Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf van een macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf van een macro lens

Hoi,

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een macro lens ?
    Ik heb een Nikon D50 met AFg 28-100 en AFg 70-300 maar vind dat voor close-ups geen van beide echt geschikt zijn. De pogingen die ik heb ondernomen zijn wel zeer scherp , maar ik moet zo'n grote afstand nemen van het object. Dus echt heel kleine voorwerpen zijn moeilijk in close-up te nemen.

ps: liefst wel prijslijke oplossingen ( ben maar een amateurtje hé )

Grtz Tigo
    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Re: Aanschaf van een macro lens

Eerste waar ik aan denk is: Waar wil je hem voor gebruiken?

Voor planten en dergelijke statische kan je prima werken met een Sigma 105 bijvoorbeeld. Wil je de insecten op de plaat vast leggen dan zou ik gaan voor een Sigma 150 of een Sigma 180.

De laatste twee hebben een grotere werk afstand en dus schrikt het de beestjes minder af als je komt kijken. Vandaar de vraag, wat wil je er mee doen?

De 105 kan dubbel dienst doen als een portret lens. Van de 150 en de 180 kan ik niets zeggen.

En een prijselijk lenske kan je misschien wel vinden in de aanbiedingen hoek?
    Canon 350D - Sigma 18-125 - Sigma 20-40 2.8 EX DG - Sigma 105MM 2.8 Macro EX DG - Canon 70-200 4.0 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taruka
      De 105 kan dubbel dienst doen als een portret lens. Van de 150 en de 180 kan ik niets zeggen.
      Deze foto's zijn gemaakt met de Sigma 150mm Macro:

1. Beestje
      2. Portretje

Dus zoals je ziet is deze lens ook geschikt voor portret-fotografie. Je zal dan gewoon iets verder af moeten gaan staan dan met de 105mm.
      How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sharkdog
        Deze foto's zijn gemaakt met de Sigma 150mm Macro:

1. Beestje
        2. Portretje

Dus zoals je ziet is deze lens ook geschikt voor portret-fotografie. Je zal dan gewoon iets verder af moeten gaan staan dan met de 105mm.
        bedankt voor de duidelijke informatie , het is vooral de bedoeling om bloemen en insecten te trekken. Met mijn vorige compact camera's kon ik wel heel mooie close-ups trekken , maar moest ik voor macro opnamen heel dichtbij komen. Bij bloemen was dit geen probleem , bij insecten kon dit wel als eens lastiger zijn. Als ik het goed voor heb , kan deze sigma 150mm macro veelzijdiger gebruikt worden.

Nog een extra vraagje , wat is juist het doel en effect van een "tussenring". Ik heb hier een aantal keer iets over gelezen , en als ik het goed voor heb zou dit min of meer een macro lens kunnen vervangen en dus een goedkopere oplossing zijn of heb ik het totaal mis?
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigo
          Nog een extra vraagje , wat is juist het doel en effect van een "tussenring". Ik heb hier een aantal keer iets over gelezen , en als ik het goed voor heb zou dit min of meer een macro lens kunnen vervangen en dus een goedkopere oplossing zijn of heb ik het totaal mis?
          Hier staat er wel een en ander over: http://forum.belgiumdigital.com/show...t=tussenringen

Je zal er allessinds niet 100% hetzelfde resultaat mee halen als met een 'echte' macrolens
          How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Working...
          X