Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen

Hallo,ik ben gloednieuw op dit forum en weet nog niet goed hoe het allemaal in elkaar steekt.Bedankt voor de welkomstgroet. Ik heb namelijk een vraagje, ik ben in het bezit van een AF501 Nikon met de lenzen 35/70 en 70/210. Ik heb me nu een body kunnen aanschaffen ,een D70.De lenzen die ik had gaan normaal op deze body, maar ik heb me laten zeggen dat je de waarde van die lenzen x 1.5 moet doen. Dit zou betekenen dat mijn grote lens een 105 x 300 is. Klopt dat? en moet er iets speciaal worden ingesteld of herkend hij meteen deze lenzen.Ik heb al een hoop foto's genomen maar ik twijfel aan de nieuwe waarden.
    Zijn er topics die daarover handelen ?

Groeten Jo

Re: Lenzen

Aangezien de sensor van de D70 kleiner is dan het kleinbeeld filmformaat, moet je inderdaad rekening houden met een "cropfactor". Bij de Nikon D70 is dit 1,6, dus je moet inderdaad de brandpuntsafstand van je lenzen vermenigvuldigen met 1,6 om een vergelijkbare beeldhoek met een analoge camera te bekomen. Dat betekent dat een 35 mm lens, die op een analoge camera een lichte groothoek is, zich op een D70 als een standaard lens (ca. 50mm) zal gedragen. Een 200 mm tele zal op de D70 het effect hebben van een 300 mm tele.

Gr's, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

.............
      Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 17:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheBigPicture
        Goed gesproken, Wim
        Heb ik niks meer aan toe te voegen
        Da's dan jammer want het is niet helemaal juist. Ten eerste is de factor wel degelijk 1.5 i.p.v. 1.6 en dat 'gedragen als' is ook niet helemaal correct.

Comment

Voor één keer ga ik akkoord met Leo.

Comment

Wacht maar, er komt nog wel eens een tweede keer.

Comment

Wellicht wel ; ik heb nota bene hetzelfde statief als jij gekocht dus dat was eigenlijk nr één.

Comment

Working...
              X