Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 70-200 f2.8 AFS-VR met voorzetlens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 70-200 f2.8 AFS-VR met voorzetlens?

Heeft iemand hier ervaring met een Nikkor 70-200 AFS-VR in combinatie met een voorzetlens, om deze als macro te gebruiken?
    Ik heb ergens op internet voorbeeldfoto's gezien, van zo een combinatie, maar dan op een 70-200 van Canon, en dat zag er toch wel heel goed uit, maar er stond wel niet bij met welke voorzetlens er gewerkt was.
    Het hoeft wel geen factor 1/1 te zijn, als ik iets van ongeveer een 70mm, beeldvullend kan fotograferen zou dat voor mij reeds voldoende zijn, het is de bedoeling om een fikse vergroting te hebben op een redelijke werkafstand.
    Wie heeft hier reeds ervaring mee ? wat zijn de voor en nadelen ? en kan men de zoom funktie en de AF gebruiken met zo een samenstelling?

Re: Nikkor 70-200 f2.8 AFS-VR met voorzetlens?

Moet lukken, volgens mij. Als je een TC hebt, kan je ook die nog gebruiken voor wat extra vergroting. Belangrijke factor is de kortste scherpstelafstand. Bij de meeste 70-200 lenzen zit die in de buurt van 1,5m en dat is bepalend voor de vergroting die je kan halen (met of zonder hulpmiddelen).

Nadelen? Met een voorzetlens heb je, net als met tussenringen, een beperkt gebied waarbinnen je kan scherpstellen. Je kan dus niet gauw even een close-upje maken want je moet eerst het hulpstuk monteren. Of omgekeerd, als je vlindertjes fotografeert en er gebeurt net iets interessants verder weg, dan zal je het moment waarschijnlijk missen omdat het hulpstuk er eerst af moet.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Re: Nikkor 70-200 f2.8 AFS-VR met voorzetlens?

Wel, 'k heb enige tijd deze kombinatie in mijn bezit gehad.
      Hier een voorbeeld:

zoals je kan zien, kan je inderdaad mooie macro opnamen me nemen. Deze bovenstaande foto is met een Nikon D70 met daarop gemonteerd: 70-200F2.8/VR + Kenko 1,4 converter + 500D Canon(77mm) voorzetlens.
      Op zich een leuke kombinatie, alleen een beetje groot/zwaar en omslachtig om telkens een stukje glas voor de lens te moeten draaien. Had het voorzetstuk gekocht om eens te proeven van macro opnamen, wel dit smaakt naar meer. Daarom wil binnenkort overgaan tot de aanschaf van een 'volwaardige' macrolens. In dit geval was mijn werkafstand zo'n 35cm als ik me nog goed kan herinneren...
      Zoom kan gewoon worden gebruikt, alleen de AF, die zet je best in manual mode. Het kan maar werkt absoluut niet praktisch.
      En een statief is toch aan te raden bij het gebruik van de voorzetlens, doordat dit stukje glas jouw werkafstand beperkt tot enkele cm waarin je kan scherpstellen.

Dus concreet:
      Voordelen :
      - 'Snel' een lens omtoveren tot eentje met macro mogelijkheden
      - Te gebruiken op verschillende lenzen met dezelfde diameter
      - Diafragma helpt niet veel in DOF
      - zoomfunctie blijft werken

Nadelen:
      - Het is een stukje glas dat niet licht is en toch voorzichtig moet worden behandeld tijdens het aanbrengen/afnemen, om niet te veel stof vervuiling te krijgen
      - Diafragma knijpen helpt niet veel in DOF (volgens mijn mening)
      - Vaste werkafstand bij het scherpstellen
      Last edited by Ludo; 8 april 2006, 20:36.
      Groeten,
      Ludo

Comment

Working...
      X