Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijking 18-200VR en 70-200VR - Is 200mm écht 200 mm ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vergelijking 18-200VR en 70-200VR - Is 200mm écht 200 mm ?

Beste

Gisteren heb ik wat zitten testfotootjes maken met m'n nieuw lenske, gewoon puur lukraak enkele testjes, je weet wel

Nu, wat mij opgevallen is, is dat er een zoomverschil is op 200mm tussen beide lenzen. Om te illustereren wat ik bedoel moet je maar 's kijken naar de foto's (heb er 2 gemaakt, exif data inclusief):

http://www.smoetje.uwhost.net/lenzen/

Je zult zien dat de zoom op de fles véél groter is op de 70-200 lens (en uiteraard ook scherper, die 18-200 is dus (uiteraard) géén volwaardige vervanger hé )

Maar wat ik vooral frappant vind, is de zoom die verschilt... ? (niet dat het mij stoort uiteraard, maar kben gewoon nieuwsgierig waarom dit zo is )

Iemand enige verklaringen ?
    ---------------------------------------------
    Nikon D750 + wat glasservies

Re: Vergelijking 18-200VR en 70-200VR - Is 200mm écht 200 mm ?

Oorspronkelijk geplaatst door smoetje
    Beste

Gisteren heb ik wat zitten testfotootjes maken met m'n nieuw lenske, gewoon puur lukraak enkele testjes, je weet wel

Nu, wat mij opgevallen is, is dat er een zoomverschil is op 200mm tussen beide lenzen. Om te illustereren wat ik bedoel moet je maar 's kijken naar de foto's (heb er 2 gemaakt, exif data inclusief):

http://www.smoetje.uwhost.net/lenzen/

Je zult zien dat de zoom op de fles véél groter is op de 70-200 lens (en uiteraard ook scherper, die 18-200 is dus (uiteraard) géén volwaardige vervanger hé )

Maar wat ik vooral frappant vind, is de zoom die verschilt... ? (niet dat het mij stoort uiteraard, maar kben gewoon nieuwsgierig waarom dit zo is )

Iemand enige verklaringen ?
    Neen, 200 mm is dus geen 200 mm. De brandpuntsafstand van een lens wijzigt bij het scherpstellen, en dat verschil kan redelijk groot zijn...
    Verder gebruiken producenten een zekere tolerantie in de aanduiding van de brandpuntsafstand...

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Die 200mm is gespecifieerd bij het focussen op oneindig. Bij sommige zoomlenzen met interne focussing is de brandpuntsafstand merkelijk korter bij onderwerpen op korte afstand, zoals in die testopnames bij de 18-200. Probeer eens een boom of kerk in de verte, dan zou het verschil kleiner moeten zijn. Ik heb deze info opgepikt op de DPreview forums en ben ook wel nieuwsgierig naar het verschil tussen bijvoorbeeld een 18-200 en de 70-210 die ik momenteel gebruik.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik heb deze lenzen vergeleken, en inderdaad, pas op oneindig zijn ze gelijk, maar bijvoorbeeld op een paar meter is het verschil opmerkelijk.
        Niet paniekeren dus, de 18-200 is wel degelijk 200mm, op oneindig.

Comment

Een aantal jaren geleden heeft het Franse tijdschrift "Chasseur d'Images" een vergelijkbare brandpuntstest gedaan met de meest gangbare standaardzooms.
          Alle courante merken waren vertegenwoordigd (Canon, Nikon, Pentax, Minolta, Leica, Sigma, Tamron).
          Wat bleek: geen enkele zoom haalde de opgegeven brandpuntswaarden zoals vermeld door de fabrikant. De verschillen waren in de orde van grootte tussen de 3 à 15%. Hoe langer het zoombereik, hoe groter de verschillen zo bleek.
          Een 28-200 haalde zo bvb 32-180mm. De lenzen van Leica bleken uiteindelijk nog het best te scoren.
          Vooral in de breedhoeken bleken de opgegeven waarden fictie.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
          X