Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen en nieuwe cameras

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• oude lenzen en nieuwe cameras

Ik heb me laten wijsmaken dat oude lenzen,
    passen op nieuwe cameras (canon)en dat je dan enkel je af verliest ,hiemee bedoel ik de huidige ef vatting met de oude df mount? of zijn er ook andere?
    heeft iemand een idee , in hoevere dit klopt ,
    af ,is b.v. als je aan het spotten bent,toch niet altijd een noodzaak, en de huidige 2,8 f lensjes zijn ook nogal prijzig ,dus zou mischien een oude lens toch nog bruikbaar zijn ,op b.v. een canon eos 300D ,
    al wie min of meer op de hoogte is van dit ,laat eens weten in hoeverre dit klopt,
    Thx.

Re: oude lenzen en nieuwe cameras

Volgens mij zal je toch een EF-lens moeten zoeken, de oudere zijn onbruikbaar op een Canon DSLR met EF(S)-vatting.
    Een f2,8 lens is trouwens alleen maar noodzakelijk als je heel weinig licht hebt om te fotograferen, of als je maar héél weinig scherptediepte wil. Je hoeft dus niet altijd de duurste te kiezen, zeker niet voor statische onderwerpen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

De Canon FD-lenzen passen idd. niet op de huidige Canon bodies!...
      Zéér vervelend voor wie destijds een dure FD-glaswinkel heeft aangeschaft!...
      De old-Nikonians zitten op het vlak van camera-vatting compatibiliteit wél stukken beter!...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
        De Canon FD-lenzen passen idd. niet op de huidige Canon bodies!...
        Zéér vervelend voor wie destijds een dure FD-glaswinkel heeft aangeschaft!...
        De old-Nikonians zitten op het vlak van camera-vatting compatibiliteit wél stukken beter!...
        De FD-lenzen zijn allemaal meer dan 20 jaar oud, ik snap niet dat dit telkens weer ter sprake komt. Ik heb zelf in '91 een Canon gekocht met een EF-lansvatting, en toen was dit systeem toch al een paar jaar oud. Canon heeft vroeger aanpassingen moeten doen om lenzen uit te brengen met autofocus, en Nikon zal geluk gehad hebben dat ze het bestaande systeem voldoende aangepast kregen om de lensvatting te behouden.
        Met de oude niet-AF lenzen van Nikon krijg je trouwens ook geen AF als je ze op een body zet waarmee wel autofocus mogelijk is .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Met de oude niet-AF lenzen van Nikon krijg je trouwens ook geen AF als je ze op een body zet waarmee wel autofocus mogelijk is
          Klopt, maar wel foto's...
          Mijn Foto's

Comment

en terwijl we daar nu toch over bezig zijn:

bestaan er adapters om die oude canon-lenzen op de "nieuwe" EF-bodies te zetten?
            ik weet dat die alleszins bestaan voor de M42 schroefdraad.

AF verlies je niet, want je hebt ze niet, lichtmeting gebeurt nog steeds, maar je moet dan wel zelf je diafragma dichtdraaien.
            eigenlijk wel een 'toffe' manier om manueel te trekken, niet?

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

eigenlijk wel een 'toffe' manier om manueel te trekken, niet
              Vind het wel "fun" inderdaad om manueel te trekken. Jammer alleen dat de zoekers van de meeste DSLR's minder presteren (voor MF) dan de zoekers van zo'n 30 jaar geleden...
              Mijn Foto's

Comment

Inderdaad, MF is niet evident tenzij je een daarvoor aangepast matglas kan plaatsen in je camera (gaat niet op een 300D, 350D, 20D... tenzij je avontuurlijk aangelegd bent). En heel traag als je AF gewoon bent. Maar voor de prijs van een adapter kan je niet sukkelen... probeer het gewoon eens als je nog oude lenzen hebt!

Als je speciaal hiervoor een oude lens wil kopen, daarentegen, zou ik toch een beetje voorzichtig zijn. Mogelijk ligt het gewoon aan de lenzen die ik zelf geprobeerd heb, maar het lijkt me toch dat eventuele lensfoutjes (vooral kleurfouten) op een digitale body veel meer opvallen.

Bij Kerstballen in de opruiming kan je een voorbeeld zien van een foto met een lens van meer dan 20 jaar oud op een 350D. Maar wijd open is ze toch niet goed bruikbaar. O ja, en ondanks mijn aankondiging in dat draadje is het er nog steeds niet van gekomen om daar wat voorbeelden van te posten
                Groeten, David

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                  De FD-lenzen zijn allemaal meer dan 20 jaar oud, ik snap niet dat dit telkens weer ter sprake komt. Ik heb zelf in '91 een Canon gekocht met een EF-lansvatting, en toen was dit systeem toch al een paar jaar oud. Canon heeft vroeger aanpassingen moeten doen om lenzen uit te brengen met autofocus, en Nikon zal geluk gehad hebben dat ze het bestaande systeem voldoende aangepast kregen om de lensvatting te behouden.
                  Met de oude niet-AF lenzen van Nikon krijg je trouwens ook geen AF als je ze op een body zet waarmee wel autofocus mogelijk is .
                  Je zou mss. wel anders spreken indien je ooit véél geld zou gespendeerd hebben aan een Canon FD 800mm f5.6
                  Prachtige lens voor natuurfotografie, veel plezier aan beleefd, maar helaas totaal niet meer bruikbaar op Canon DSLRs. Ik zou geen probleem hebben om er de MF bij te nemen. Was ik toch reeds gewoon. En dan spreek ik nog niet van alle andere FD-objectieven, macro-balg,... die allemaal waardeloos zijn geworden omdat Canon zonodig zijn bajonet compleet moest veranderen

Nikon heeft tenminste de bajonetvatting behouden, zodat ook lenzen van meer dan 20 jaar oud vandaag nog steeds kunnen gebruikt worden...

En ja, er zijn hier mensen die al méér dan 30 jaar actief met fotografie bezig zijn. Niet iedereen heeft zijn eerste stappen direct met AF camera's gezet (gelukkig).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm
                    en terwijl we daar nu toch over bezig zijn:

bestaan er adapters om die oude canon-lenzen op de "nieuwe" EF-bodies te zetten?
                    ik weet dat die alleszins bestaan voor de M42 schroefdraad.

AF verlies je niet, want je hebt ze niet, lichtmeting gebeurt nog steeds, maar je moet dan wel zelf je diafragma dichtdraaien.
                    eigenlijk wel een 'toffe' manier om manueel te trekken, niet?

mm
                    Forget it! Compleet waardeloos!
                    Topic is hier (en elders) reeds meermaals aan de orde geweest....

Comment

Mijn eerste SLR kocht ik in 1975; dat is dus al een tijdje geleden.
                      In die tijd werd alles nog manueel gedaan: belichting, tegenlichtaanpassingen, diafragmeren, sluitertijden én uiteraard het scherpstellen.
                      Je moest daarna nog rekening houden hoe je films werden ontwikkeld (in labo of in eigen doka) en hoe de foto's op papier werden 'belicht' én hoe het dan op papier werd beoordeeld/geinterpreteerd!
                      Ook toen waren er knappe en razendscherpe opnames te zien.

Momenteel komt men met allerlei argumentatie bv over snelheid van scherpstelling, batterijen die snel leeglopen, veranderen van geheugenkaart,-).

Daarenboven worden onze foto's 'met schone handen' op de PC aangepast, terwijl dit vroeger in de doka gebeurde.
                      Kwestie hoe je het bekijkt.

Ik weet het: er is een heel grote evolutie in de fotografie,
                      maar we moeten mee, willen of niet

Roland
                      Last edited by Roland Cuypers; 26 februari 2006, 08:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                        Forget it! Compleet waardeloos!
                        Topic is hier (en elders) reeds meermaals aan de orde geweest....
                        en wat is DIT dan?

of werkt dit gewoon niet?

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm
                          en wat is DIT dan?

of werkt dit gewoon niet?

mm
                          Tot bewijs van het tegendeel blijf ik bij mijn oorspronkelijk standpunt. Het is niet een E-bay aanbieding zoals deze die mij plots van gedacht zal doen veranderen....
                          Maar, feel free... koop, test en vertel ons uw bevindingen...

Voor mij hoeft het sowieso niet meer.
                          Ik heb mijn 4 Canon SLR-bodies en de hele bijhorende glaswinkel in de vergeethoek geplaatst en ben helemaal opnieuw begonnen met Nikon D70...

Comment

bedankt voor de reacties,
                            ik heb de kerstballen eens goed bekeken en moet zeggen ,
                            is dit dan met zo een adapter ring zoals op e-bay? en zo ja ,
                            wiet iemand hoe die pay pal werkt ? het bestellen is makkelijker dan de mogelijkheid om het te betalen ,maar heb er wel intresse voor , ik wil dat eens uitproberen ,mischien kan ik ergens voor een prikje aan oude zoomlens of prime geraken en haal ik er nog iets deftig uit, iemand een idee waar de adapters nog te krijgen zijn?

Comment

PayPal heb ik niet gebruikt, maar werkt uiteindelijk via VISA. Ik heb gewoon een buitenlandse overschrijving gebruikt. Makkelijk als je maar eenmalig PayPal denkt ndig te hebben, dan kan je je de registratie besparen. Naar het schijnt kan je die adapters ook in een aantal fotozaken kopen, maar ik heb geen idee waar dat dan zou moeten zijn...
                              Groeten, David

Comment

Working...
                              X