Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke Lens(zen) voor portretfotografie.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke Lens(zen) voor portretfotografie.

Vooreerst: mijn toestel is canon 350 D.
    Momenteel maakte ik mijn fotosessies met Lenzen als
    Canon vaste 50 mm 1.8 F .
    Canon Tele 75-300 mm III 4-5.6
    Qua mm's zit ik hier met een hyaat.
    Moet ik ook lager gaan dan 50 ? Zelfs gezien kleinere sensor ?

Kitlens heb ik ook maar die gebruikte ik daarvoor alsnog niet.

Scherpte is heel belangrijk.

Ik wil zowel binnenkamers (foto's op een slaapkamer bv.) als op buitenlocatie (park/fabrieken) en later ook in studio kunnen werken.

Waarmee werken jullie en zouden jullie optimaal willen kunnen werken ?
    estamos llegando
    http://users.telenet.be/studiocamosci

Re: welke Lens(zen) voor portretfotografie.

Hi,

ik gebruik persoonlijk een EF 24-105 f/4 L IS USM, en is daarvoor de ideale lens !

Vlijmscherp (is een L lens), heeft IS, en perfekt bereik (24>105mm), f/4 over het hele bereik.
    Ik gebruik deze persoonlijk op een 20D, en zou niet weten welke lens versatieler is dan de deze ! (ik heb de 24-70 f/2.8 L USM ook gehad, maar IS is voor mij onmisbaar als je niet altijd met een statief wil rondlopen !)
    Wat je ook kan doen is de EF-S 17-85 IS USM, stuk goedkoper, maar scheelt wel wat qua scherpte en heeft wat meer last van CA, plus ik mis daar die 105mm wel !

success,

Christophe
    Canon 40D + Lots of Glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mesch
      Hi,

ik gebruik persoonlijk een EF 24-105 f/4 L IS USM, en is daarvoor de ideale lens !

Vlijmscherp (is een L lens), heeft IS, en perfekt bereik (24>105mm), f/4 over het hele bereik.
      Ik gebruik deze persoonlijk op een 20D, en zou niet weten welke lens versatieler is dan de deze ! (ik heb de 24-70 f/2.8 L USM ook gehad, maar IS is voor mij onmisbaar als je niet altijd met een statief wil rondlopen !)
      Wat je ook kan doen is de EF-S 17-85 IS USM, stuk goedkoper, maar scheelt wel wat qua scherpte en heeft wat meer last van CA, plus ik mis daar die 105mm wel !

success,

Christophe
      Wel de lens die je aanhaalt, bijt ook in mijn been. Het enige waar ik misschien bang van ben, misschien onterecht...:
      is F4 voldoende ? Ik bedoel: ik was gisterennamiddag in de slaapkamer wat 'licht' aan het meten met mijn 350 D met daarop mijn vaste 50 mm 1.8 en op iso 100 moest ik toch diafragma wijd openzetten om uit de hand te kunnen schieten (1/60 seconde). Flitsen zie ik niet zitten. Gewoon met daglicht...
      Of vergis ik me in mijn denken ? Of wordt dat met de Is allemaal goedgemaakt ?
      estamos llegando
      http://users.telenet.be/studiocamosci

Comment

even een vraagje, vroeger; misschien nu nog?? sprak men over een portret/lens, wat voor lens werd daar mee bedoeld??.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iodario
          is F4 voldoende ?
          Dat hangt er van af... in die slaapkamer van je zal het niet voldoen, maar realiseer je wel dat je met je diafragma vooraleerst je scherptediepte bepaalt en daarna pas de lichtsterkte. Voor een bepaalde hoeveelheid licht is natuurlijk ook nog eenvoudig de sluitertijd en/of de lichtgevoeligheid in te stellen, nietwaar? Kortom, de vraag moet eerder zijn: levert f/4 voldoende korte scherptediepte? En dan zeg ik: vaak wel.

Ik ben overigens van mening dat er door veel mensen veel te panisch wordt gedaan over flitsen. Flitsen is een techniek die je heel veel kan helpen, als je 'm goed onder de knie hebt. Nee, dat interne dingetje zal je niet veel van nut zijn maar ik zou eerder voor een f/4 objectief in combinatie met een goede flitser kiezen dan een f/1.2 o.i.d. zonder flitser.

@bouk: met de term "portretlens" wordt meestal een objectief bedoeld dat niet te veel perspectievische vertekening levert bij een redelijke afstand tussen fotograaf en model (redelijk als in: niet te weinig, maar ook niet te ver). Voor een 35mm filmoppervlak zit je dan aan objectieven tussen de 80 en 120mm ongeveer. Voor een C-sensor (10D, 20D, 30D etc.) zal je ergens tussen de 50 en 80mm zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mesch
            Hi,

success,

Christophe
            Wel met dat probleem zit ik ook met de EF24-70 f/2.8 L USM bij lage sluitersnelheden.
            En mijn EF 28-135 IS is dan weer minder van kwaliteit als de EF24-70 f/2.8 L USM .
            Dus dacht ik ook aan de EF 24-105 f/4 L IS USM,maar waren er daar verleden jaar geen problemen mee met die lens?
            En is ze even scherp zijn als de EF24-70 f/2.8 L USM.
            Want ik zal de ene moeten verkopen voor de andere te kunnen kopen.
            Last edited by Cois; 3 april 2006, 11:45.
            mvg FrançoisVM
            Canon 7D

Comment

met de 24-105 L waren er inderdaad problemen vorig jaar.

heb ze vrijdag avond gaan halen bij corné en heb ze dit weekend een beetje zitten uittesten ( te weinig feitelijk)

een hele verademing tov mijn kitlens ;-)

ik ga normaal gezien paasweekend een shoot met model mee doen, en laat de resultaten hier wel zien (als ze meevallen...)
              *** Canon 350d ***

Comment

Ik werk zelf graag met een oude klassieke portretlens, de Jupiter J9. Ergonomisch niet optimaal maar een heerlijk gevoel in de foto's, vooral door het vrijwel perfect ronde diafragma.

Comment

Ik zou toch eerder aanraden om als portretlens te kiezen voor een 50mm 1.8 of 1.4 USM.

F4 levert volgens mij te weinig bokeh op voor mooie portretten (als dat is wat je zoekt), of je moet al naar 200mm gaan ofzo, wat me met mijn 70-300 van 150 euro ook wel lukte, maar 't is toch niet hetzelfde.

Je zou zo'n 1.4 eens moeten kunnen uittesten.

Dave
                  pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iodario
                    Canon vaste 50 mm 1.8 F .
                    Dit is toch een uitermate geschikte portretlens.

1.6X50= 80mm en vroeger was de 85mm de portretlens altijd, dus als deze lens scherp is, waarom een andere?

Ik gebruik nog altijd mijn Nikkor 85/1.8 hiervoor, ik zoek een 50mm, maar nog niet kunnen vinden.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                      1.6X50= 80mm en vroeger was de 85mm de portretlens altijd, dus als deze lens scherp is, waarom een andere?
                      Voor een portret wil je soms een ander type scherpte. Als je met een krappe scherptediepte wilt werken is het ook handig dat het diafragma mooi rond is, dan wordt het onscherpe gedeelte mooier weergegeven.

Comment

Working...
                      X