Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 tele

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 tele

    ik ben momenteel aan het uitkijken om de mijn 70-300 kitlens van mijn Nikon D70 te vervangen door een kwalitatief betere lens.

    De tele zou vooral buiten gebruikt worden. Ik had al aan de Sigma APO gedacht, maar weet niet als deze lichtsterk genoeg is voor bijvoorbeeld in het bos te fotograferen.

    Scherpe beelden zijn ook vrij belangrijk.

    Heeft iemand enige suggesties, ideeen of ervaring?

    Alvast bedankt bij voorbaat

  • #2
    Re: D70 tele

    Nikkor 80-400 vr ..... Niet echt lichtsterk 4.5-5.6. Maar de vr maakt veel goed.
    Alles wat lichtsterker gaat worden dan 4.5-5.6 op tele gebied (en ik spreek dan over meer dan 200 mm). Wordt vrijwel onbetaal baar. Anders is er nog de nikkor 300mm f4. Maar dit is dan een prime, en je zit ook nog maar met 300mm....


    Maar beide lenzen zijn scherp. Er is ook nog de sigma 50-500, maar deze weegt in eerste instantie veel, om een ganse middag mee buiten rond te lopen. En is alleen maar bruikbaar bij echt genoeg licht (zomer, in winter praktisch niet bruikbaar ) (sluitersnelheden op +1/500 bij 500mm) of je hebt onscherpe beelden.
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Re: D70 tele

      hallo

      bedankt voor je reactie. een ander vraagje. kan dit probleem van niet lichtsterke lenzen opgelost worden door de ISO te verhogen? naar 400 bijvoorbeeld.

      als beginner begrijp ik nog niet goed hoe de ISO waarde een invloed heeft op diafragma en sluitertijd.

      Comment


      • #4
        Re: D70 tele

        Het is in feite een heilige drievuldigheid.

        Voorbeeld: lichtmeting bij ISO 400: 1/250 bij f11 = LW (of EV)

        We gaan er van uit dat je steeds dezelfde lichtwaarde LW moet bekomen.
        als je dan 1 van de drie waarden wijzigt, moet je een andere in de andere richting wijzigen om dezelfde LW te behouden.

        bv bij ISO 400 sluitertijd halveren: 1/125 --> f16 nodig voor zelfde LW
        bij ISO 400 één stop meer openen: f8 --> 1/500 nodig voor zelfde LW

        Als je bv naar ISO 200 gaat verminder je de lichtgevoeligheid van je sensor met 1 eenheid, dus één van de twee variaben moet meer licht geven, dus ofwel zet je een stop meer open bij dezelfde oorspronkelijke sluitertijd, dus f8 bij 1/250 ofwel halveer je de sluitertijd bij het oorspronkelijke diafragma f11.

        Omgekeerd als ja naar ISO 800 gaat verdubbel je de lichtgevoeligheid van de "film" en zal je één van de 2 andere variabelen moeten knijpen.

        Comment


        • #5
          Re: D70 tele

          De D70 is jammer genoeg gekend voor slechte ruiscontrole.
          Als je de ISO verhoogt, gaat eigenlijk het signaal elektronisch worden versterkt. Maar ook de ruis : ( .
          Je kan eigenlijk - naar mijn mening - maximum tot ISO 500 gaan. Vanaf dan is de ruis niet meer te harden (tenzij je voor het effect wilt gaan).

          Ik heb de sigma : heel content van. Scherpe beelden ook op 300mm. De vorige versie van deze lens was soft op 300 mm.
          Voor macro is zo ook heel goed als je kijkt nr de prijs.

          Ik heb de lens wel nog niet gebruikt in lichtarme omstandigheden. Ze is gewoon standaard lichtgevoelig. De AF is ook niet turbo. Dus wel heel snelle lens.
          Maar een goede tele en macro voor een beperkt budget.

          Comment


          • #6
            Re: D70 tele

            Oorspronkelijk geplaatst door koen1980
            Scherpe beelden zijn ook vrij belangrijk.
            En onscherpe beelden zijn die belangrijk???????????????????
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: D70 tele

              ja de D70 maakt ruis

              en ja die beelden blijven bruikbaar.

              met wat goede wil kan je zelf iso 1600 beelden gebruiken. het voornaamste is dat je dan juist belicht. daarna begint de nabewerking.
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: D70 tele

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                En onscherpe beelden zijn die belangrijk???????????????????
                ik weet niet goed hoe ik deze post moet interpreteren of er enige nutige info uithalen........

                Wat ik bedoelde is dat de lens scherpe beelden zou moeten geven over de hele lijn.

                Comment


                • #9
                  Re: D70 tele

                  Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                  De D70 is jammer genoeg gekend voor slechte ruiscontrole.
                  Als je de ISO verhoogt, gaat eigenlijk het signaal elektronisch worden versterkt. Maar ook de ruis : ( .
                  Je kan eigenlijk - naar mijn mening - maximum tot ISO 500 gaan. Vanaf dan is de ruis niet meer te harden (tenzij je voor het effect wilt gaan).

                  Ik heb de sigma : heel content van. Scherpe beelden ook op 300mm. De vorige versie van deze lens was soft op 300 mm.
                  Voor macro is zo ook heel goed als je kijkt nr de prijs.

                  Ik heb de lens wel nog niet gebruikt in lichtarme omstandigheden. Ze is gewoon standaard lichtgevoelig. De AF is ook niet turbo. Dus wel heel snelle lens.
                  Maar een goede tele en macro voor een beperkt budget.
                  Ik ben van plan om in de toekomst naar een 2de body uit te kijken. Ik had al een Fuji S3 PRO in gedachte. Ik heb al gelezen dat deze veel beter overweg kan met hogere ISO. Ik vermoed dan ook dat de 80-400 van nikon op de S3 van fuji beter zal presteren dan op mijn D70.

                  is dit een correcte veronderstelling?

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70 tele

                    Lees misschien ook eens dit draadje : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=95223

                    Ikzelf heb alvast gekozen voor de Nikon AFS 300 mm F4. Een dijk van een lens, en haarscherp. Bijkomend voordeel : scherpstellen tot ongeveer anderhalve meter, dus ook zeer geschikt voor vlinders e.d.
                    Akkoord het is een prime, dus vast brandpunt, maar ik heb de lagere mm alvast nog bijna niet gemist. Integendeel, onbewust zit je altijd te trekken voor meer mm...
                    Dat slagje meer krijg je tot algehele voldoening met de Nikon TC 1,4x. De lens blijft vlijmscherp en het scherpstellen vertraagt in goede lichtomstandigheden bijna niet...

                    Deze is met de 300 én de TC 1,4...


                    Deze is ongeveer de helft gecropt !!!

                    Als zoom én kwaliteit (scherpte én lichtsterk) samen moeten gaan dan kies ik voor de Sigma 120-300 of de Nikon 200-400 mm. Maar dan spreken we al over "deftige" bedragen...

                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70 tele

                      ik ben écht blij met men 80-400VR

                      zoom
                      mooi bereik
                      vr
                      geen 2.8, maar ook niet té donker
                      scherp tot 300-340mm, daarna wordt die wat softer.


                      al bij al een zeer leuke wandellens
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: D70 tele

                        Oorspronkelijk geplaatst door koen1980
                        Ik ben van plan om in de toekomst naar een 2de body uit te kijken. Ik had al een Fuji S3 PRO in gedachte. Ik heb al gelezen dat deze veel beter overweg kan met hogere ISO. Ik vermoed dan ook dat de 80-400 van nikon op de S3 van fuji beter zal presteren dan op mijn D70.

                        is dit een correcte veronderstelling?
                        Als ik een nieuwe body zou kopen zou het van de huidige wellicht de S3 pro zijn.
                        Deze kan inderdaad serieus wat iso aan en heeft een veel beter dynamisch bereik. Voor mooie statische plaatjes is die dan ook heel goed zoals studio werk/portret, landschappen en situaties met weinig licht.
                        Voor actie is die absoluut af te raden want hij heeft zijn tijd nodig om de foto te verwerken (oa omdat die een dubbele 'array' op zijn sensor heeft).
                        Dus meerdere foto's in een snelle sequentie gaan trekken kan je vergeten.
                        Maar ik denk niet dat je dit beoogt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D70 tele

                          Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga er nog wat over nadenken aangeizen dit toch een vrij grote investering zal worden.

                          Groeten,
                          Koen

                          Comment


                          • #14
                            Re: D70 tele

                            70-300 vervangen door een kwalitatief betere lens?
                            M.i. komen er maar twee serieus in aanmerking: de 80-200/2.8 AFD en de 70-200/2.8 AFS VR. Gezien de vrij hoge investering voor de laatste (1700 €) is de eerstgenoemde (900€) zeker en vast een zeer valabel kandidaat. Er is mogelijkheid om de lens te verlengen met een converter van Kenko of Sigma met gering verlies aan kwaliteit.

                            Ik heb met mijn D70 en 80-200/2.8 AFD steeds schitterende resultaten bekomen. Het verwondert mij enigszins dat deze lens niet vernoemd werd.

                            Indien je nog langer wil dan is de voornoemde 300/4 AFS een onvoorstelbaar scherpe lens. Zelfs in combinatie met de Nikon TC14E is er geen verlies merkbaar.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D70 tele

                              er is ook de Sigma 100-300 F4

                              ben er content van
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X