Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma wil niet maximaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Diafragma wil niet maximaal

Ik heb afgelopen vrijdag (17-03-06) een nieuwe (2e hands) lens gekocht. Een Sigma AF 400 mm 1:5.6 APO en heb hem gisteren even getest of hij wel goed werkte en toen ontdekte ik dat het diafragma niet helemaal open wil. Hij gaat maar tot F6 i.p.v. F5.6. Wie kan mij hiermee helpen.

Bij voorbaat dank.

Grt,

Dirk Ane
    Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3

Re: Diafragma wil niet maximaal

Heeft niemand een idee wat dit kan zijn, want ik weet het niet.
    Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3

Comment

het diafragma van een lens wordt door de camera opengeduwd doormiddel van een stangetje.

Probeer eens of je het stangetje vlot kunt bewegen tot op het einde (wordt door een veer terug naar dicht geduwd).

als er op het stangetje speling zit je kunt het enkele mm bewegen zonder dat de het diafragma open gaat kan dit zijn dat iemand de lens heeft opengevezen (bajonetvatting) en het stangetje niet terug correct op zijn plaats heeft gezet bij het terug in mekaar zetten van de lens.
      In dit geval kun je eens voorzichting de bajonetvatting van je lens halen en kijken o je hem terug op zijn plaats kunt zetten (meestal past het stangetje in een uitsparing van een plaatje in de lens).

Als er geen speling op zit, maar het stangetje gaat op het einde (bij volle opening) stroef kan het zijn dat er iets vastzit in de lens.
      In dit geval zal je de lens ter reparatie moeten insturen.

Greetz
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

He Zunoel thanx.

Zal er als ik thuis ben gelijk naar kijken, maar wat nou als het geen van beiden is. Heb je dan nog een idee?

Grt,

Dirk Ane

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drogist
          He Zunoel thanx.

Zal er als ik thuis ben gelijk naar kijken, maar wat nou als het geen van beiden is. Heb je dan nog een idee?

Grt,

Dirk Ane
          Niet echt.

in alle andere gevallen zal er niets anders opzitten dan de lens inte sturen voor reparatie.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Moet die 400mm niet gechipt worden, om met nieuwe generatie toestellen optimaal te werken

Comment

Dat was mijn eerste ingeving ook, maar dacht dat er mss wel een andere oorzaak kon zijn. Maar moet eigenlijk nog even uittesten wat zunoel zei. Heb er nog geen tijd voor gehad om te testen, kwam van alles tussen.

Maar ook jij thanx.

Grt,

Dirk Ane

Comment

Working...
              X