Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's met Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Onscherpe foto's met Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G

Ik ben vaak ontgoocheld over de foto's die ik met deze lens (Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G) neem.

Hebben jullie tips voor het foto's nemen met die lens?

Ik heb al begrepen dat ik best een statief gebruik. Maar is het nuttig te trachten foto's te nemen met een snellere sluitertijd?

Kan dat helpen om de foto's scherper te krijgen?

Thanks

Re: Onscherpe foto's met Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G

Oorspronkelijk geplaatst door emmanuel
    Ik ben vaak ontgoocheld over de foto's die ik met deze lens (Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G) neem.

Hebben jullie tips voor het foto's nemen met die lens?

Ik heb al begrepen dat ik best een statief gebruik. Maar is het nuttig te trachten foto's te nemen met een snellere sluitertijd?

Kan dat helpen om de foto's scherper te krijgen?

Thanks
    Anders moet je eens een vb posten.
    Nieuwe website

Comment

laat eens zo,n onscherpe opname zien, met de exif er bij, help misschien wat makkelijker.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het diafragma instellen op f8 helpt enorm. Uiteraard heb je dan bijna altijd een statief nodig. Je foto's zullen een stuk scherper zijn. Op 300mm is de lens sowieso niet echt scherp te noemen.
        D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Vuistregeltje (geen verplichting) : brandpunt 300 mm + sluitersnelheid 1/300 of hoger. Een statief is zeker nuttig voor bepaalde opnamen, maar eerlijk : beneden de 300 mm moet je toch uit de hand kunnen schieten ? Je lens is natuurlijk niet de meest lichtsterke, op F8 ga je mss wel scherpere beelden hebben, maar je dieptescherpte gaat ook groter zijn. Het ware interessant een voorbeeld te posten van wat je onscherp noemt, liefst met de exif erbij, kunnen we trachten op te maken of we hier spreken van bewegingsonscherpte of je gewoon aan de grens van de mogelijkheden van je lens zit.
          fotosite

Comment

Een voorbeeldje van een foto waarover je ontgoocheld bent kan hier wel helpen. Ik denk in elk geval dat je toch redelijke foto's kan maken met die lens, zelfs uit de hand. Maar je moet natuurlijk rekening houden met de limieten van je lens. De tips die hier reeds gegeven zijn, kunnen zeker helpen, op 300mm is de lens wat soft, hou het ergens bij 250mm, diafragma wat dicht knijpen F/8 en sluitersnelheid 1/300 of hoger. Ik heb die lens ook, en volgende foto is genomen uit de losse hand, de eerste is geresized, de tweede is een 100% crop van de originele (genomen met een Nikon D50)
            Focal length: 105mm
            F number: F/8
            Exposure time: 1/640

Comment

Dit is een voorbeeld. Het werd genomen met focus 4.2, sluitertijd 1/250, 95 mm en ISO 200.

In ieder geval reeds bedankt voor jullie tips. Ik kon niet vroeger reageren wegens te druk.

Ik heb echter wel een bijkomende vraag: wat moet je doen wanneer het weer vrij bewolkt is zoals op de foto hierboven? Dan wordt het immers moeilijk om al jullie regels toe te passen, niet? Je kan bij bewolkt weer waarschijnlijk moeilijk f 8.0 met 1/300 sluitertijd uit de camera halen?

Bedankt!

Comment

boven 5.6 moet het toch geen problemen opleveren hoor en als het onderwerp niet al tè snel beweegt, kan je vanaf 125 goed de boel vastleggen.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

dat voorbeeld, links lijkt mij alles soft... raar...

eens goede testen doen?
                  -=- Light is the key...

Comment

Als je exact in het midden scherp gesteld hebt is er iets mis met lens of toestel. Gebruik je wel het juiste autofocuspunt? Ik heb de indruk dat je een autofocuspunt rechts actief hebt...

Comment

Working...
                    X