Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

52mm en 67mm close-up en macro voorzetlenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 52mm en 67mm close-up en macro voorzetlenzen

Heeft iemand toevallig close-up en/of macro lenzen liggen van 52mm en 67mm filtermaat, die te koop zijn?

Moet ik hierbij rekening houden met het merk van de lens (Nikon)?

Wat zijn de grote verschillen/nadelen met een macrolens?

groetjes,
    Carlo

Re: 52mm en 67mm close-up en macro voorzetlenzen

Hallo ik heb een setje van 67 mm, 1+ 2+ 4+ en 10+

Heb ze gekocht voor mijn Sony R1 (ook 67mm) maar kort erna voor verjaardag de close up lens van Sony zelf gekregen.

LIggen hier maar te liggen, indien interesse krijg ik wel een pm of mail van u

Grtz,
    Kris
    Nikon D90 + 16-85mm

Comment

.................
      Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 16:20.

Comment

Het merk is niet belangrijk, de maat van de schroefdraad is bepalend of de voorzetlens past of niet.

Canon heeft speciale macro-voorzetlenzen (250D en 500D), en die worden ook wel eens gekocht om op andere merken lenzen/camera's te gebruiken.

Het grootste verschil tussen een voorzetlens en een echte macrolens is dat je maar een heel beperkte werkafstand hebt als een voorzetlens gemonteerd is op een gewone lens. Je kan dan maar scherpstellen tussen bijvoorbeeld 15 en 20cm, eens je buiten dat bereik komt zal je onmogelijk nog kunnen scherpstellen. Met een echte macro kan je scherpstellen vanaf de kortst mogelijke scherpstelafstand tot oneindig (sommige macrolenzen hebben wel een schakelaar om de scherpstelafstand te beperken om de AF sneller te laten werken).
        Een echte macolens is meestal ook wat scherper, als je een degelijke voorzetlens gebruikt op een scherpe prime of zoomlens, dan zullen de resultaten ook wel vrij goed zijn, met een minder goede lens zul je erg softe foto's krijgen.
        Last edited by Black B@ndit; 18 mei 2006, 18:46.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Working...
        X