Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb vandaag in de tuin de kans gehad om een paar plaatjes te schieten met een 300 mm f/2.8 IS. De foto's zijn enkel gecropt, wat denken jullie er van?
De foto's zijn enkel gecropt, wat denken jullie er van?
Vooreerst, proficiat met je nieuwe aanwinst !
Maar wat bedoel je met "... zijn enkel wat gecropt". Zijn dit 100% crops ???
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
100% niet, maar er zal niet veel verschil op zitten
Een crop is als je enkel een uitsnede uit een foto doet zonder aanpassing aan de afmetingen, dus volgens mij bestaat er niet zoiets als een 85% crop ??
Die merel is nu niet direct het meest dankbare onderwerp om een nieuwe lens op te proberen. De roodborst is goed scherp maar ik vind je DOF daar niet zo geslaagd met die F6.3. Ik zou de scherpte eens testen op een wijder diafragma zodat je kunt uitzoeken waar je ergens een mooie DOF krijgt met een aanvaardbare scherpte. Zo'n prime moet met één stopje toe toch al retescherp zijn ?
Die merel is nu niet direct het meest dankbare onderwerp om een nieuwe lens op te proberen. De roodborst is goed scherp maar ik vind je DOF daar niet zo geslaagd met die F6.3. Ik zou de scherpte eens testen op een wijder diafragma zodat je kunt uitzoeken waar je ergens een mooie DOF krijgt met een aanvaardbare scherpte. Zo'n prime moet met één stopje toe toch al retescherp zijn ?
Volgens de exif zit er een 1,4x extender tussen (300 x 1,4 = 420mm), en dan zal je al wat scherpte verliezen. f6,3 is in dat geval net iets meer dan 1 stopje want het wordt met de extender een f4-lens (f5,6 zou dus 1 stop dichtgedraaid zijn).
En als de getoonde foto's dan nog crops zijn, verlies je nog wat meer detail.
Een crop is als je enkel een uitsnede uit een foto doet zonder aanpassing aan de afmetingen, dus volgens mij bestaat er niet zoiets als een 85% crop ??
Croppen = uitsnijden, je kan toch ook een klein stukje eraf snijden, daarom is het nog geen uitsnijding op 100% ware groote he?
[/COLOR]
Volgens de exif zit er een 1,4x extender tussen (300 x 1,4 = 420mm), en dan zal je al wat scherpte verliezen. f6,3 is in dat geval net iets meer dan 1 stopje want het wordt met de extender een f4-lens (f5,6 zou dus 1 stop dichtgedraaid zijn).
En als de getoonde foto's dan nog crops zijn, verlies je nog wat meer detail.
Geen erg gehad in de exif. Ik ging er vanuit dat deze gewoon op 300mm genomen waren vermits TS spreekt van een lenstest.
[MOD] Het gaat hier eerder over het objectief dan over de foto's, vandaar verplaatsing naar Objectieven. In Fotodiscussie mag er enkel meer dan één foto indien deze hetzelfde onderwerp weergeeft. Lees de sticky's aub. Willy
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Model : Canon EOS-1D Mark II N
DateTime : 2006:04:06 15:47:51
ExposureTime : 1/800Sec
FNumber : F7,1
ISOSpeedRatings : 400
Flash : Not fired(Compulsory)
FocalLength : 420,00(mm)
ExposureMode : Auto
WhiteBalance : Auto
SceneCaptureType : Standard
Quality : Super-Fine
Focal length of lens : 300(mm)
Color Tone : Normal
White Balance : Auto
Fn6.Shutter speed in Av mode : Auto
misschien is deze topic wat leesvoer voor de "crop"-definitions
mm
Iedereen maakt van de definitie wat hij wilt. Als ik in photoshop een stuk uit een foto crop, maar niet 100% dan crop of snij ik toch nog steeds hé. Als ik nu inzoom tot 200% en dan een stuk uitsnij moet ik dan een ander woord gaan zoeken misschien?
Comment