Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon <-> Nikkor ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon <-> Nikkor ?

    Ik ben een absolute beginner dus waarschijnlijk een heel domme vraag , maar is er een verschil tussen Nikon en Nikkor lenzen ? Zijn Nikkor lenzen van Nikon of zijn het twee totaal verschillende merken ?
    Je kan toch ook Nikon lenzen hebben hé, niet ???

  • #2
    Re: Nikon &lt;-&gt; Nikkor ?

    Nikon lenzen noemen ze gewoon Nikkor. Ze noemen macro lenzen daar trouwens ook "micro" .
    Kris

    Comment


    • #3
      Re: Nikon &lt;-&gt; Nikkor ?

      Oorspronkelijk geplaatst door krisd
      Ze noemen macro lenzen daar trouwens ook "micro" .
      Kris
      Bij Canon doen ze het nog veel gekker - daar noemen ze jampotbodems 'objectieven' (en dat terwijl ze zo goed waren begonnen)

      Zonder gekheid - Nikkor is een merknaam van Nikon. De objectieven voor de Nikon-camera's zijn dus Nikkor-objectieven als ze door Nikkon zijn gemaakt. Nikon heet (heette?) voluit Nippon Kogaku K.K. Dat werd afgekort tot Nikko en in 1935 (of daaromtrend) werd daar een R achtergeplakt waardoor het merk Nikkor ontstond.

      In 1935 werd de Hanza Canon uitgebracht, een namaak-Leica. Deze camera was uitgerust met een Nikkor-objectief. Canon bleef Nikkor objectieven gebruiken tot 1948. In dat jaar werd de eerste Nikon-camera op de markt gebracht.

      Euhhh... dat allemaal uit mijn hoofd dus je moet de feiten nog even goed controleren voordat je me citeert...

      Groeten, Miriam

      Comment


      • #4
        Re: Nikon &lt;-&gt; Nikkor ?

        Allez Miriam, interessant (en ik zal u niet citeren hoor) . Zo'n jampotbodemlens lijkt me wel ideaal voor creatieve effecten, hopelijk komt Nikon ook met zoiets (liefst G-AFS -VRII-ED) anders schakel ik over .
        Kris

        Comment


        • #5
          Re: Nikon &lt;-&gt; Nikkor ?

          Interessante sites voor dit soort vragen zijn denk ik (misschien vaker langsgekomen maar post ze toch maar ):

          Nikon & Dual Xeon

          Comment

          Working...
          X