Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF-s t.o.v. L Lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EF-s t.o.v. L Lenzen

Ik heb reeds veel doorgelezen op dit forum inz. de lenzen van Canon, en kom tot de volgende conclusie.
    De EF-s lenzen zijn niet te gebruiken op Full Frame (b.v. de 5D) Dit in tegenstelling tot de L lenzen.

Is mijn conclusie de juiste en hoe zit het dan met de Sigma 150 mm APO Macro F2.8 EX DG HSM. is deze straks wel Full Frame te gebruiken?

Grt.
    Roevca

Re: EF-s t.o.v. L Lenzen

Elke EF lens is te gebruiken FF, elke L lens ook. De niet L, wel EF gaan ook. Al de L lenzen gaan ook, want er zijn tot nu toe geen L EF-s lenzen. Een 150mm macro heeft een EF vatting dus is ook compatibel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
      Elke EF lens is te gebruiken FF, elke L lens ook. De niet L, wel EF gaan ook. Al de L lenzen gaan ook, want er zijn tot nu toe geen L EF-s lenzen. Een 150mm macro heeft een EF vatting dus is ook compatibel.

Maarten_T
      Dank zover, maar kijk eens hiernaar met name naar wat GeertB schrijft.

Roevca

http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=17-55+canon

Comment

...er zijn tot nu toe geen L EF-s lenzen.
        Dit is wel juist ja
        Maar Roevca had het enkel over EF-S lenzen en die bestaan wel.

Roevca je redenering is juist.
        Je kan EF-s lenzen idd niet op een FF gebruiken.
        Dit komt doordat de lens van dit type verder in de camera ingaat. Hierdoor zou een FF toestel met de spiegel (die dus groter is) tegen de lens klappen met en daarna en als gevolg.
        Met een crop camera (niet FF dus) heb je dit niet omdat de spiegel dus wat kleiner is.
        Wat de Sigma betreft heb ik geen idee. dat zal je aan iemand moeten vragen dir daar mee werkt

Grtz,
        Wilfried
        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roevca
          Is mijn conclusie de juiste en hoe zit het dan met de Sigma 150 mm APO Macro F2.8 EX DG HSM. is deze straks wel Full Frame te gebruiken?

Grt.
          Roevca
          DG lenzen van Sigma kunnen op een analoge en ff-camera gebruikt worden.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door webwil
            Dit is wel juist ja
            Maar Roevca had het enkel over EF-S lenzen en die bestaan wel.
            De EF-s lenzen zijn niet te gebruiken op Full Frame (b.v. de 5D) Dit in tegenstelling tot de L lenzen.
            Ik zeg het ook maar, niet dat als er ooit een L EF-s is dat er discussie is

Comment

Maarten_T
              Dank zover, maar kijk eens hiernaar met name naar wat GeertB schrijft.

Roevca

http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=17-55+canon
              Ja hij zegt dat hij geen EFs koopt, omdat hij in de toekomst misschien een FF gaat kopen en dan gaan de EFs-en niet passen hé.

Comment

Ja hij zegt dat hij geen EFs koopt, omdat hij in de toekomst misschien een FF gaat kopen en dan gaan de EFs-en niet passen hé.
                Of simpel gezegd dat EF-S een slechte investering is ...
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                  en dat heeft dus niks niemendal met L te maken

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

De lenzen van sigma/tokina/... passen op FF en niet-FF, maar als je een dc lens hebt op een FF, dan heb je vignettering hé...

En de EF-S lenzen passen op FF als je ring weghaald... hehahaa... maar dan heb je ook vignettering hé...
                    -=- Light is the key...

Comment

Straffer nog, ik ga nu wel offtopic.... maar een investering? Ja ik verdien geld met fotografie, dus ja mijn fotomateriaal is een investering in de zin dat ik geld verdien met fotograferen. Maar het kopen van lenzen vind ik toch geen investering hoor Dat je er in investeert klopt, maar het brengt niks op. Het kan wel iets opbrengen, maar in dat geval maak het niet uit welke lens er gebruikt wordt.

Comment

[QUOTE=de.lesse.be]De lenzen van sigma/tokina/... passen op FF en niet-FF, maar als je een dc lens hebt op een FF, dan heb je vignettering hé...
                        QUOTE]
                        DC is natuurlijk alleen voor Sigma, Tokina heeft weer een andere benaming hiervoor.

Als ik de Sigma 10-20 op min F90 plaats heb ik geen last van vignetering! Het is bijna een cirkelvormig beeld en dat is geen vignetering meer te noemen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oke, bedankt allemaal voor jullie bijdrage. Het is me allemaal duidelijk.

Grt.
                          Roevca

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door webwil
                            Je kan EF-s lenzen idd niet op een FF gebruiken.
                            Dit komt doordat de lens van dit type verder in de camera ingaat. Hierdoor zou een FF toestel met de spiegel (die dus groter is) tegen de lens klappen met en daarna en als gevolg.
                            Met een crop camera (niet FF dus) heb je dit niet omdat de spiegel dus wat kleiner is.
                            Dit laatste is niet volledig juist. Ook op een 10D (1.6x crop) als op de 1D, 1D MKII en 1D MKII N (allemaal 1,3x crop) zijn de EFs lenzen niet te gebruiken wegens dat spiegel probleem. Dit naast de FF 1Ds en 1Ds MKII en 5D, natuurlijk.

Ik denk dat het dus juister te stellen is dat EFs lenzen enkel bruikbaar zijn op een 300D, 350D, 20D en 30D. Vermist geen enkele EFs lens tot nu toe het L label draagt en dus alle L lenzen EF lenzen zijn, zijn bijgevolg alle L lenzen bruikbaar op alle cameras van het huidige Canon gamma.
                            DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                              Lenzen zijn geen investering, het is een uitgave
                              Als je wilt investeren, koop je beter aandelen of vastgoed

sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                              X