Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem D50 + 55-200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem D50 + 55-200

Beste bd'ers.

Een collega hier op't werk kocht onlangs (2 weken terug) een D50 met kitlenzen 18-55 en 55-200. De 18-55 doet het perfect, maar de 55-200 in AF werkte na een paar dagen al niet meer. Er kunnen wel foto's gemaakt worden als je volledig manueel werkt, ook manuele focus dus!

De display vertoont 'f--' ofzoiets als je op de sluiterknop drukt, en ook 'r04' pinkt op de display. Volgens hem betekent dit dat het toestel geen objectief herkent.

Ik heb de contactjes bekeken, en die zien er gloednieuw uit. Vergeleken met de 18-55 en ik zie geen verschillen die op eventuele beschadiging kunnen wijzen.

Weet iemand raad?
    Alvast bedankt.

PS: hij kocht het toestel via een e-shop in frankrijk.
    Last edited by yowan-kenobi; 6 juni 2006, 07:14.

Re: Probleem D50 + 55-200

Waarschijnlijk een domme opmerking van mij maar om niets aan het toeval over te laten : diafragma gelocked op de hoogste Fwaarde ?
    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
      Waarschijnlijk een domme opmerking van mij maar om niets aan het toeval over te laten : diafragma gelocked op de hoogste Fwaarde ?
      die lock functie, is dat op het objectief of in de body?
      (ben een canonien, ken nix van nikon)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
        die lock functie, is dat op het objectief of in de body?
        (ben een canonien, ken nix van nikon)
        Op het objectief, diafragmaring tegen de mount aan, zit zo'n heel klein knopje naast dat moet verzet zodat je een miniscuul rood bolletje ziet, met diafragma op de hoogste F (ook in het rood).
        fotosite

Comment

Zonet ff gecontroleerd, geen van beide objectieven heeft zoiets zoals jij beschrijft. Het probleem zal dus waarschijnlijk ergens anders liggen!
          Toch bedankt hoor!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
            Beste bd'ers.

Een collega hier op't werk kocht onlangs (2 weken terug) een D50 met kitlenzen 18-55 en 55-200. De 18-55 doet het perfect, maar de 55-200 in AF werkte na een paar dagen al niet meer. Er kunnen wel foto's gemaakt worden als je volledig manueel werkt, ook manuele focus dus!

De display vertoont 'f--' ofzoiets als je op de sluiterknop drukt, en ook 'r04' pinkt op de display. Volgens hem betekent dit dat het toestel geen objectief herkent.

Ik heb de contactjes bekeken, en die zien er gloednieuw uit. Vergeleken met de 18-55 en ik zie geen verschillen die op eventuele beschadiging kunnen wijzen.

Weet iemand raad?
            Alvast bedankt.

PS: hij kocht het toestel via een e-shop in frankrijk.
            Die F-- melding is inderdaad een melding die hij geeft voor een non cpu objectief. Al eens een ander objectief gebruikt?
            De r04 wil zeggen dat er in de buffer plaats is voor 4 foto's en is normaal(als je op lagere resolutie zet, zul je merken dat dat groter wordt, bv: r09)
            Wat die diafragma ring betreft, de foutmelding is dan iets van fEE of EEF of zoiets(wat niet van buiten). Maar sommige objectieven hebben geen lock en moeten gewoon naar het hoogste diafragma getal gedraaid worden. Het spreekt vanzelf dat bijhet ontbreken van de lock, dit gemakkelijk per ongeluk verdraaid wordt.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Klopt Hubert, ik zat vandemorgen op mijn bureel toen ik vorige posts schreef en had daarbij mijn Sigma's voor ogen, die hebben zo'n rode lock. Ik heb nu weel eens mijn (enige ) Nikkor DX lens nagezien en die heeft geen aperture ring, wel een AF/MF switch, da's al.
              fotosite

Comment

Daarnet nog eens getest, met 18-55 objectief doet het probleem zich niet voor. Enkel wanneer zijn 55-200 er op zit.

Comment

Op het objectief zit een knop M / A en op de camera ook deze beide knoppen moeten in dezelfde positie staan.
                  Misschien is dit de oorzaak het knopje op het objectief eens van positie veranderen en ook eens de contactjes van het objectief controleren misschien is er eentje vuil.

Groeten
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                    Op het objectief zit een knop M / A en op de camera ook deze beide knoppen moeten in dezelfde positie staan.
                    Misschien is dit de oorzaak het knopje op het objectief eens van positie veranderen en ook eens de contactjes van het objectief controleren misschien is er eentje vuil.
                    Ook aan deze criteria is voldaan...

Comment

Working...
                    X