Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zenitar Fisheye

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zenitar Fisheye

Vandaag heb ik een via ebay vanuit Canada in wit-rusland bestelde Zenitar Fisheye binnen gekregen.
    Dit is een volledig manuele lens.
    Getest op mijn D200 en de non-cpu parameters op 16mm,F2.8 gezet en wat testjes gedaan. Belichting werkt prima met die parameters. Het enige dat niet werkt dat is de AF maar die visogen hebben toch een enorme grote scherptediepte dus niet echt een gemis.

Ik heb deze gekozen omdat ik wat met een visoog wou proberen en misschien één of twee maal per jaar een toepassing voor heb.
    Met zulk een gebruik is dit louter een leuke gadget waar ik niet direct zinnens ben om er €500 tot €700 voor te geven.

Als ik later toch vind dat een visoog een must is, kan ik nog zien, deze is in ieder geval nog een betaalbaar speelgoedje.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Re: Zenitar Fisheye

heb je voorbeeld foto's (van jou),
    heb er ook al aan gedach om via ebay een peleng 8mm te kopen...
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

FZ50

Comment

Overlaats in Brussel geweest bij een beroepsfotograaf geweest.
      Hij was in de running met nog andere fotografen voor interieurfotografie (reclame) voor een winkelketen. Hij heeft de opdracht binnengehaald. Omdat zijn reportage zo origineel was. Al zijn foto's waren genomen met een Fisheye. En ik zelf was verwonderd naar de resultaten dat je daar kan mee neerzetten met de nodige creativiteit.
      Dus laat de foto's maar komen Hub..
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

Comment

Wel de testjes zijn juist wat binnenhuis dus niet echt dat van het(was juist om die non-cpu werking te testen) en het weer is nu ook niet direct om buiten fotokes te gaan trekken maar als het past, binnen enkele dagen, zal ik het zeker proberen.

Die Peleng is wel een stuk duurder en circulair, dus met nog veel meer vervorming of effect(naargelang wat je wenst )
        Hubert

Comment

wil ook wel's resultaat zien van deze lens

kan je enkele full sized online zette ??? grtz
          A Pc Is Like A Bikini, It's The Inside That Counts
          pics @ www.thejudge.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            Die Peleng is wel een stuk duurder en circulair, dus met nog veel meer vervorming of effect(naargelang wat je wenst )
            Op de meeste DSLR's is de Peleng niet meer circulair, gezien de cropfactor. Ook bij de Zenitar is de vervorming een stuk minder op m'n istDs ivm een analoge SLR.
            Vorige week heb ik m'n Zenitar gekocht bij een 2e hands handelaar in Moskou, zondag ermee geexperimenteerd in Wenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M
              Op de meeste DSLR's is de Peleng niet meer circulair, gezien de cropfactor. Ook bij de Zenitar is de vervorming een stuk minder op m'n istDs ivm een analoge SLR.
              Vorige week heb ik m'n Zenitar gekocht bij een 2e hands handelaar in Moskou, zondag ermee geexperimenteerd in Wenen.
              Ik heb zelf de Peleng 8mm, en die blijft wel circulair (= visoog) : rechte lijnen aan de rand worden krom afgebeeld. Wat wel is, is dat je geen cirkel op je sensor krijgt, maar dat vind ik perfect: enkel aan de uiterste hoeken is er een zwart stukje.

Knoerifast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knoerifast
                Ik heb zelf de Peleng 8mm, en die blijft wel circulair (= visoog) : rechte lijnen aan de rand worden krom afgebeeld. Wat wel is, is dat je geen cirkel op je sensor krijgt, maar dat vind ik perfect: enkel aan de uiterste hoeken is er een zwart stukje.

Knoerifast
                De Zenitar is eveneens een fisheye. Als ik het zo ruw moet inschatten dan is een Peleng met APS-C sensor bijna vergelijkbaar qua extremiteit met een Zenitar op full-frame.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knoerifast

Knoerifast
                  Circulair is niet hetzelfde als visoog.
                  Aan de zijkanten zijn met de Zenitar ook de lijnen krom.
                  Bij een circulaire FE zie je de ganse 180° op een FF. Je krijgt dan een beeldcirkel op de beelddrager(FF-sensor of film) en alles buiten die cirkel is zwart.
                  Bij een diagonale FE is de diagonaal van de beelddrager 180° en heb je geen zwarte hoeken.
                  Door de cropfactor wordt er nog een stukje uitgecropped.
                  Zoals Ivo zei denk ik wel dat je de Peleng op cropsensor kunt vergelijken met een Zenitar op FF alleen zul je bij de Peleng zelf toch nog wat zwarte hoekjes krijgen denk ik.

Hubert
                  Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    Zoals Ivo zei denk ik wel dat je de Peleng op cropsensor kunt vergelijken met een Zenitar op FF alleen zul je bij de Peleng zelf toch nog wat zwarte hoekjes krijgen denk ik.
                    Tijdens een cafémeet van een ander forum heb ik een kwartiertje mogen spelen met een Peleng.

Comment

zalig die effecten,
                      is het moeilijk om mee te werken, want alles is manueel veronderstel ik...
                      You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                      www.koendd.be

FZ50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
                        zalig die effecten,
                        Dit waren 2 van de 1e 3 opnamen die ik ooit met een Peleng maakte. Ik moet er wel bij vermelden dat ik heel veel met oude manuele lenzen werk. Heb je daarmee ervaring, dan is het werken met een Peleng of Zenitar precies hetzelfde als met een gewone oude lens. Het specifieke fisheye effect kan wel je plannen doorkruisen, veel oefenen dus vooral bij stadsbeelden.
                        De Peleng lijkt nog het meest op een oude lens met T2 aansluiting. Geen automatisch diafragma dus, je draait het diafragma handmatig dicht tot het gewenste niveau. Bij mijn Pentax geeft de camera dan automatisch de bijbehorende sluitertijd. Gebruik je een Zenitar via een M42 verloopring heb je vrijwel dezelfde methode.
                        De Zenitar is evenwel ook in K-baljonet te krijgen. Dan kun je bij de istDs/L en de K100D/K110D zonder probleem met automatisch diafragma en lichtmeting via de camera werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel
                          Overlaats in Brussel geweest bij een beroepsfotograaf geweest.
                          Hij was in de running met nog andere fotografen voor interieurfotografie (reclame) voor een winkelketen. Hij heeft de opdracht binnengehaald. Omdat zijn reportage zo origineel was. Al zijn foto's waren genomen met een Fisheye. En ik zelf was verwonderd naar de resultaten dat je daar kan mee neerzetten met de nodige creativiteit.
                          Dus laat de foto's maar komen Hub..
                          www.janvanginkel.be
                          Ik ben daarstraks op de fiets gesprongen en weer en wind getrotseerd om jullie van enkele fototjes te kunnen voorzien

Ze zijn op mijn website te vinden hier onder de link Albums 2005-2006 in de categorie Vrije tijd onder Test Zenitar.
                          Opgelet: de foto's zijn full size onbewerkt op 10Mp

Hubert
                          Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
                            zalig die effecten,
                            Is eigenlijk niet moeilijk mee te werken: er zijn 3 ringen, een voor het diafragma in te stellen, een voor dit open/toe te draaien, en een voor (manueel) scherp te stellen.
                            Het enige wat een beetje vreemd is bij scherpstellen, is dat je +/- 4cm moet draaien om van 0.22m tot 0.24m te gaan, en bijna driekwartslag verder heb je nog 1cm om van 2m tot oneindig te gaan. 't Is wat raar, maar nooit problemen mee gehad.

knoerifast

Comment

wat is de totale prijs inclusief de levering voor de Zenitar Fisheye ongeveer +-

zijn deze beelden op je site, gelijk ze uit de camera komen of zijn ze al gecropt ?? indien gecropt zou'k ze graag een ori beeld zien, Grtz
                              A Pc Is Like A Bikini, It's The Inside That Counts
                              pics @ www.thejudge.be

Comment

Working...
                              X