Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm 1.8 scherpstelling?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 50mm 1.8 scherpstelling?

Ik bezit al een paar maanden deze lens en had steeds het gevoel dat ze niet altijd scherpe beelden oplevert.
    Vorig weekend tijdens de eerste communieviering foto's gemaakt met deze lens en de Tamron 28-75mm 2.8. Ik dacht dat de foto's met de prime lens betere resultaten zouden geven maar niets is minder waar. Ik heb geprobeerd om steeds zorgvuldig scherp te stellen maar toch lijkt het dat met de 50 mm dikwijls een ander punt scherp is dan dat wat ik heb gebruikt. Ligt dit aan mij? En wat gaat er dan fout? Met de Tamron lens zijn de foto's wel scherp op het scherpstelpunt dat ik gebruikt heb....

Wie weet raad?

Re: Canon 50mm 1.8 scherpstelling?

Ik heb zelf de 1.4 en ik heb ook moeten leren dat de foto's pas geslaagd zijn vanaf 2.0, temeer doordat de autofocus van de 350D bijvoorbeeld niet zorgvuldig genoeg tewerkgaat.

Probeer eens op 2.0 of 2.2 te fotograferen. Of zelfs op 2.8.

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
      Ik heb zelf de 1.4 en ik heb ook moeten leren dat de foto's pas geslaagd zijn vanaf 2.0, temeer doordat de autofocus van de 350D bijvoorbeeld niet zorgvuldig genoeg tewerkgaat.

Probeer eens op 2.0 of 2.2 te fotograferen. Of zelfs op 2.8.

Dave
      De meeste foto's zijn genomen op 2.5 met een tijd van 1/60 tot 1/100. Is dat een probleem voor een 300D?

Comment

Die sluitertijden zijn aan de lange kant. Is er geen sprake van "camera shake"? Probeer ook je compositie niet teveel aan te passen na het scherpstellen. Daarmee verplaats je namelijk het focusvlak.
        Gijs
        Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jefken61
          Ik bezit al een paar maanden deze lens en had steeds het gevoel dat ze niet altijd scherpe beelden oplevert.
          Vorig weekend tijdens de eerste communieviering foto's gemaakt met deze lens en de Tamron 28-75mm 2.8. Ik dacht dat de foto's met de prime lens betere resultaten zouden geven maar niets is minder waar. Ik heb geprobeerd om steeds zorgvuldig scherp te stellen maar toch lijkt het dat met de 50 mm dikwijls een ander punt scherp is dan dat wat ik heb gebruikt. Ligt dit aan mij? En wat gaat er dan fout? Met de Tamron lens zijn de foto's wel scherp op het scherpstelpunt dat ik gebruikt heb....

Wie weet raad?
          Heb deze lens ook en op een eos 300D werk deze bij mij toch perfect
          Ze is verdorie rap om een ander focuspunt te nemen, rapper dan je denkt
          Daarom dat ik ook steeds mijn center focus punt alleen gebruik bij deze lens.
          Mischien eens proberen met enkel center focus punt.
          En ze is berescherp vanaf f2.8 en hoger

Grts
          Formatje

Comment

Test dan gewoon eens in een goede lichte omgeving en stel dan manueel scherp, waarbij je zorgt dat je sluitertijd in elk geval kort genoeg is om bewegingsonscherpte te voorkomen... ( bv 1/200 oid)

Comment

Test eens met een statief, met meerder voorwerpen schuin achter elkaar. stel scherp op het middelste voor werp, en controleer of je geen last hebt van back (of front) focus.
              Je kan dit nog nauwkeuriger testen met een speciale testkaart. (zoek maar eens op dit forum op back focus).
              succes
              Nikon D50, 18..55 mm kitlens / 70..300 mm tamron LD macro

Comment

Working...
              X