Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag wat hulp bij lenskeuze voor D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Graag wat hulp bij lenskeuze voor D50

hey allemaal,

ik ben sinds een aantal maanden aan 't prutsen met mijn eerste spiegelreflexcamera; namelijk een Nikon D50 met kitles nikkor 18-55mm.
    Maar naarmate ik deze combinatie meer en meer gebruik merk ik toch dat ik veel mis,
    namelijk wat zoom.

ik fotografeer graag buiten (natuur-dieren-ev.vogels) en erg dichtbijkomen is dan niet altijd even makkelijk.
    verder is het de bedoeling dat ik tijdens uitstapjes-vakanties-... de mooie momenten kan vastleggen zonder hierbij al te vaak van lens te moeten wisselen.

Intussen heb ik zelf al wat research gedaan (via dit forum op aantal goeie site gekomen), maar als leek raak ik er toch niet zo uit wijs.
    Daarom graag jullie advies:

meer specifiek; wat denken jullie van / is jullie gebruikerservaring met:

- TAMRON AF18-200 F/3,5-6,3 XR Di II
    - NIKKOR AFG 28-200/3,5 5,6 62S
    - SIGMA 28-300/3,5-6,3 ASF IF
    of hebben jullie nog een veel beter alternatief!

alvast bedankt!

blog
    & Flickr - (NIKON D300 - 70-300 f/4.5-5.6 VR - 18-200 f/3,5-6,3 - 50 f/1.8 - 12-24 f/4 - 150 f/2.8macro)

Re: Graag wat hulp bij lenskeuze voor D50

Ik ga niet in detail treden over welke lens je nodig hebt. Maar onlangs ben ik op een thread gestoten op Fredmiranda.com en die zegt het volgende:

"als je niet weet welke lens te kopen, neem dan de goedkoopste die je kan krijgen met een gemiddeld bereik (daarmee bedoelde de kerel naar mijn vermoeden iets in de zin van 70-300mm). Pas na een zekere tijd gebruiken van je len(s)(zen) ga je zelf wel weten wat voor type lens je nodig hebt door een analyse van je meest gebruikte brandpuntsafstanden en diafragmawaardes."

Ik heb in augustus voig jaar mijn D70s gekocht met de kitlens (18-70). Daar ik voornamlijk portretwerk doe en dan meestel rond de 50mm zit, heb ik mij ook zo een prime aangekocht (namelijk de 50mm 1.8). Dit omdat ik merkte dat ik vaak rond dat bereik zat en ook omdat de kitlens voor mij niet scherp genoeg was voor portretwerk.
    In juli vertrek ik op backpack tocht. Je hebt al je tent, slaapzak, ... mee. Dan wil je niet nog eens 4 a 5 lenzen meesleuren. Gevolg, even rondgekeken op internet, wat reviews gelezen en beslist om de 18-200mm VR te bestellen.
    Kopen naar je noden maar wel na eerst ervaring opgedaan te hebben.

My point, je moet na het opdoen van ervaring beslissen wat voor lens je koopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GiWaF
      hey allemaal,

ik ben sinds een aantal maanden aan 't prutsen met mijn eerste spiegelreflexcamera; namelijk een Nikon D50 met kitles nikkor 18-55mm.
      Maar naarmate ik deze combinatie meer en meer gebruik merk ik toch dat ik veel mis,
      namelijk wat zoom.

ik fotografeer graag buiten (natuur-dieren-ev.vogels) en erg dichtbijkomen is dan niet altijd even makkelijk.
      verder is het de bedoeling dat ik tijdens uitstapjes-vakanties-... de mooie momenten kan vastleggen zonder hierbij al te vaak van lens te moeten wisselen.

Intussen heb ik zelf al wat research gedaan (via dit forum op aantal goeie site gekomen), maar als leek raak ik er toch niet zo uit wijs.
      Daarom graag jullie advies:

meer specifiek; wat denken jullie van / is jullie gebruikerservaring met:

- TAMRON AF18-200 F/3,5-6,3 XR Di II
      - NIKKOR AFG 28-200/3,5 5,6 62S
      - SIGMA 28-300/3,5-6,3 ASF IF
      of hebben jullie nog een veel beter alternatief!

alvast bedankt!
      Ik weet niet wat je met natuur bedoeld ? Landschap misschien dan zou je toch wel meer groothoek willen.

Dieren : kan maar dan wel vrij grote en geen snelle
      Vogels : Alles onder de 400mm optisch is enkel geschikt voor zeer tamme beesten waar je zeer dicht kan bij komen : kippen, eenden ,ganzen.

Ik ken je budget niet maar :
      De kitlens 18-70 is nog niet zo slecht als algemene lens
      Een mooie lens die daar bij aansluit is een 80-400 VR, heel geschikt om beetsjes (en vogels) uit de hand op de plaat te zetten.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

bedankt voor de tips!

ervaring, daar zit mijn probleem nu net!
        lijkt het je (jullie?) verstandig ervaring op te doen met een 18-200mm lens?

blog
        & Flickr - (NIKON D300 - 70-300 f/4.5-5.6 VR - 18-200 f/3,5-6,3 - 50 f/1.8 - 12-24 f/4 - 150 f/2.8macro)

Comment

bedankt voor de tips!

ervaring, daar zit mijn probleem nu net!
          lijkt het je (jullie?) verstandig ervaring op te doen met een 18-200mm lens?

Natuurlijk kan je ervaring opdoen met een 18-200 maar als het de bedoeling om hoofdzakelijk dieren en vogels te fotograferen,
          dan ga er niet veel plezier en voldoening aan hebben.
          Of je hebt misschien een zeer goede sluiptechniek zoals de indianen.
          www.RudyVerrijt.info

Comment

Een lens die aansluit bij je 18-55 is een Sigma 70-300, een betaalbare zoom
            www.RudyVerrijt.info

Comment

@ JePe

bedankt voor je reacties. Mijn sluiptechniek is niet zo bijster denk ik...
              maar op hoeveel meter afstand kan je scherp fotograferen met 200mm, is daar een regeltje voor ofzo? T is nu ook ni de bedoeling om ineens met een mega tele rond te lopen?

zoals gezegd (of bedoeld) ben ik meer op zoek naar allround lens (zodat ik niet te van objectief hoef te wisselen als ik op uitstap ga.
              70-200 lijkt me dan minder ideaal omdat ik dan geen groothoek meer heb...

Pfff... echt ni makkelijk.

blog

Comment

De afstand tot het onderwerp speelt eigenlijk geen rol.
                Maar bewegingsonscherpte van de lens (jij dus) is de grootste boosdoener.
                Je moet dus zorgen dat je sluitertijd voldoende klein is om deze onscherpte te vermijden.

Als regel neem je een sluitertijd van 1/aantal mm van de lens, voor 200mm dus 1/250ste als je volledig uitzoomt
                En om zeker te zijn neem je maar het dubbele
                Last edited by JePe; 30 mei 2006, 21:06.
                www.RudyVerrijt.info

Comment

Kijk vooral naar wat je wil fotograferen. Men kan 1001 lenzen opsommen die goed zouden zijn, maar of jij er je nut gaat uit halen, dat is een andere vraag.

Wil je je richten op dieren (van groot tot klein) dan neem je best een goeie zoom bvb de 80-200 of de 70-200 VR al dan niet met een extender erbij.
                  Wil je landschappen en natuur, kies dan voor een goeie groothoek zoals de Tokina 12-24.

Zolang je niet zeker bent wat jouw stijl juist is (en uit je onzekere posts maak ik op dat je effectief je stokpaardje nog niet hebt gevonden), zou ik het houden op je huidige kitlens in combinatie met een 70-300mm van Nikon of Sigma (kan je ongetwijfeld ergens 2e hands vinden). Eens je je stokpaardje hebt gevonden, kan je investeren in kwalitatief betere lenzen (of misschien zelfs primes).
                  Er bestaat niet zoiets als de perfecte allround lens. Je boet altijd ergens in aan kwaliteit, al komt voor mij de 18-200mm VR heel dicht bij het ideale.

Comment

@Curabay:
                    inderdaad, ben nog lang ni zeker wa mijn stokpaardjes zulllen zijn!
                    Momenteel vooral in de tuin en in de buurt beetje aan't uitproberen.
                    (Vooral ook bij gebrek aan modellen)
                    Foto's zijn eerder close-up/macro opname van planten - poging tot insecten en vogels. Naar ik het heb verstaan zijn telelenzen (bv de 18-200 tamron) hiervoor geschikt.
                    Verder heb ik de camera steeds in de aanslag op familiefeestjes, activiteiten met vrienden en dergelijke... waarbij ik sons toch ook wel wat zoom mis.

Wat ik vooral heb begrepen uit jou (en ook de andere commentaren) is een algekende wijsheid.
                    KIEZEN=VERLIEZEN.

Mijn eigen fotografische stijl/onderwerpen/... is dus nog lang niet gevormd.
                    In je post liet je blijken dat je zelf heel erg tevreden bent van de 18-200VR als soort van allround lens. Maar toch leek je hem me niet echt aan te raden. Kan je hier iets duidelijker in zijn?

alvast bedankt!

blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Curaby
                      Er bestaat niet zoiets als de perfecte allround lens. Je boet altijd ergens in aan kwaliteit, al komt voor mij de 18-200mm VR heel dicht bij het ideale.
                      Inderdaad die bestaat niet, ook de 18-200 VR is het niet.
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

In je post liet je blijken dat je zelf heel erg tevreden bent van de 18-200VR als soort van allround lens. Maar toch leek je hem me niet echt aan te raden. Kan je hier iets duidelijker in zijn?

alvast bedankt!
                        Ik heb zelf de 18-200mm VR nog niet. Hij is in bestelling. Maar na het doorlezen van reviews ben ik tot het besluit gekomen dat deze lens het voor mij gaat worden.
                        Waarom? Als je backpacked heb je al genoeg materiaal bij. Daarboven nog eens een lens of 4 versleuren waaronder bvb de 80-200mm en een flits, wordt teveel van het goeie.
                        Bovendien kan je met de VR wat vlotter uit de hand trekken. Wat in heel wat situaties de tripod kan voorkomen.

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                        Inderdaad die bestaat niet, ook de 18-200 VR is het niet.
                        Inderdaad, de 18-200 VR is ook niet perfect, maar hij voldoet wel aan mijn noden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Curaby
                          Ik heb zelf de 18-200mm VR nog niet. Hij is in bestelling. Maar na het doorlezen van reviews ben ik tot het besluit gekomen dat deze lens het voor mij gaat worden.
                          Waarom? Als je backpacked heb je al genoeg materiaal bij. Daarboven nog eens een lens of 4 versleuren waaronder bvb de 80-200mm en een flits, wordt teveel van het goeie.
                          Bovendien kan je met de VR wat vlotter uit de hand trekken. Wat in heel wat situaties de tripod kan voorkomen.

Inderdaad, de 18-200 VR is ook niet perfect, maar hij voldoet wel aan mijn noden.
                          Hoe kan je nu zeggen dat een lens, die je niet in je bezit hebt, aan je eisen of noden voldoet. Ieder exemplaar is kwalitatief niet gelijk, ook niet bij Nikkor. Ik heb de 18-200 VR, voor mij is ze goed bruikbaar van 24mm tot 200mm. Van 18-24 is mijn exemplaar vrij soft. Daarna is het beter zoals je maar kort bij F8 blijft.
                          www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                            Hoe kan je nu zeggen dat een lens, die je niet in je bezit hebt, aan je eisen of noden voldoet. Ieder exemplaar is kwalitatief niet gelijk, ook niet bij Nikkor. Ik heb de 18-200 VR, voor mij is ze goed bruikbaar van 24mm tot 200mm. Van 18-24 is mijn exemplaar vrij soft. Daarna is het beter zoals je maar kort bij F8 blijft.
                            Als we even op de woordkeuze gaan spelen: het concept van deze lens voldoet aan mijn noden dit in combinatie met de overwegende positieve commentaren die ik gelezen heb, heeft mij ertoe aangezet deze lens te kopen. Of mijn exemplaar op zich zal voldoen, valt af te wachten ...

Comment

Geloof me maar, prima reislens als je een goedweer bestemming kiest en je leert leven met de zoomcreep.
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                              X