Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta 85mm versus Minolta 135mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Minolta 85mm versus Minolta 135mm

Vorige week op een eBay veiling een Minolta f1.7/50 gewonnen, gisteren de lens binnen gekregen en het resultaat is fantastisch: mooi brandspuntafstand, zeer mooie scherptediepte en zeer lichtsterk. Een topper voor in je collectie.

Nu was ik aan het zoeken naar andere primes - vaste objectieven.

Minolta heeft nog de f1.4/85mm en de 2.8/135mm. Persoonlijk denk ik dat de 85 meer zin heeft dan de 135 - die ergens tussen zoom en portret balanceerd.

Ter info: mijn lens line-up is: Tamron f2.8-4.5/17-35, KM 28-105 kit, Minolta f4/70-210 en nu dus de f1.7/50.

Welke zouden jullie nog erbij aanschaffen? De 85 of de 135? En waarom?

Note: vooral de bedoeling om portret en object fotografie te doen, geen natuur- of wildschieten.
    Analog & Digital enthousiast.
    No brand loyalist.

Re: Minolta 85mm versus Minolta 135mm

Is die 135 mm niet nogal duur? Vergeet niet dat dat een manual focus lens is he.
    OK ze heeft dat "Smooth Trans Focus" ding... zal wel fantastisch zijn maar vraag je eens af of je dat gaat gebruiken
    + die 135 mm lijkt me niet simpel om te vinden

85mm 1.4
    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
      Is die 135 mm niet nogal duur? Vergeet niet dat dat een manual focus lens is he.
      OK ze heeft dat "Smooth Trans Focus" ding... zal wel fantastisch zijn maar vraag je eens af of je dat gaat gebruiken
      + die 135 mm lijkt me niet simpel om te vinden

85mm 1.4
      135 valt mee, tweedehands. Is zeker autofocus. Ikzelf heb meer de neiging om naar de 85 te gaan, maar heeft die nog toegevoegde waarde boven de 50 die ik nu al heb. Je gaat van irl 75mm naar irl 130.

Ik ga een s een paar foto's posten die met de 50 getrokken zijn ... deze middag nog leuke dingen mee gedaan. Superlens.

----------------
      Comment: het gaat hem niet over de 135 STF lens, die wel volledig manual is, maar de oudere 135:2.8.
      Last edited by Rocketscience; 9 juni 2006, 14:01.
      No brand loyalist.

Comment

Ik ben vorig jaar op zoek gegaan naar een aantal (tweedehands) prime lenzen ter aanvulling van de zoomlenzen (17-35, 28-75 en 70-210). De 50/1.7 had ik nog uit het analoge tijdperk, en die had me overtuigd van het nut van primes.

Voor de 'kleine tele' stonden zowel de 135/2.8 als de 85/1.4 op mijn lijstje van kanshebbers.
        Het werd uiteindelijk de 135, en ik heb er geen spijt van gehad: scherp, lichtsterk, schitterrende kleuren, jammer genoeg iets te lang voor normaal portretwerk, compact (ideale lens om discreet mee te nemen naar een optreden), en betaalbaar (110 EUR op Ebay in Juli 2005). Twee voorbeeldjes hier: http://www.vendura.be/Varia/Donkmeer.jpg en http://www.vendura.be/Varia/Ballet.jpg )
        Dit gezegd zijnde, de 85 is in alles nog een stapje straffer, maar jammer genoeg ook in prijs. Deze lens bestaat in verschillende uitvoeringen (4?), met bijna identieke optiek. Ik kon er eentje uitproberen, met overvloedige kwijl tot gevolg. Al vond ik dat de AF soms wat twijfelde (heen en weer rond de correcte focus). Maar de resultaten waren schitterend. De prijs toen (Augustus 2005, tweedhands) was 500 EUR. Nu heb ik spijt dat ik die niet gekocht heb...
        Er bestaat nog een derde lens in dit gamma: de 100/2.0. Dit zou wel eens het perfekte compromis kunnen zijn, alleen is ze nog nauwelijks te vinden...
        Trouwens, ook de 100/2.8 Macro is een bruikbaar alternatief. Trage AF (macro) maar hééél scherp. Tweedehands te vinden vanaf 300 EUR.

PS: het gaat hierboven over de standaard AF 135/2.8, niet te verwarren met de zeldzame en veel duurdere 135/2.8 STF versie. Deze heeft manuele focus, een apart regelbare DOF/Bokeh, en is moeilijk te vinden onder de 1000 EUR

PS2: In het nieuwe Sony lensgamma bestaan alleen nog de 85/1.4 en de 135/2.8 STF
        BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

Comment

Bedankt voor de info Paul V
          Kan nog wel eens een keer van pas komen...
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Voor portret en objectfotografie kan is de 85 mm beter geschikt dan de 135 mm.
            De 85 mm heeft de perfecte brandpuntafstand (lees perspectief) voor portretten.

Ook het Bokeh van de 85 mm is mooier dan de 135 mm.
            Dit komt omdat de 85 mm 9 diaframa bladen heeft tegenover 7 bij de 135 mm wat zorgt voor rondere vormen bij de bokeh.

Grotere brandpuntafstanden gaan het beeld samendrukken, terwijl lagere het beeld gaan uiteentrekken.

Een ander punt is dat je bij de 135 mm al een paar meter moet afstand nemen om de deftig portret te maken (en je dus veel plaats moet hebben).

En dan is er ook nog de DOF.
            Reken de DOF eens uit voor de verschillende brandpuntafstanden en de door u meest gebruikte diafragma en afstand tot object.

Greetz
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Hmm, ik vind 250 euro toch teveel voor deze lens (zie hier, hoewel hij perfect in mijn gamma zou passen, zal ik deze maar laten schieten....

Ik heb vorige week een bijna mint condition f1.7/50mm & f4/70-210mm kunnen kopen voor samen 250 euro, en dat was inclusief express & verzekerd shippen vanuit Italie. dan heb ik de indruk dat deze 85mm overboden is. Zelfs al zou deze lens zeldzamer zijn, dan wacht ik wel andere opportuniteiten af - en ga ik aan de slag met het glas dat ik heb. BTW, die 135mm is voor bijna 180 euro weg gegaan. Worden de prijzen omhoog geduwd door de "dure" lenzen van Sony?

Bedankt voor de feedback, vind het interessante discussie over prime's - zeker als we er een paar voorbeelden kunnen bijsleuren.
              Last edited by Rocketscience; 10 juni 2006, 12:27.
              No brand loyalist.

Comment

De minolta 85/1.4 is toch wel van een ander niveau dan de -gewone- 135/2.8.

Ik heb een 135/2.8 en die is zeer compact (grote van de 18-70 dt kitlens). Voor portretten is deze handig als je afstand -nodig- hebt. Ik vind het een zeer leuke lens maar op 2.8 zou ze scherper kunnen zijn, volgens mij wel voldoende scherp voor portretten.

De 85/1.4 is niet alleen zwaarder en kwaliteitsvoller, maar tweedehands toch ook een 3 à 4 keer zo duur dan de 135/2.8. Zou één van de beste lenzen zijn en kennelijk zijn de 3 (beschikbare) versies optisch vrijwel gelijk.

Ik heb echter een tamron 90/2.8 macro gekocht, niet alleen voor de macro, maar ook voor de gunstigere prijs. Een nieuwe kan je al vinden voor een 400 euro en deze heeft dan een speciale coating voor digitale sensoren.

PS. Sony gaat naast de Zeis 85/1.4 ook een Zeis 135/1.8 en de 135 STF uitbrengen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                  Sony gaat naast de Zeis 85/1.4 ook een Zeis 135/1.8 en de 135 STF uitbrengen.
                  De tests staan nu op Photozone :

ZA 135/1.8:
                  " The Zeiss ZA Sonnar T* 135mm f/1.8 is an exceptional lens - technically it's even slightly superior to the already great ZA Planar T* 85mm f/1.4.
                  ... if you want the very best this is the one. Highly recommended ! "

ZA 85/1.4
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

ik denk niet dat je de 135/2.8 kan vergelijken met de zeiss 135/1.8 het verschil in kwaliteit en vooral prijs zal enorm zijn !
                    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                    like.no.other

Comment

Working...
                    X