Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
AF-S micro Nikkor 105mm in combinatie met TC-14EII
Re: AF-S micro Nikkor 105mm in combinatie met TC-14EII
Maar voor de rest, heeft die VR nu nut op deze lens volgens jou?
Ja volgens mij wel, ik zal niet zeggen dat de VR nut heeft in Bv. het gebied dat HEEL dichtbij is, maar op een afstand van ongeveer 40cm (vanaf voorkant lens tot object) heb je een beeldvulling van ongeveer 6X9 cm, op 80 cm is dat 12X18 cm enz. volgens mij is de VR functie dus wel van nut in het gebied tussen laat ons zeggen 40 cm en 120 cm, geen enkele lichtsterke lens met een brandpunt van 105mm (157mm Dig.) kan dat aan (kortste instelling van een 70-200 AFS VR f2.8 Bv. is ongeveer 140 cm).
Wil je nu Bv.in een museum een object fotograferen van 10 cm dan kan dat gerust van op een afstand van een tachtigtal cm, indien je niet wil, niet kan, of niet mag flitsen , je hebt een opening van 2.8 om scherp te stellen en je kan nog wat diafragmeren omdat je door je VR, je een langere sluitertijd kan veroorloven in zulke situaties (en zo zijn er vele) is volgens mij de VR wel van nut, maar dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf uitmaken.
Hetzelfde verhaal voor de AFS, zet je toestel op continu focus in deze gebieden, en je kan uit de hand werken waar dat vroeger niet of veel moeilijker ging.
Ook voor portretfotografie is deze VR heel handig, dan spreek ik wel niet over het fotograferen van volledige personen, want daarvoor is 157mm normaal te lang, tenzij het buiten kan maar dan heb je over het algemeen licht genoeg.
Wanneer je ze wil gebruiken als kleine télé, is de VR natuurlijk ook een welkome hulp in minder klare omstandigheden .
Tenzij je voor alle voorgaande voorbeelden overal een statief opsteld heeft de VR functie volgens mij wel een nut.
Wat ook prettig is bij deze lens, is dat ze net als de 70-200 AFS VR met geen mm verlangt of verkort, jammer dat dit bij de 17-55 AFS en de 28-70 AFS (weliswaar beperkt) niet het geval is, want lenzen die veranderen van afmetingen bij het scherpstellen of zoomen, daar heb ik een hekel aan , dat zijn gewoon stofzuigende pompen, neem nu Bv. de 18-200 AFS VR, optisch blijkbaar zeer goed maar dat ding wordt gewoon twee maal zo lang bij het inzoomen, maar wees ervan overtuigd, dat je daar drie maal meer je CCD kan gaan kuisen, dan met een lens waarvan de afmetingen niet of nauwelijks veranderen, maar dat is natuurlijk terug een ander verhaal.
Onderstaand een voorbeeld van een beeldje gefotografeert op de kast, gewoon uit de hand, met de 105mm VR van op een afstand van ongeveer een 70 cm, opgenomen object ongeveer 9 á10cm 1/20sec f4 (exif is nog in de foto aanwezig, als je deze opslaat, kan je de opnamegegevens nalezen)
Staat nogthans op verschillende manieren uitgelegd in TESTFORUM dacht ik,ga nog maar eens kijken.Bij testforum staat 3X gelangrijk,lees dat aandachtig en probeer daar eens te posten,bij problemen zal je wel geholpen worden!!!
Sorry Macroshopper, ik fotografeer reeds meer dan dertig jaar, maar ben maar met computer begonnen een drietal jaar terug, eerst één jaar leren hoe zo een ding werkt, dan twee jaar Photoshop gevolgd, en sinds gisteren kan ik posten, mijn kennis gaat dus nog steeds in stijgende lijn, weliswaar niet meer zo snel, en hopelijk nog niet over het hoogtepunt heen.
Ik vind AFS en VR geen overbodige luxe meer bij de nieuwe generatie lenzen.
De 105/2.8 Macro kan bovendien voor meer dan Macro alleen ingezet worden.
AFS ben ik al zo gewoon dat al mijn oudere AF-lenzen zo hopeloos traag lijken. Een 105/2.8 kan zelfs bij sommige sportevenementen ingezet worden. Ik denk hierbij aan rally. En VR is bij bvb portret in minder gunstige lichtomstandigheden zeer praktisch. De lens is zeer zeker zijn geld waard.
Ik wacht met ongeduld de eerste gepubliceerde labo-tests af, maar te zien aan de geposte voorbeelden zullen de resultaten waarschijnlijk zeer positief zijn.
Ik wacht met ongeduld de eerste gepubliceerde labo-tests af, maar te zien aan de geposte voorbeelden zullen de resultaten waarschijnlijk zeer positief zijn.
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
Deze combinatie maakt dus op digitaal een brandpunt van ongeveer 220 mm f4, hopelijk kan deze wedijveren met een 200 mm f4 micro op annaloog, de vergrotingsfactor is in ieder geval meer dan het dubbele, morgen even een opstelling doen om eens uitgebreid deze combinatie te testen.
Hoe zit het met de DOF bij deze combinatie? De 200 f4 heeft voor macro een prachtige DOF, is dit bij die 105 + TC-14II ook zo?
Hoe zit het met de DOF bij deze combinatie? De 200 f4 heeft voor macro een prachtige DOF, is dit bij die 105 + TC-14II ook zo?
Hier een voorbeeld, 105 AFS + TC14, ik heb twee foto's gemaakt diafragma wijd open = f4 , twee maal dezelfde bloem,afstand lens tot bloem ongeveer 1m,ongeveer één meter achter de plant een houten schutting, in de schaduw, het punt waar ik op heb scherpgesteld, staat een cirkeltje rond, jammer dat je hier maar 900 X 900 mag posten bert w.
Hoe komt het dat hier zo weinig reactie op komt
Vinden jullie de resultaten van deze lens niet goed ofzo
Er is nochtans genoeg over deze lens gepraat geweest of VR op deze lens wel nut heeft, dit is een test naar de optische prestaties van de lens, en dat zelfs in combinatie met een 1.4 converter
De kwaliteit van de foto met TC is toch een stuk slechter dan die zonder die geweldig scherp is.
De foto met TC geeft een floue indruk
De kwaliteit van de foto met TC is toch een stuk slechter dan die zonder die geweldig scherp is.
De foto met TC geeft een floue indruk
Mijn mening ook.Vind de scherpte met de TC erop zeker niet grandioos.Dit is zeker geen concurrentie voor de 200/4 macro.
De VR zal zeker zijn nut hebben voor closeup-fotografie,portretfotografie...maar voor echte macrofotografie zie ik er niet echt het nut van in.Neem niet weg dat het een prachtige lens is.
Comment