Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-200 VR waarom VR ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18-200 VR waarom VR ??

    Nikon D7O, wil kitlens vervangen door 18-200, maar weet niet als die VR wel nodig is??is dit echt zo belangrijk? ik wil die lens gebruiken voor algemeen familiale opnames.. dus prijsverschil met VR en zonder is wel groot, maar is het ook de moeite ? graag een beetje advies

  • #2
    Re: 18-200 VR waarom VR ??

    Normaal was vroeger bij kleinbeeld de regel, als je op 200mm uit de hand wilde fotograferen, dat je dan minimuum een sluitersnelheid moest halen van 1/200 Sec. doordat je op digitaal een factor 1,5 moet verekenen is deze 200 mm een 300mm op digitaal, en moet je dus een sluitersnelheid halen van 1/300 Sec. voor de ene persoon zal dat iets anders liggen dan voor de ander, afhangende of je al dan niet een vaste hand hebt.
    Deze regel geld voor niet VR lenzen.
    Met een VR lens beweert men dat je 3à4 stops trager kan belichten, dat wil zeggen dat je daarmee uit de hand kan fotograferen (met deze lens op 200mm) op een sluitertijd van 1/75 Sec. tot zelfs 1/30 Sec.
    Als je denkt van veel uit de hand te fotograferen met lange sluitertijden (bij weinig licht, of met klein diafragma) dan heeft het zeker zin.

    Comment


    • #3
      Re: 18-200 VR waarom VR ??

      Als het moet dienen voor familiefoto's. Dus buiten en binnen en zonder flits.
      Dan kan ik je verzekeren dat je de VR zal nodig hebben.
      Heb zelf hier ook de sigma 18-200 F3.5-6.3 en die gebruik ik nooit voor de familie foto's. Omdat je snel met trage sluitertijden gaat werken als je wat wil uitzomen.(Gebruik die alleen op reis omdat ik dan niet met zware lenzen wil sleuren )
      Ik gebruik hiervoor altijd een F2.8 lens. Omdat die optisch veel beter is dan de multi zooms. (kost ook meer natuurlijk zo een 2.8 lens)
      Als ik je een raad mag geven neem de Sigma 18-50 F2.8. En spaar dan voor een 70-200 F2.8 van Sigma of Nikon. Dat kost wel meer op korte termijn.
      Maar op lange termijn verdient deze investering zich wel terug.
      Want meestal worden die 18-200 later toch vervangen door het betere glas.
      Dus de enige lens waar je nog wat mee kan doen zonder een F2.8 te hebben is deze VR lens van nikon.Dus als je ze koopt neem dan maar de VR...anders ga voor een F2.8 lens.
      Last edited by jan van ginkel; 21 mei 2006, 15:18.
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

      Comment


      • #4
        Re: 18-200 VR waarom VR ??

        dat noemen ze " duidelijk"..
        bedankt

        Comment


        • #5
          Re: 18-200 VR waarom VR ??

          Als je het prijsverschil tussen de Nikon en de Sigma of de Tamron vergelijk, dan is er meer dan enkel VR:
          - Dus VR
          - F5.6 op 200 (de andere zijn 6.3)
          - AFS(Sigma geen HSM, Tamron geen ?)
          - 16 elementen in 12 groepen(Sigma en Tamron 15 elementen in 13 groepen)

          Ze is imo de extra kost van een kleine €200 zeker waard.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment

          Working...
          X