Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 12-24: welke filter zetten jullie erop?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tokina 12-24: welke filter zetten jullie erop?

Hallo,

Ik had graag eens geinformeerd welke filter (77m) jullie gebruiken op de
    Tokina 12-24mm f4 (naar vignettering ed toe)...

wat raden jullie mij aan, en waar koop/bestel ik die best?

bedankt voor jullie hulp,
    Ollie
    Nikon

Re: Tokina 12-24: welke filter zetten jullie erop?

Ik zou er geen opzetten... een zonnekap voldoet voor mij
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

ik heb er een uv slim line opzitten, beetje als lensbescherming
      nadeel is dan wel dat verende lensdop niet meer past en je gewoon schijfje over lens moet zetten.
      Geen last van vignettering evenwel

Smt.
      Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

Niks dan de zonnekap.
        fotosite

Comment

Ik heb er, als lensbescherming, een Cokin UV filter (77 mm) opgezet, geen probleem met verende lensdop noch met vignetering.
          D7000, 10.5 tot 340 mm . . .

Comment

Nooit filters
            Spaar het geld van die nuttteloze filters bijeen en koop er nog een nieuw lensje bij, tenzij je elke dag in de woestijn foto's maakt

Comment

bedankt voor jullie reacties,
              eigenlijk doe ik het ook als lensbescherming,
              maar op den duur geef je een fortuin aan goede filters...
              we zien wel als we iets tegenkomen of niet
              Nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpjp
                Nooit filters
                Spaar het geld van die nuttteloze filters bijeen en koop er nog een nieuw lensje bij, tenzij je elke dag in de woestijn foto's maakt
                Dat vind ik nou eens een correct antwoord, in het begin maakte ik me daar ook zorgen over maar na enkele gepsrekken met beroepsfotografen ben ik er wel anders beginnen over denken. Ik heb bij hen foto's gemaakt met lenzen die krassen vertoonden, denk je dat je daar iets op de foto van terugzag??? Vergeet het maar, gewoon onzichtbaar. Ik ga dus geen geld uitgeven aan deze " in mijn ogen " nutteloze dingen.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ook (meestal) geen filters hier! Eens je zelf de desastreuze effecten van een UV filter "ter bescherming" hebt gezien hoeft dat niet meer .
                  Al gebruik ik soms wel een polarisatiefilter. Ik gaf daar een fortuin aan uit, een B&W Kaesemann slimline filter (kost meer dan een 50mm lens) en ja, zelfs die veroorzaakt vignettering op de 12mm stand als is een pola natuurlijk zowiezo wat problematisch bij dergelijke brede beeldhoeken.
                  Kris

Comment

Ik heb dit weekend de Tokina 12-24 getest. Vraag me af waarom ge daar nog een polar filter op nodig hebt (tenminste als het om de luchten gaat) :
                    Eerste foto's met de Tokina 12-24, ik moet zeggen dat die lens me wel bevalt. Sint Amands aan de Schelde, genomen vanaf de andere oever te Moerzeke. (http://imageshack.us) (http://imageshack.us)
                    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                      Ik heb dit weekend de Tokina 12-24 getest. Vraag me af waarom ge daar nog een polar filter op nodig hebt (tenminste als het om de luchten gaat) :
                      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=113931
                      Tja, soms heb je die nodig en soms niet... is het hoofdonderwerp donker, dan dikwijls wél, is het hoofdonderwerp lichtgekleurd, of pakt de lucht het merendeel van de foto in beslag, dan meestal niet (lichtmeter logica )
                      Kris

Comment

Working...
                      X