Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S micro Nikkor 105mm in combinatie met TC-14EII

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF-S micro Nikkor 105mm in combinatie met TC-14EII

dat die lens scherp zou zijn ...daar moest je me niet van overtuigen
    MAAR wat ik als huis-, tuin- en keuken fotograaf dan weer erg jammer vind, is dat, zoals je op beide foto's van die bloem kan zien (had het ook al gemerkt bij het beeldje) die lens zo scherp is dat alles wat 1cm voor of achter het scherpstelpunt ligt al onscherp is
    heb ook gepost met de vraag wat jullie aanraden om portretfotografie te doen, de 85mm 1.8 of de 105mm 2.8 VR maar als ik dit zie is mijn keuze heel snel gemaakt hoor
    dit is zeker geen verwijt naar de scherpte maar als ik een gezicht fotografeer heb ik graag HEEL het gezicht scherp en niet enkel de ogen

Comment

dat hangt af van het diafragma. je kan hier best ook heel wat meer DOF (heeft niks met scherpte van een lens "an sich" te maken, wel met het gebeid dat scherp is ) verkrijgen maar dat zal licht vergen.
      Met je 85 moet je dichter bij het onderwerp komen voor dezelfde crop.
      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

die foto (bloem) is genomen met een TC en op f4
        nu weet ik ook dat hoe hoger je diafragma hoe groter je scherpte in de diepte wordt
        maar vind f4 toch al wel hoog en zeker bij een f2.8 lens en om dan nog zo'n onscherpte te krijgen
        geeft wel een goede indruk van de mogelijkheden van die lens daar niet van maar is voor wat ik ze zou gebruiken toch teleurstellend
        trouwens je koopt een lichtsterke lens om ze in zwakke lichtomstandigheden te gebruiken dus ook op 2.8
        en als je dan al geen bloem volledig scherp krijgt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
          die foto (bloem) is genomen met een TC en op f4
          nu weet ik ook dat hoe hoger je diafragma hoe groter je scherpte in de diepte wordt
          maar vind f4 toch al wel hoog en zeker bij een f2.8 lens en om dan nog zo'n onscherpte te krijgen
          geeft wel een goede indruk van de mogelijkheden van die lens daar niet van maar is voor wat ik ze zou gebruiken toch teleurstellend
          trouwens je koopt een lichtsterke lens om ze in zwakke lichtomstandigheden te gebruiken dus ook op 2.8
          en als je dan al geen bloem volledig scherp krijgt
          denk jij dat je 85mm op 1.8 een grotere DOF zal geven, ik niet hoor
          Die 105 gaat trouwens tot 32 en levert de scherpste beelden tussen F8 en F16 (kijk eens naar die foto's van de veren op m'n D2X link)
          Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Hoe komt het dat hier zo weinig reactie op komt
            Vinden jullie de resultaten van deze lens niet goed ofzo
            Er is nochtans genoeg over deze lens gepraat geweest of VR op deze lens wel nut heeft, dit is een test naar de optische prestaties van de lens, en dat zelfs in combinatie met een 1.4 converter
            Ik weet inmiddels wat deze lens kan. Ik heb ze ja zelf.
            En hier steeds in herhaling vallen heeft geen zin.
            Dat met de TC was wel nieuw voor mij.
            mvgr
            antoine200

Comment

Ik weet inmiddels wat deze lens kan. Ik heb ze ja zelf.
              En hier steeds in herhaling vallen heeft geen zin.
              Dat met de TC was wel nieuw voor mij.
              mvgr
              antoine200
              Sorry Antoine200
              Maar door een link te leggen, is hier terug de draad opgenomen van een onderwerp gestart in mei 2006

Comment

Sorry Antoine200
                Maar door een link te leggen, is hier terug de draad opgenomen van een onderwerp gestart in mei 2006
                Eveneens sorry dit had ik niet gezien.
                mvgr
                antoine200

Comment

Ter info, bovenstaande testen zijn gemaakt op maximale vergroting, één met de TC-14EII en één zonder TC-14EII, de afstand voorkant lens tot object bedroeg in beide gevallen exact 150mm, zonder TC was het volledige oppervlak 22,2 X14,8 mm, met TC 15,3 X 10,2mm, uit zo een oppervlakje kan je met de D200 een beeld van 10,2 miljoen pixels halen, dat betekent dat je op 200 dpi een afdruk kan maken van 50 X33 Cm, zonder oprekenen, dat betekent ook dat je in oppervlakte, een vergrotingsmaatstaf van 1.067 op 1 verkrijgt (je kan van beide foto's het volledige bestand ophalen)

En om te printen heb je maar 150PPI nodig,,, een inktjet printer aansturen met 200ppi is oversturing en resulteerd in mindere afdruk kwaliteit (als eerste te merken in het dichtlopen van zwarte) . Inktjet printers ALTIJD op 150ppi aansturen ongeacht werke printresolutie je op je printer insteld!!!!!

Dit even te zijde...
                  Hobby video maker
                  www.allride.be/gibvideo

Comment

Mij hadden ze wijsgemaakt om te printen op 240 Dpi. Nu weet ik het echt niet meer. Bestaan er hier artikels of reviews over op het net?
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                    X