Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens defect of niet???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens defect of niet???

Het volgende doet zich voor:

Ik neem een foto met vaste sluitertijd en automatisch diafragma, nadat de foto genomen is blijf ik door de zoeker een beeld zien dat duidelijk donkerder is dan voor het nemen van de foto. Om dit donkerder beeld terug helderder te krijgen moet ik ne keer volledig in en uitzoomen en in de meeste gevallen verspringt dan het beeld in de zoeker terug naar helderder. Dit fenomeen heb ik enkel met deze lens.
    Weet er iemand hoe dit komt , is het normaal

Ik gebruik volgend materiaal: Fuji S2 Pro met Sigma 70-210 F3.5-4.5 D-APO macro.

Ivo

Re: Lens defect of niet???

Dat is niet normaal, ik denk dat het diafragma blijft hangen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Lijkt mij ook, maar vind het wel raar dat dit enkel voorvalt bij vaste sluitertijd ??

Comment

Probeer voor in de lens te kijken of je de diafragmalamellen kan zien, dan weet je of dit het probleem is.

Als het diafragma gesloten blijft moet je nog vaststellen of het de lens of de camera is, ik denk de camera omdat het diafragma weer opent als je de camera uitzet.

Om te testen of het de lens of de camera is: lens er af halen en kijken of het diafragma dicht is. Het zou nog mooier zijn als je kan waarnemenen wat er met het diafragma gebeurd als je de lens eraf haalt.

Het kan natuurlijk ook nog een communicatie probleem zijn tussen lens en camera.

Succes!!!
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Diafragma blijft hangen !
          Probeer eens met de scherptediepteknop in te drukken !
          Diafragma springt dan normaal gezien volledig terug open !

Comment

Waarschijnlijk is het ook zo als je een langere sluitertijd neemt dat deze altijd vast blijft zitten (plakken???) en korte sluitertijd 1/60e of sneller zal misschien geen problemen geven... Oplossing?? smeerolie???
            -=- Light is the key...

Comment

Working...
            X