Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 80-400/4.5-5.6 AT-X

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tokina 80-400/4.5-5.6 AT-X

Heeft er iemand deze lens in zijn/haar fototas ? Wat is jullie ervaring ermee ? Lijkt me wel interessant om tijdens de betere dagtocht toch in de rugzak te hebben en op een gemakkelijke manier 80 tot 400 mm mee af te dekken. De lens is namelijk vrij compact en ook niet al te zwaar.

Ik kan er zo eentje voor een heel redelijke prijs op de kop tikken...
    Last edited by K-2; 12 juli 2006, 00:38.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Re: Tokina 80-400/4.5-5.6 AT-X

Ik had slechts één ouder topic met iets van input over deze lens gevonden, en blijkbaar zijn er de laatste jaren niet veel gebruikers van deze lens bij gekomen.
    In elk geval, niet een prijs waar ik bijzonder mijn broek aan zal scheuren, dus ik koop ze gewoon om te proberen. Blijkt ze in mijn fototas goed van past te komen, dan blijft ze; en anders gaat ze ooit wel weer .
    Last edited by K-2; 12 juli 2006, 00:39.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Als ge ze weg doet, drop me a line Lijkt me een schone aanvulling voor de beercan
      flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
        http://www.fredmiranda.com/reviews/s...&sort=1&cat=40

Als ge ze weg doet, drop me a line Lijkt me een schone aanvulling voor de beercan

Zal ik zeker doen guRuh .

ps: De link die je geeft, had ik wel gevonden, maar gaat over de 2de versie die standaard met statiefbeugel geleverd wordt. Maar aangezien ik zelden of nooit een statief gebruik, hoeft dit voor mij niet, en ondertussen heb ik vernomen dat er optisch geen verschil is tussen beide types. We zien wel wat dit speeltje in de praktijk oplevert .

Comment

Staat niet bekend als een goeie lens. Ik zou dan nog eerder een Sigma of Tamron 70-300 nemen. Maar misschien ben je wel aangenaam verrast, en dan horen we het hier wel...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
            Staat niet bekend als een goeie lens. Ik zou dan nog eerder een Sigma of Tamron 70-300 nemen. Maar misschien ben je wel aangenaam verrast, en dan horen we het hier wel...
            Ja, ik zal in elk geval wel laten weten wat hiermee de resultaten de zijn. In elk geval hoop ik natuurlijk dat de fredmiranda-reviews representatief zijn . M.a.w.: ik hoop dat de lens effectief volgende eigenschappen heeft :

"Pros: Size / weight, sharpness color and contrast. The Price can not be beat either, especially if you buy used. (I have found no CA with my copy) Built like a tank!
            Cons: A little slow focusing. but for the price who cares.
            ...

Pros: Good Optics, Great Built, very compact, and nicely priced
            Cons: Manual Focus ring can be smoother, non-removable tripod ring, and slow AF.

This lens is really a bang for your buck:
            * Good optics: Sharp @ wide open, very sharp when step down to f8.
            * Great Built: This lens can last forever, all metal construction, beats every Canon consumer level lens in built quilty.
            * Very Compact: this lens is so small in size for a 400mm
            ..."

Maar we zien wel als ze hier volgende week arriveert . Ik ben ik elk geval benieuwd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
              http://www.fredmiranda.com/reviews/s...&sort=1&cat=40

Met mijn excuses, maar ik moet je teleurstellen. De lens zal nog een hele poos op haar huidige bestemming blijven (tenzij ik de lotto win of zoiets, maar dat wordt moeilijk want ik speel niet mee ).

Na een korte test ben ik toch wel aangenaam verrast door dit ding.
              Zelfs met f5.6 op 400 mm is ze voor mij in elk geval nog voldoende scherp voor een normale afdruk.
              Vanaf f8 bij 400 mm is het helemaal OK om leuke posters van te kunnen maken. Tot 300 mm is f6.3 ook ruim voldoende daarvoor, en beneden de 200 mm is helemaal open ook prima.
              AF-snelheid was het tweede punt waarvan ik dacht dat het zou kunnen tegenvallen, maar ook daar voldoet de lens ruimschoots aan mijn vereisten. AF werkt ook precies. Kleuren zijn prima.

Gezien ze op 80 mm nog geen 14 cm lang is, "slechts" 960 gram weegt, en zodanig gebouwd is dat ze echt wel tegen een stootje kan, denk ik dat ze dikwijls mee op stap zal gaan.

En met wat ik nu gemerkt heb, denk ik dat ik veel meer dan vroeger ook eens bij Tokina zal gaan kijken als ik nog eens een keer iets zoek (terwijl ik vroeger toch een minder positief beeld van dat merk had, enkel al omdat het minder dan andere in discussies en reviews aan bod komt).

Voor wie eventueel ook naar iets rond de 400 mm zoekt en deze lens overweegt, kan dit nog interessant zijn :
              http://www.pbase.com/alinla/tokina_80400,
              http://www.photozone.de/2Equipment/r...okina80400.htm,
              en de FredMiranda-link die GuRuh hierboven al geplaatst had.

Comment

Hoi K-2
                Gefeliciteerd met je lens en bedankt voor een indruk van een wat minder voorkomende lens.
                Groeten Frank

Comment

Working...
                X