Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Stof op de spiegel heeft GEEN invloed op de foto, om de simpele reden dat de spiegel opklapt als de foto gemaakt wordt.
Spiegel schoonmaken verandert niets aan het al dan niet aanwezig zijn van de vlek. Het zou toch wel interessant zijn die vlek eens op foto te zien.
Kan ook zijn dat het tussen de 2 oren zit.
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Zie je het stofje in elk beeld (op dezelfde plaats) dat je met dit objectief maakt?
Dat is niet "hopen" : het is er of het is er niet...
Je moet dat zelf toch direct kunnen vaststellen?
Test: meerdere keren zelfde opname maken van egale kleur (blauwe lucht bvb.), telkens bij verschillende diafragmawaarden...
ik moet toch eens terug antwoorden zene... ni rond de pot draaien aub...
draai die lens af je body en kijk DOOR de lens... als er een "dikke" haar of "DIK" stof in zit is er een probleem... anders doe je rustig verschillende testen zoals hierboven vermeld.
(zie vorige post met je wazig beeld... Niet te snel concluderen of panikeren...)
Als je een "vlekje" ziet, is het 9/10 een stofje op de sensor, niet meer, niet minder...
Het stofje in uw lens, resp. op uw spiegel, zul je m.i. nooit kunnen zien in de foto!...
Tja, toch wel... ik heb hetzelfde probleem.
Er zit bij mij een zwart puntje aan het binnenste van het objectief..
Op sommige foto's in veel licht zie je wel degelijk een vlekje op de foto door het brken van het licht.
Een WIT puntje, kan dat stof zijn??? Al het stof dat ik tot nu toe tegengekomen ben op een sensor gaf zwarte of donkere vlekken. Wit zou wel eens een defekte sensor kunnen zijn.
Over stof in de lens, lijkt me sterk dat je dat op een foto gaat zien, maar om zeker te zijn, 2 lenzen en 2 bodys proberen. Opnieuw, eens tofje houd licht tgene, en zou een donkere aftekening moeten geven!
Ik heb een EF-S 17-85 lens en die zit vol stof aan de binnenkant na een ochtendwandeling in de woestijn een paar maand geleden. Even paniek, want ik dacht dat ik die lens zou kunnen wegsmijten, maar uiteindelijk kwam het zover niet.
Ondanks het feit dat er achter het front lenselement enorm veel stofdeeltjes zitten, merk ik er zelfs bij maximale vergroting niets van. Als ik dan al eens een puntje zie dan is dat meestal stof dat op mijn filter zit en niet van het stof in de lens.
Als het echt zo'n grote witte vlek is in je lens, dan snap ik niet dat je de lens hebt gekocht....
Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6DO IS USM Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS
Comment