Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe zoom van een lens bereken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe zoom van een lens bereken

hallo allemaal.

ik ben nog niet zolang in het bezit van dslr camera.
    heb al wel een 6 tal jaren een digitale fuji maar zit nu met een vraagje over de wisselbare lenzen en zoom.

bij een vaste camera zonder wisselbare lenzen heeft iedereen het over optische zoom en digitale zoom.

mijn vraag is nu ik heb nu de nikon d70s met een 28-105 lens en ik denk dat dit
    105/28=3,75 zoom is klopt dat of niet?

maar mijn 2de probleem is hoe zit het dan met 1 vaste maat b.v. een 300mm?

iemand die mij een redelijke uitleg kan geven alvast bedankt.

groetjes saaby.(beginneling)

Re: hoe zoom van een lens bereken

Simpel. Als slechts 1 brandpuntsafstand is opgegeven, dan zoomt de lens niet, dat heet dan een "prime" (objectief met vaste brandpuntsafstand). Een beetje zoals een wegwerpcameraatje, dat heeft ook geen zoom, maar dan ietsje beter van kwaliteit.

seppuku.

Comment

.........
      Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 17:45.

Comment

Weet niet juist wat de vergrotings factor is van en Nikon.
        Bij Canon is dat 1,6 dus elke lens moeten wij nog eens maal dat doen en dan hebben wij
        vb= 28-105 dan een 45-168 mm = 3,73maal zoom
        Dat digital inzomen zou ik mij niet zo druk in maken en zekers niet gebruiken omwille van met een DSLR heb je de mogelijkheid om met een fotobewerkings programa in de foto die je gemaakt hebt er nog eentje uit te knippen of halen dat dan van goede kwaliteit is.
        Zelfs van beter kwaliteit dan dat ge met een compactje gaat inzomen (digitaal).
        Bij vaste lenzen soals de Primes heb je ook de vergrotings factor van het toestel zoals vb= 50 mm wordt dan een 80mm prime op uw DSLR. Geen zoom.
        Dus hier ook de maal 1,6 factor van de camera (Canon , Nikon ??)
        En zoals reeds vermeld inzoomen moet dan gebeuren met voeten werk
        Een stapke vooruit of een paar achteruit, hangt af van wat er op de foto moet staan. Wel opletten waar ge dan loopt he ,putten of rolschaatsen die in de weg staan doen geen goed voor het evenwicht

Grts
        Formatje

Comment

allemaal bedankt voor de antwoorden ben al ietsje wijzer geworden.
          ik stel deze vragen omdat ik met de gedachten speel een lens te kopen om op langere afstanden vogels te trekken,maar zie het nut van een prime eingenlijk niet goed in?als je te dichtbij de vogel bent hoe los je dat dan op zonder dat de vogel gaat vliegen je moet immers naar achter,tot tegensteling met een zoomlens, zoom je iets uit.
          ik denk dat je enkele lenzen moet gehad hebben om echt te weten wat je wilt.

groetjes saaby.

Comment

Primes, de meeste zijn van zo een kwaliteit dat de zooms er ver achter hangen.
            Stel voor je fotograferd een vogel die er maar voor 1/3 beeldvullend opstaat .
            Kan je dan bij werken of croppen tot de vogel er op staat zoals je wenste en zal zien dat er haast geen kwaliteit verloren gaat.
            Op een formaat van a4 wel te verstaan .
            Er zijn primes van 8mm tot 1200mm
            De prijs is ook om U tegen te zeggen dan maar das andere koek.
            als je zelf natuur wil gaan fotograferen zou ik voorstellen om eens te lezen en op te zoeken naar welke lenzen dan geschikt zijn voor U.
            Macro bijvoorbeeld hoor ik niks dan possitiefs over de 150 en 180 mm Sigma lenzen de een vind die beter dan de ander.
            Maar ik lees ook veel over de natuur en zijn fotograaf en daar vinden ze een prime zoals de 300 of 400mm meer dan geschikt.
            Er zijn er natuurlijk ook die een zoom gebruiken
            zoals de "bigma van Sigma" 50 - 500 of andere
            (Rijmen en dichten zonder mijn g*t op te lichten )
            Allee ge moet zelf beginnen met kleine pasjes de grote sprongen komen dan nog wel.
            Dus ieder zijn meug zou ik zeggen.
            Leesvoer genoeg en supper uitleg en veel echt veel voorbeelden van hoe en wat we kunnen met ons gerief.
            Nu nog de mens achter de camera beter instellen en we zijn allen echte pro's

Grts
            Formatje

Comment

.........
              Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 17:45.

Comment

Nikon maakt een 200-400 f/4 VR AF-S lens die ideaal is voor vogeltjes en natuur, maar het prijskaartje zal in menig huishouden tot een echtscheiding leiden.

(5250€)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Formatje13
                  Er zijn er natuurlijk ook die een zoom gebruiken
                  zoals de "bigma van Sigma" 50 - 500 of andere
                  Niks verkeerd over de 50-500mm van Sigma, maar noteer toch dat het de zoomfactor van deze lens erg groot is en dat de optische kwaliteit daar onder lijdt.
                  Daarom gebruiken professionelen zelden zoomlenzen met een hogere zoomfactor dan 3 (vb 17-35 f2.8, 24-70 f2.8, 28-70 f2.8, 70-200 f2.8, 200-400 f5.6, ...)
                  Meer nog, indien we een maximum aan scherpte wensen, gebruiken we een prime lens. De uiterst korte en uiterst lange brandpuntsafstanden zijn idd prijzig, maar het leeuwendeel is echter betaalbaar. Voor de prijs van vb. een CANON 24-70 f2.8 koop je 2 of 3 primes in hetzelfde brandpunten-gamma.

Comment

Bij Canon is dat 1,6 dus elke lens moeten wij nog eens maal dat doen en dan hebben wij
                    vb= 28-105 dan een 45-168 mm = 3,73maal zoom
                    Dat is nutteloze en zelfs onjuiste informatie. Je kunt niet algemeen stellen dat dat bij Canon 1.6 is, dat hangt van het model af. En dan nog, leg mij eens uit waarom je hier met 1.6 vermenigvuldigt om de zoomfactor te bepalen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                      Dat is nutteloze en zelfs onjuiste informatie. Je kunt niet algemeen stellen dat dat bij Canon 1.6 is, dat hangt van het model af. En dan nog, leg mij eens uit waarom je hier met 1.6 vermenigvuldigt om de zoomfactor te bepalen?
                      De zoomfactor is wat de lens is en op dit voorbeeld is het een 28-105 dus 3,73 maal ZOOM
                      maar de factor 1,6 maakt van dat lenske een 45-168mm dus blijft een 3,73 x zoom maar doordat je de 1,6 vergrotings factor hebt wordt het al een telelens inplaats van een standart zoom lenske.
                      Heb een 28-80 (45-128mm)gehad en vond die eenmaal op de 300D dat ik te weinig groothoek had en anderzijds moest die op en 5D staan had ik de zelfde grothoek gehad dan mijn kitlens 18-55 nu op een 300D(28-88mm)
                      En oke er zijn Canons die een kleiner factor hebben en zelfs geen hebben.
                      heb nergens geschreven dat de zoomfactor verandert van zoom maar dat een klein zoomlenske een ander effect heeft op bepaalde dslr zoals de 300D tegenover de 5D
                      Wat mij er op toebrengt het volgende te vragen.
                      Je koopt een dure telelens van (vb.) Canon een EF 300mm f/2.8L IS USM
                      Op een 300D enz... zal die lens een 300mm x 1,6 = 480mm tele worden
                      Wel je hebt daar een dure lens die idiaal is voor de afstand en je koopt een 5D verlies je toch wel innens die 180mm van de factor 1,6.
                      Berouwen vele dat dan niet want nu is de afstand die vroeger zo idiaal was ineens daar niet meer ???????????
                      En je kan met convertors werken maar verliest dan weer wat stops .

Grts
                      Formatje

Comment

Met die dure 300mm/2.8 lens op een 5d heb je inderdaad een andere beeldhoek maar heb je wel het voordeel dat je je onderwerp eerder kunt isoleren van je achtergrond. Niet onbelangrijk met zo'n lens...
                        Mijn Foto's

Comment

@Formatje13:
                          De discussie is niet zozeer de cropfactor maar hoeveel pixels de camera heeft. Je moet niet vergeten dat met de cropfactor alleen de beeldhoek wijzigt, de mate van te onderscheiden detail van de lens blijft hetzelfde. Dat is niet het geval als je echt een groter brandpunt zou nemen. Dus, als het aantal pixels geen rol speelt, geeft een 300 mm op een 1.6 camera dus minder detail dan een 400 mm op een FF. Je kunt dus in principe een crop in Photoshop doen bij de FF om hetzelfde resultaat te behalen als bij de 1.6 camera.

'Helaas' spelen pixels in realiteit natuurlijk wel degelijk een rol. Bij een 5D ga je er bij tele zo bijna 40% op achteruit t.o.v. een 20D. Was de 5D een 24 MP-camera geweest, dan had je dat probleem niet en kun je net zo goed in Photoshop 'inzoomen' / croppen.

Comment

De zoomfactor is wat de lens is en op dit voorbeeld is het een 28-105 dus 3,73 maal ZOOM
                            maar de factor 1,6 maakt van dat lenske een 45-168mm dus blijft een 3,73 x zoom maar doordat je de 1,6 vergrotings factor hebt wordt het al een telelens inplaats van een standart zoom lenske.
                            Heb een 28-80 (45-128mm)gehad en vond die eenmaal op de 300D dat ik te weinig groothoek had en anderzijds moest die op en 5D staan had ik de zelfde grothoek gehad dan mijn kitlens 18-55 nu op een 300D(28-88mm)
                            En oke er zijn Canons die een kleiner factor hebben en zelfs geen hebben.
                            heb nergens geschreven dat de zoomfactor verandert van zoom maar dat een klein zoomlenske een ander effect heeft op bepaalde dslr zoals de 300D tegenover de 5D
                            Wat mij er op toebrengt het volgende te vragen.
                            Je koopt een dure telelens van (vb.) Canon een EF 300mm f/2.8L IS USM
                            Op een 300D enz... zal die lens een 300mm x 1,6 = 480mm tele worden
                            Wel je hebt daar een dure lens die idiaal is voor de afstand en je koopt een 5D verlies je toch wel innens die 180mm van de factor 1,6.
                            Berouwen vele dat dan niet want nu is de afstand die vroeger zo idiaal was ineens daar niet meer ???????????
                            En je kan met convertors werken maar verliest dan weer wat stops .

Grts
                            Formatje
                            Formatje, hier klopt nu eens geen bal van. een 18 mm lens blijft een 18 mm lens, punt aan de lijn. Het einge dat verandert is de beeldhoek van de lens.

En neen, dat van die 5D klopt totaal niet, als de 5D evenveel pixels zou hebben als de 20D zou je perfect het beeld kunnen uitsnijden en exact dezelfde foto krijgen. Ik ben echter blij dat de 5D niet zoveel pixels heeft, want dat maakt dat de beeldkwaliteit pixel per pixel beter is voor de 5D als de 20D (minder ruis, hoger dynamisch bereik)

sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Primes, de meeste zijn van zo een kwaliteit dat de zooms er ver achter hangen.

Formatje
                              Ook hier moet ik je corrigeren. het adagio prime is beter als zoom klopt niet altijd.
                              De laatste jaren is er veel vooruitgang gemaakt in zoomlenzen, en zijn er weinig nieuwe primes gemaakt, zodat het kwaliteitsverschil tussen zooms en primes miniem is. Een lens als de 24-105 heeft een betere resolutie als alle niet L primes tot 50 mm bij vergelijkbare Fl en diafragma

Als je de vergelijkingen van een 300-800 Sigma met de 400-500-600 superteleprimes van Canon bekijkt, zie je bijna geen verschil. Het voordeel van de zoomlens is dat je perfect kunt framen, zodat je uiteindelijk met een betere foto naar huis komt dan wanneer je de foto van een 500/4.0 moet croppen

sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                              X