens bent, kun je je met klachten tot de schepper van deze wereld wenden.

Wil je perspectivische vertekening zo onzichtbaar mogelijk houden dan moet je 1) geen groothoek gebruiken en 2) je camera zuiver horizontaal houden.

Als de schepper niet naar je luistert en jij ook niet naar de info hier op BD luistert zit er inderdaad niets anders op dan flink met Photoshop of de technische camera in de weer te gaan. En dan nog zul je perspectivische vertekening behouden, want de schepper luistert zelfs niet naar Adobe.

Pffffffff.....

Groeten, Miriam

Comment

EDIT: post verwijderd. Miriam was me voor en strekking was hetzelfde.

Comment

@Miriam: Ik snap ook wel hoe die vervorming ontstaat, maar er is toch verschil in deze vervorming tussen de diverse merken.

Is het dan vreemd dat ik op dit forum deze vraag stel?

Deze reactie's sporen hiertoe in ieder geval niet aan .
                Ik ben niet iemand die meteen een lens koopt, daar gaat speurwerk aan vooraf, jij suggereert dat ik dat dus niet doe....

Maar laten we het gezellig houden, ik wil on-topic verder gaan.

Wat ik vraag (of zoek) is een lens die dus het minste last heeft van deze vervorming.
                De sigma 10-20 begint dus bij 10 mm.
                Maar tussen de Tokina, Tamrom, Sigma en Canon lens op 12 mm zit er dus in de mate van vervorming. Wat ik zoek is een lens die hier het minste last van heeft.

Natuurlijk heb ik een hoop gezocht op de diverse fora, en ook de bekende sites zoals o.a. fredmiranda. Echter hetgene ik lees spreekt elkaar tegen, en maakt me nog meer aan het twijfelen.

Vandaar dus mijn vraag

Peter.

Comment

Hoy,

Pespectieve vertekening kun je weinig of niets aan veranderen, dat hoort gewoon bij een breedhoeklens en is soms ook wel leuk om te gebruiken.

Je kan natuurlijk de handel rechttrekken met de photoshop/Lens correction.

Dat is de enigste optie als je perse met een breedhoek wil werken.

Het ene merk beweert dat ze het minder hebben dan de concurentie, maar niets is minder waard, het is gewoon geen mankement maar een natuurlijk fenomeen (zoals Miriam al gezegd heeft)

Grtzz
                  will

----------------------------------------------------------
                  D2X-D70-SB800-18/200DX VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scannie
                    @Miriam: Ik snap ook wel hoe die vervorming ontstaat, maar er is toch verschil in deze vervorming tussen de diverse merken.

Ik ben niet iemand die meteen een lens koopt, daar gaat speurwerk aan vooraf, jij suggereert dat ik dat dus niet doe....
                    Je bent wel eigenwijs, he? De vervorming die jij beschrijft is een eigenschap van de soort lens en hoe je 'm gebruikt en niet van het merk. Als je je 'speurwerk' goed had gedaan, had je gewoon even gelezen wat er hierboven geschreven is.

Natuurlijk zjn er ook kwaliteitsverschillen tussen de merken maar dat heeft niets te maken met die scheve muren. Als je hier, voor jou, 'goede' antwoorden wilt, moet je in eerste instantie ook de bijbehorende goede vraag stellen.

EDIT: alweer te laat.
                    Last edited by Leonidas; 12 juni 2006, 23:08.

Comment

In de nabije toekomst plan ik ook een groothoeklens aan te schaffen, het 'scheve' beeld effect stoort me daar helemaal niet bij, integendeel. Je kan volgens mij daar net een creatieve toets mee aan je opname geven. Extra dramatisch effect enzo... Waar ik dan wel weer mee in mijn maag zit, is wat ik met die lens zal doen als ze bij Nikon straks misschien terug zullen gaan naar een groter sensor?

Comment

Ik snap ook wel hoe die vervorming ontstaat, maar er is toch verschil in deze vervorming tussen de diverse merken.
                        Nee er is geen verschil bij diverse merken, een Sigma 10-20 geeft op 12mm dezelfde vervorming als een Tokina 12-24 op 12mm. Indien de foto vanuit dezelfde compositie gemaakt. Er kan natuurlijk altijd een kleine afwijking zijn, zo gaat bv een 28-200 van Canon op 200mm ook niet exact hetzelfde geven als een 70-200 of een 200 prime. Ga je met een 18mm recht onder de kerktoren staan en trek je een foto omhoog zal die vast en zeker scheef gaan staan, een 18mm geeft zeker vervorming. Het valt enkel minder hard op, omdat je daar veel korter bij het onderwerp moet staan om die vervorming te krijgen. Wil je meer groothoek en minder vervorming zou ik toch de Tokina aanraden, wil je geen vervorming, moet je zoals ze voor mij al zeiden, de camera horizontaal houden en niet te kort onder hoge gebouwen gaan staan om ze te fotograferen. Ga je dan iets hebben aan die 12mm? Als je de foto's achteraf wilt corrigeren wel, anders niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikoon
                          In de nabije toekomst plan ik ook een groothoeklens aan te schaffen, het 'scheve' beeld effect stoort me daar helemaal niet bij, integendeel. Je kan volgens mij daar net een creatieve toets mee aan je opname geven. Extra dramatisch effect enzo... Waar ik dan wel weer mee in mijn maag zit, is wat ik met die lens zal doen als ze bij Nikon straks misschien terug zullen gaan naar een groter sensor?
                          Maak jij je daar zorgen om? Er zijn verschillende dingen wat je kan doen hoor

- Die Full Frame, als die komt, niet kopen.
                          - De lens verkopen.
                          - Je huidige toestel houden en daarop die lens gebruiken.
                          - De lens en het toestel samen verkopen.
                          - Je geen zorgen maken en fotograferen in de plaats.
                          - En er zijn waarschijnlijk nog tal van mogenlijkheden.

En als het je misschien wat helpt... een goeie groothoekzoom, die zo goed presteert op FullFrame als op aps vind je niet zo vlug, zeker aan die prijzen. Je huidige camera houden blijft dus de beste oplossing

Comment

De vraag is zeker niet vreemd en is hier op het forum reeds diverse malen gepasseerd. Wat wel een beetje eigenaardig is, is dat een aantal mensen de moeite nemen je te antwoorden en dat het soms lijkt alsof je die antwoorden gewoon negeert.

Nog maar eens in't kort: "scheve" gebouwen (i.c. naar elkaar toe lopende vertikalen), dat is eigen aan het perspectief, niet aan het gebruikte objectief.
                            Wat wél kan verschillen van objectief tot objectief is de zgn. tonvorming en kussenvorming: de buiging van rechte lijnen; je lijnen zijn dan niet noodzakelijk scheef, maar wel krom.

Zelf heb ik een 12-24 van Nikon, die zeer weinig vervorming geeft (dus zeer weinig kromming van de lijnen).
                            Het veranderen van het perspectief, het zgn. "rechtzetten" van gebouwen doe ik zelden of nooit. In 99 % van de "correcties" zie je duidelijk dat er met de natuurwetten een loopje genomen wordt. De kunst van het fotograferen met groothoek is bij het maken van de foto zelf zo veel mogelijk te zorgen dat het perspectief zo weinig mogelijk als storend zou kunnen worden ervaren en dat vraagt een beetje oefening.

seppuku.

Comment

Ik wil zeker niet de informatie die hier gegeven wordt negeren.
                              In tegendeel zelfs.

Ik ben verder gaan spitten in deze materie.

Wat ik niet uit elkaar heb gehouden is de perspectieve vervorming, die door de natuurwetten worden veroorzaakt, EN de ton - kussenvorming.

Ik zie op veel foto's de persectieve vervorming, terwijl er op een aantal sites en fora gesproken wordt over de vervorming, die per lens verschilt. Hiermee wordt dus de ton - kussenvervorming bedoelt.

Dit was me niet duidelijk toen ik de vraag stelde.

Hierop is me nu dus gewezen en ben ik wéé'r een stukje wijzer .

Via de div. fora en zeker ook BD leer je heel veel.
                              Maar soms lees je het dus even verkeerd en ga je een dwaalspoor op.

Nogmaals, ik wil niet de vraag voor de 100e keer stellen, ik zoek eerst op de fora enz. En kom ik er dan niet uit... dan stel ik de vraag.

Ook het niet aannemen van kennis is niet mijn bedoeling, alhoewel dit nu misschien zo over is gekomen.

Peter.

Comment

Working...
                              X