Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

    "Een macrolens dient om voorwerpen van zeer dichtbij te fotograferen. In welke opzichten verschilt dit van een zoom/telelens? Maw wat is het verschil tussen een macrolens en gewoon inzoomen wanneer men bv een close-up neemt van een insekt?"

    Deze vraag vond ik ergens hier op dit forum, maar niet direct een verklarend antwoord.

    Kan iemand iets meer hierover vertellen?
    Hartelijk dank.

  • #2
    Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

    Oorspronkelijk geplaatst door wiske
    "Een macrolens dient om voorwerpen van zeer dichtbij te fotograferen. In welke opzichten verschilt dit van een zoom/telelens? Maw wat is het verschil tussen een macrolens en gewoon inzoomen wanneer men bv een close-up neemt van een insekt?"

    Deze vraag vond ik ergens hier op dit forum, maar niet direct een verklarend antwoord.

    Kan iemand iets meer hierover vertellen?
    Hartelijk dank.
    Eigenlijk is een makro lens ook een telelens. Alleen is ze zodanig opgebouwd dat de dichtsbijzijnde scherpstel positie veel dichter is dan een gewone telelens.
    Hierdoor kan ze dan ook het object 1 op 1 op de sensor afbeelden.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
      Eigenlijk is een makro lens ook een telelens. Alleen is ze zodanig opgebouwd dat de dichtsbijzijnde scherpstel positie veel dichter is dan een gewone telelens.
      Hierdoor kan ze dan ook het object 1 op 1 op de sensor afbeelden.

      Hubert
      Euh, ik wil het niet ingewikkeld maken hoor, maar er bestaan ook macro lenzen die geen tele's zijn (de 50mm versies) en er bestaan er ook die geen 1:1 halen maar iets minder (bv. 0.75:1) of een pak meer...
      Een macro lens kan inderdaad een grotere afbeeldingsmaatstaf aan dan een gewone lens (al is de grens nooit officieel bepaald), en is er ook optisch optimaal. Dat is't volgens mij het enige...
      Macro en tele hebben op zich niks met elkaar te maken, maar het is wel handig als je macrolens ook tele is. Dan kan je verder weg blijven van je onderwerp en het toch groot in beeld hebben. Die compactjes met een macro-positie op de breedhoekstand zijn dus voor de meeste dingen zinloos.
      Kris

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

        Oorspronkelijk geplaatst door krisd
        Euh, ik wil het niet ingewikkeld maken hoor, maar er bestaan ook macro lenzen die geen tele's zijn (de 50mm versies) en er bestaan er ook die geen 1:1 halen maar iets minder (bv. 0.75:1) of een pak meer...
        Een macro lens kan inderdaad een grotere afbeeldingsmaatstaf aan dan een gewone lens (al is de grens nooit officieel bepaald), en is er ook optisch optimaal. Dat is't volgens mij het enige...
        Macro en tele hebben op zich niks met elkaar te maken, maar het is wel handig als je macrolens ook tele is. Dan kan je verder weg blijven van je onderwerp en het toch groot in beeld hebben. Die compactjes met een macro-positie op de breedhoekstand zijn dus voor de meeste dingen zinloos.
        Kris
        Hmm, toch een aantal opmerkingen
        * macro en tele zijn idd. onafhankelijk van elkaar
        * echte macro is een vergroting van 1:1. De meeste fabrikanten spelen daar wat mee en noemen een vergroting van 1:2 ook al macro en zetten dat op de lens, maar dit is geen echte macro!! Een voorbeeldje daarvan is de 50mm macro van Canon... Die haalt de echte macro alleen maar in combinatie met een tussenlens die evenveel kost als de basislens...
        * onderschat de macro-stand van de meeste compactjes niet. Binnen zijn beperkingen werkt dit heel goed, en voor een aantal toepassingen zelfs beter dan een DSLR. De mogelijke beperkingen zijn: de veel grotere DOF van compactjes en sommigen halen die macrostand idd alleen op de breedhoekstand... Mijn S602z had een macrostand en kon scherpstellen op 1cm van het onderwerp (tov voorkant van de lens)... Je vindt niet zo snel een vergelijkbare combinatie body-lens in een (D)SLR...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

          Mijn S602z had een macrostand en kon scherpstellen op 1cm van het onderwerp (tov voorkant van de lens)... Je vindt niet zo snel een vergelijkbare combinatie body-lens in een (D)SLR...
          Heb de S602Z ook twee jaar gebruikt. Fantastisch toestel met idd sublieme macro mogelijkheden. De combinatie van kleur, instelafstand en gebruiksgemak en de resultaten die dat toestel produceerde :
          't is natuurlijk niet echt een compactje meer
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

            Dankuwel allemaal voor de info

            Vraagje: als ik bv een vlieg op een blad wil fotograferen, en de macrolens dus niet tele 'heeft', moet ik evenzeer tot vlakbij het onderwerp gaan met de lens, vooraleer ik kan fotograferen?

            Heb al vaak mooie macro-opnamen gezien van insekten.
            Blijven die diertjes dan echt zo rustig zitten terwijl de fotograaf er vlak boven hangt met de lens?

            Kunst!

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              Heb de S602Z ook twee jaar gebruikt. Fantastisch toestel met idd sublieme macro mogelijkheden. De combinatie van kleur, instelafstand en gebruiksgemak en de resultaten die dat toestel produceerde :
              't is natuurlijk niet echt een compactje meer
              Ik heb ook de opvolger gehad(S7000) en die kan dat ook.
              Je kan met macro tussenringen met een dslr ook behoorlijk dicht komen. Het enige probleem is dat nogal rap je object in de schaduw van je toestel valt.
              Een telemacro is dan wel handiger. Je kan dan beter belichten, en je moet niet zo dicht komen.

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

                Oorspronkelijk geplaatst door wiske
                Dankuwel allemaal voor de info

                Vraagje: als ik bv een vlieg op een blad wil fotograferen, en de macrolens dus niet tele 'heeft', moet ik evenzeer tot vlakbij het onderwerp gaan met de lens, vooraleer ik kan fotograferen?

                Heb al vaak mooie macro-opnamen gezien van insekten.
                Blijven die diertjes dan echt zo rustig zitten terwijl de fotograaf er vlak boven hangt met de lens?

                Kunst!
                Eerst de vliegeltjes uittrekken, dan gaan ze niet vliegen

                Zie vorige post.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

                  Nu niet om te zeveren maar ben begonnen met een nikon coolpix 2500 destijds nog met 2.1Mp en exuseer...de macro werkt voortreffelijk voor zo'n belachelijk piepklein geïntegreerd lenske.

                  Als er iemand dit wil zien , stuur ik daar wel even een voorbeeld van.


                  Greeetzzz
                  will


                  ________________________________
                  D2X-D70-Glasbak van 18 tot 400mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

                    ik gebruik de Nikkor 105mm 2.8 micro voor macro's
                    maar gebruik em ook als lichtsterke kleine prime-telelens op concerten en voor portretten
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

                      Een macro-lens is dus goed in het dichtbij-focussen; is die dan minder goed in het veraf focussen? Of focust een macro lens overal goed, in tegenstelling tot een "gewone" lens die enkel dichtbij niet goed focust? Of ben ik nu helemaal de mist aan het ingaan?
                      Groeten, David

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

                        Wat betekent 'prime-telelens'?


                        (DirtyHarry71: uw 'Hotshots'-foto's zijn werkelijk heel mooi!)
                        Last edited by wiske; 15 mei 2006, 15:35.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

                          Oorspronkelijk geplaatst door wiske
                          Wat betekent 'prime-telelens'?
                          Een telelens met een vaste brandpuntsafstand, dus geen zoomlens.

                          105 mm kan je een kleine tele noemen.
                          Groeten, David

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

                            Oorspronkelijk geplaatst door drd
                            Een telelens met een vaste brandpuntsafstand, dus geen zoomlens.

                            105 mm kan je een kleine tele noemen.
                            Euh, heeft een telelens niet altijd een vaste brandpuntsafstand
                            Als de brandpuntsafstand variabel is dan is het zo wi zo een zoom.

                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrolens en inzoomen. Wat is het verschil?

                              Nog een vraagje dat me nu te binnen schiet:

                              Als men gebruik maakt van een macro-lens (om macro te fotograferen), moet men dan op de camera ook de instelling op Macro zetten?
                              (Zoals je dus de instellingen Portret, Landschap enz. hebt).
                              Of op Manueel?

                              Dank voor alle hulp

                              Comment

                              Working...
                              X